تالار مذاکرات بین الافغانی

گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت و نماینده‌گان طالبان امروز در قطر آغاز می‌شود

neshananews

12 September 2020

هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان آمادۀ آغاز مذاکرات مستقیم صلح در دوحه، پایتخت قطر هستند.

نشست آغازین این گفت‌وگوها امروز (شنبه، 22 سنبله) با حضور مایک پومپیو وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجۀ کشور و اعضای هیأت مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان تا دقایقی دیگر در قطر دایر می‌شود.

این نشست از سوی وزارت خارجۀ قطر میزبانی شده است. نخستین دور این مذاکرات رسمی در هوتل «شیراتون» برگزار خواهد شد. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالۀ ملی به نماینده‌گی از حکومت افغانستان و ملاعبدالغنی برادر به نماینده‌گی از گروه طالبان در مراسم افتتاحیۀ این نشست سخنرانی خواهند کرد.

دولت افغانستان برقراری «آتش‌بس» را نخستین بحث در این مذاکره عنوان کرده است، اما گروه طالبان می‌گویند که بحث روی نهادینه شدن «نظام اسلامی» در افغانستان برای آنان اولویت دارد. این گروه می‌گوید که در چهارچوب ارزش‌های اسلامی، منافع ملی و ضرورت تأمین صلح در کشور به پیشبرد این گفت‌وگوها مصمم هستند.

دولت افغانستان پس از تلاش‌های زیاد یک هیأت 21 نفری را برای مذاکره‌ با طالبان معرفی کرده است. نماینده‌گان حکومت، احزاب سیاسی، جامعۀ مدنی و زنان در این هیأت عضویت دارند.

بیم و امیدها از چگونه‌گی پیشرفت در این گفت‌وگوها وجود دارد، اما آغاز این مذاکرات با استقبال متحدان بین‌المللی افغانستان و طرف‌های داخلی روبه‌رو شده است. ینس استولتنبرگ، منشی عمومی سازمان ناتو از آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و گروه طالبان اعلام حمایت کرده است. او می‌گوید که گفت‌وگوهای مستقیم میان دو طرف یک فرصت تاریخی برای تأمین صلح در افغانستان خواهد بود.

کشورهای فرانسه و آسترالیا که پیش از این  با رهایی 6 زندانی طالبان مخالف بودند، باوجود ابراز مخالفت با رهایی این زندانیان از گفت‌وگوهای مستقیم حکومت و طالبان حمایت کرده‌اند. سفارت فرانسه در کابل نیز با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که این کشور با آن که به گونۀ مستقیم در مذاکرات صلح افغانستان حضور ندارد، اما از آن به گونۀ همه‌جانبه حمایت خواهد کرد. در خبرنامۀ این سفارت آمده است که حقوق قربانیان جنگ در روند صلح باید تأمین شود؛ در غیر این صورت، طبق خبرنامۀ سفارت فرانسه در کابل، صلح پایدار تأمین نخواهد شد.

مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان شش ماه و دوازده روز پس از امضای موافقت‌نامۀ صلح امریکا با طالبان آغاز می‌شود. این گفت‌وگوها قرار بود ده روز پس موافقت‌نامۀ دوحه که در دهم حوت پارسال (1398) امضا شد، آغاز شود. اما به دلیل تأخیر در روند رهایی زندانیان طالبان، این روند به تعویق افتاد.