تلفات ملکی

یوناما: در 9 ماه گذشته بیش از 2 هزار و 117 فرد ملکی در افغانستان کشته شده‌اند

neshananews

27 October 2020

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که در جریان نُه ماه گذشته دست‌کم 2 هزار و 117 غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

این نهاد امروز (سه‌شنبه، ششم عقرب) با نشر گزارشی می‌گوید که بیش از 3 هزار و 822 غیرنظامی دیگر در جریان 9 ماه گذشته زخمی شده‌اند. گزارش یوناما می‌افزاید که میزان تلفات افراد ملکی در جریان نُه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته میلادی حدود 30 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این نهاد با اشاره به عوامل تلفات ملکی در جریان امسال خاطرنشان می‌سازد که طالبان 45 درصد از حملاتی را انجام داده‌اند که تلفات افراد ملکی را در برداشته است. همچنان نیروهای امنیتی افغانستان عامل 23 درصد این حمله‌ها دانسته شده است. یوناما خاطرنشان می‌سازد که بیشتر قربانیان ملکی در جریان امسال در نتیجۀ حمله‌های انفجاری جان باخته‌اند.

بخشی دیگری از این گزارش به قتل‌های هدف‌مند در افغانستان اشاره می‌کند. در این گزارش آمده است که 531 فرد ملکی در جریان این نُه ماه به گونۀ هدف‌مند کشته شده‌ و 403 غیرنظامی دیگر نیز زخمی شده‌اند. این بخشی از قربانیان 16 درصد کل تلفات افراد ملکی را در جریان نُه ماه گذشته شکل می‌دهد.

تلفات ملکی بر اساس این گزارش یوناما در حالی کاهش یافته است که از یک سال به این‌سو در مرحلۀ نخست گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان و در مرحلۀ بعدی این گفت‌وگوها میان دولت افغانستان و گروه طالبان جریان دارد.

هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر از یک‌ونیم ماه به این‌سو درگیر رأی‌زنی روی نهایی‌سازی کارشیوۀ مذاکرات صلح هستند. دو طرف تاکنون به نتیجه‌یی دست نیافته‌اند.