شبرغان

مبارزه با کرونا در جوزجان؛ فعالان مدنی برای آگاهی‌دهی مردم رکاب‌زنی کردند

محمدجان آریا

22 April 2020

شماری از فعالان مدنی ولایت جوزجان به منظور انتقال رهنمودهای بهداشتی در شهر شبرغان رکاب‌زنی کردند. این فعالان مدنی با را‌ه‌اندازی دوره‌های بایسکل‌رانی، از باشنده‌گان این ولایت می‌خواهند که رهنمودهای بهداشتی را رعایت کنند. آنان قرار است پس از شهر شبرغان به روستاهای ولایت جوزجان بروند و با بُلندگوها پیام‌های بهداشتی را به گوش مردم برسانند.

سید رسول سادات، فعال مدنی ولایت جوزجان می‌گوید که پنج گروه بایسکل‌رانی در نقاط مختلف شهر با بُلند‌گوها پیام‌ها و رهنمودهای صحی را برای مردم پخش می‌کنند. این فعال مدنی می‌افزاید که باشنده‌گان جوزجان از خطرات ویروس کرونا آگاهی اندک دارند و از همین رو، توصیه‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.

این بایسکل‌سواران درنظر دارند پس از شهر شبرغان به روستاهای ولایت جوزجان بروند و آن‌جا نیز پیام‌ها و رهنمودهای بهداشتی را از طریق بُلندگوها به گوش مردم برسانند. فرهاد صادقی، که با بایسکل‌اش می‌خواهد روستانشینان ولایت جوزجان را از خطرات ویروس کرونا آگاه بسازد، ابراز تأسف می‌کند که باشنده‌گان این ولایت از سواد کافی برخوردار نیستند تا پیام‌های کتبی مسوولان صحی را بخوانند. او از همین رو تصمیم گرفته است که با بایسکل‌اش به روستاهای جوزجان برود و پیام‌های بهداشتی را به مردم برساند.

همچنان شگوفه آروین، عضو دیگر جامعۀ مدنی جوزجان می‌گوید: «ما دست به کار شدیم تا سهم خود را به عنوان فعالان مدنی در قسمت آگاهی‌دهی دربارۀ خطرات ویروس کرونا با رکاب‌زنی ادا کنیم.»

فعالان مدنی جوزجان درحالی می‌خواهند از طریق کارزار بایسکل‌سواری باشنده‌گان این ولایت را از خطرات ویروس کرونا و رهنمودهای بهداشتی آگاه بسازند که شهر شبرغان به دلیل شیوع ویروس کرونا قرنطینه شده است. باشنده‌گان این ولایت اما هنوز هم آن‌چنانی که لازم است، این بیماری واگیردار را جدی نگرفته‌اند.

دو روز پیش یک داکتر جراح در شهر شبرغان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخت. شماری از کادر صحی این ولایت نیز در قرنطینۀ خانه‌گی بسر می‌برند. در کنار این، تنها یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانۀ ویژۀ بیماران «کووید 19» بستری است و هفت بیمار دیگر منتظر روشن شدن نتیجۀ آزمایش‌شان هستند.