مجلس سنای امریکا

یک عضو کانگرس امریکا: خلیل‌زاد برای تعدیل موافقت‌نامۀ دوحه به منطقه سفر کرده است

neshananews

02 March 2021

مایکل مک‌کال، عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه در کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور صلح افغانستان به هدف تعدیل موافقت‌نامۀ صلح دوحه به منطقه سفر کرده است.

آقای مک‌کال امروز (سه‌شنبه، دوازدهم حوت) در گفت‌وگو با صدای امریکا می‌گوید که آقای خلیل‌زاد تلاش خواهد کرد تا کشورهای منطقه را به تعدیل این موافقت‌نامه متقاعد بسازد. آقای مک‌کال می‌افزاید که موافقت‌نامۀ دوحه به دلیل عدم پایبندی طالبان به مواد این سند، برای واشنگتن پذیرفتنی نیست.

این عضو مجلس نماینده‌گان ایالات متحدۀ امریکا خاطرنشان می‌سازد که برنامۀ تعدیل این سند به هدف تسریع روند صلح در افغانستان، وادار کردن طالبان به کاهش خشونت‌ها و کنار آمدن در چوکات یک ساختار سیاسی همه‌شمول در این کشور از سوی امریکا روی دست گرفته شده است.

گفتنی است که آقای خلیل‌زاد روز گذشته وارد کابل شد و با سران حکومت و طیف بزرگی از رهبران سیاسی کشور دیدار کرد. بازنگری موافقت‌نامۀ دوحه از محورهای دیدار او با این رهبران سیاسی عنوان شده است.

سفارت امریکا در کابل اعلام کرده است که آقای خلیل‌زاد پس از دیدار با مقام‌های دولت افغانستان عازم دوحه، پایتخت قطر می‌شود تا با سران گروه طالبان دیدار کند. نخستین دور سفرهای آقای خلیل‌زاد پس از تمدید مأموریتش در ادارۀ جوبایدن در حالی صورت می‌گیرد که ادارۀ جدید امریکا موافقت‌نامۀ صلح دوحه را به بازنگری گرفته است.