نمایشگاه زنان هرات

گشایش نمایشگاه صنایع دستی و تولیدی «هنر جوان» در هرات

عاطفه غفوری

26 November 2020

در دومین روز کارزار شانزده روزۀ مبارزه با خشونت در برابر زنان، گروهی از زنان و جوانان کارآفرین و تولیدکننده در هرات صنایع دستی و محصولات تولیدی‌شان را در قالب یک نمایشگاه دو روزه به نمایش گذاشته‌اند.

کیف‌های دست‌ساخت زنان، میوه‌های پروسس شده، کفش، زعفران، لباس‌های محلی، عسل و دیگر صنایع دستی ویژۀ بانوان هرات از محصولاتی‌اند که در 35 غرفه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند. احمدزبیر رحیمی، رییس اتحادیۀ تاجران جوان در هرات می‌افزاید که این نمایشگاه امروز (پنج‌شنبه، ششم قوس) گشایش یافته و برای دو روز دیگر پذیرای بازدیدکننده‌گان خواهد بود. آقای رحیمی هدف از راه‌اندازی این نمایشگاه را بازاریابی برای محصولات تولیدی زنان و حمایت از کارزار شانزده روزۀ مبارزه با خشونت در برابر زنان، عنوان می‌کند.

اشتراک‌کننده‌گان زن در این نمایشگاه می‌گویند که فرصت‌های لازم برای عرض اندام محصولات تولیدی آنان در بازارهای کشور وجود ندارد و آنان توان رقابت نابرابر با کالاهای خارجی را ندارند. طوبا، یکی از زنان تولیدکننده‌ و کارآفرین در هرات تأکید می‌ورزد که نمایشگاه‌های موقت نمی‌توانند گرهی از مشکلات سد راه زنان فعال در عرصۀ تجارت و تولید را بگشاید. او خواستار اختصاص یک نمایشگاه دایمی برای زنان تجارت‌پیشه در هرات است.

همزمان با او، رویا امینی، بانوی تجارت‌پیشۀ دیگری است که از نبود بازارهای دایمی و کافی در عرصۀ فعالیت‌های اقتصادی زنان و نمایش تولیدات زنان شاکی است. خانم امینی خاطرنشان می‌سازد که با توجه به افزایش علاقۀ زنان به فعالیت‌های اقتصادی، نیاز به وجود بازارهای فروش محصولات تولیدی زنان بیش از پیش حس می‌شود.

از سوی هم، مونسه حسن‌زاده، معاون والی هرات از تلاش‌های ادارۀ محلی هرات برای گشایش چند بازار دایمی برای فروش صنایع دستی و تولیدات بانوان در این ولایت خبر می‌دهد. خانم حسن‌زاده می‌گوید که طرح ایجاد دو بازار ویژۀ زنان در حال اجرایی شدن است و انتظار می‌رود در آیندۀ نزدیک این بازارها گشایش یابند.

هم‌اکنون در هرات تنها یک مارکیت ویژۀ محصولات زنان فعال است. مسوولان محلی در هرات امیدوارند با تقویت مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف به ویژه تجارت و اقتصاد، به برابری جنسیتی و کاهش آمار خشونت در برابر زنان کمک کنند. آمارهایی که باوجود کاهش پانزده درصدی در سال روان، همچنان نگران‌کننده است.

کارزار شانزده روزۀ مبارزه با خشونت در برابر زنان از ششم قوس مصادف با روز جهانی مبارزه با خشونت در برابر زنان آغاز شده است و تا پانزده روز دیگر (22 قوس) مصادف با روز جهانی حقوق بشر ادامه خواهد یافت.