bafta

فیلم 1917 در صدر برندگان جایزۀ بفتا

محمدجان آریا

03 February 2020

به گزارش سایت جشنوارۀ «بفتا»، شب گذشته هفتادوسومین دور جشنوارۀ بفتا در لندن برگزار شد که فیلم 1917 ساختۀ سم‌مندز (Sam Mendes) با دریافت هفت‌جایزه در صدر فیلم‌های این دورۀ جشنواره قرار گرفت.

جشنوارۀ جوایز آکادامی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا که به اختصار «بفتا» نامیده می‌شود؛ جایزه‌ای است که همه‌ساله به بهترین‌های جهان سینما و تلویزیون در انگلستان داده می‌شود و یکی از مهم‌ترین جشنواره‌ها در بخش سینما در انگلستان و در جهان به‌شمار می‌رود. این جشنواره شب‌گذشته هفتادوسومین دورۀ خود را نیز با اهدای جوایز به پایان رساند.

فیلم تک‌برداشتی 1917 به کارگردانی سم‌مندز در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلم بریتانیایی، بهترین فیلم‌برداری، بهترین کارگردانی، بهترین صدابرداری، بهترین طراحی صحنه و بهترین جلوه‌های ویژه جایزۀ بفتا را دریافت کرد و در صدر برنده‌های سال 2020 بفتا قرار گرفت.

جایزۀ نقش اول مرد را خواکین‌فینکیس برای بازی در فیلم «جوکر» به خانه برد و هم‌چنان جایزۀ بهترین موسیقی متن، بهترین بازی‌گردانی نیز به فیلم «جوکر» رسید.

فیلم امریکایی داستان ازدواج نیز از جشنوارۀ بفتا بی‌نصیب نماند و جایزۀ نقش اول زن را  برای «لورادرن» از آن خود کرد.

جایزۀ بهترین بازیگر اصلی زن به «رنی زلوگ» بازیگر امریکایی برای فیلم «جودی» رسید و بُردپیت هم جایزۀ نقش اصلی مرد را برای بازی در فیلم  «روزی روزگاری در هالیوود» دریافت کرد.

در این دور جشنوارۀ بفتا فیلم‌های خوب و تحسین شده‌ای مثل جوکر، مرد ایرلندی و 1917 با هم رقابت سختی داشتند که در نهایت سم مندز با 1917 موفق‌تر از دیگران شد.

جشنوارۀ جوایز آکادامی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا که به اختصار «بفتا» نامیده می‌شود؛ از سال ۱۹۴۹ به این‌سو همه‌ساله در اپرای سلطنتی لندن برگزار می‌شود.