یوناما

یوناما: گروه‌های سیاسی افغانستان باید به گونۀ همه‌جانبه از یک توافق سیاسی حمایت کنند

neshananews

04 October 2020

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از گروه‌های سیاسی این کشور می‌خواهد که از یک توافق سیاسی به گونۀ همه‌جانبه حمایت کنند.

دفتر یوناما در کابل بامداد امروز (یک‌شنبه، سیزدهم میزان) در برگۀ توییترش در واکنش به حملۀ خونین روز گذشته در ولایت ننگرهار نگاشته است که این سازمان از گروه‌های سیاسی در افغانستان می‌خواهد که به هدف سرکوب تروریستان و افراط‌ گرایانی که به حمله‌های دهشت‌افگنانه دست می‌زنند، از یک توافق سیاسی به گونۀ همه‌جانبه حمایت کنند.

یوناما در ادامۀ این مطلب می‌افزاید که تنها یک توافق سیاسی که از حمایت گستردۀ شهروندان افغانستان برخوردار باشد، می‌تواند به خشونت‌های جاری در این کشور نقطۀ پایان بگذارد.

این اظهارات دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در واکنش به حملۀ خونین ننگرهار مطرح شده است. حملۀ مرگ‌بار دیروز (شنبه، دوازدهم میزان) در ولسوالی غنی‌خیل ولایت ننگرهار 14 کشته و 42 زخمی برجای گذاشته است. این حملۀ خونین ناشی از انفجار یک موتر بمب‌گذاری شده بوده است. مسوولیت این حمله را فرد و یا گروهی تاکنون برعهده نگرفته است، اما ارگ ریاست جمهوری و وزارت امور داخله این حمله را کار طالبان می‌داند.

از سوی دیگر این انفجار موتربمب در حالی صورت گرفته است که هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر سرگرم گفت‌وگو برای پایان جنگ در کشور هستند. مذاکرات بین‌الافغانی سه هفتۀ پیش (22 سنبله) در قطر آغاز شد.

انتظار می‌رفت با آغاز این گفت‌وگوها، سطح خشونت‌ها در کشور به پیمانۀ قابل ملاحظه‌یی کاهش یابد، اما خشونت‌ها در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.