انفجار ماین

یوناما: در سال 2020 میلادی بیش از سه هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند

neshananews

23 February 2021

دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) با نشر گزارش سالانه‌اش می‌گوید که در جریان سال گذشتۀ میلادی بیش از سه هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

این نهاد امروز (سه‌شنبه، پنجم حوت) گزارش سالانه‌اش را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که افزون بر جان باختن بیش از سه هزار غیرنظامی، دست‌کم 5 هزار و 780 غیرنظامی دیگر در جریان سال 2020 میلادی در افغانستان زخم برداشته‌اند.

بر اساس این گزارش، ربع آخر سال 2020 میلادی که با آغاز گفت‌وگوهای صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه همزمان بوده، مرگ‌بارترین دوره برای غیرنظامیان در این کشور بوده است.

در این گزارش آمده است که بین ماه‌های اکتوبر تا دسامبر سال 2020 میلادی 801 تن در این کشور جان باخته و یک‌هزار و 901 تن دیگر زخم برداشته‌اند.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد، طالبان را عامل 62 درصد تلفات غیرنظامیان در جریان این سال در کشور یاد می‌کند و 25 درصد این تلفات را نیز به نیروهای وابسته یا طرف‌دار حکومت افغانستان نسبت می‌دهد.

این در حالی است که طالبان در ماه حوت سال گذشته خورشیدی با امضای موافقت‌نامۀ صلح با ایالات متحدۀ امریکا متعهد شد که خشونت‌ها را در کشور کاهش می‌دهد. باوجود تلفات گسترده بر غیرنظامیان در کشور، هیچ نظامی خارجی در جریان سال 2020 میلادی در افغانستان کشته نشده است.