نان

آغاز روند توزیع نان خشک در شهر مزارشریف

مسوولان محلی ولایت بلخ از آغاز روند توزیع نان خشک برای خانواده‌های در قرنطینه و نیازمند در شهر مزارشریف خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان این روند بر اساس هدایت ریاست جمهوری و ریاست ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی از دیروز (یک‌شنبه، سیزدهم ثور) آغاز شده و تا پایان قرنطینۀ این شهر ادامه خواهد داشت.

حبیب نجفی‌زاده، مسوول رسانه‌یی شهرداری بلخ در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «برنامۀ توزیع نان خشک دیروز در سه ناحیۀ شهر مزارشریف آغاز شد و قرار است امروز و روزهای بعدی در 12 ناحیۀ شهر مزارشریف این روند گسترش یابد.» آقای نجفی‌زاده می‌افزاید که قرار است تا یک ماه دیگر 34هزار و 950 خانوادۀ نیازمند در شهر مزار شریف تحت پوشش برنامۀ توزیع نان خشک قرار گیرند.

به گفتۀ نجفی‌زاده، قرارداد پختن نان به نانوایی‌ها توسط رهبری مقام ولایت بلخ به امضاء رسیده و هنوز روشن نیست که چه تعداد از نانوایی‌ها شامل قرارداد شده‌اند. او اما خاطرنشان می‌سازد که تصمیم بر این است که قرارداد به نانوایی‌هایی داده شود که به محلات رهایشی نزدیک هستند.

مسوول رسانه‌یی شهرداری مزارشریف اضافه می‌کند که در هر 24 ساعت، ده قرص نان برای هر خانوادۀ نیازمند در نظر گرفته شده است و این خانواده‌ها می‌توانند در یک زمان مناسب از نزدیک‌ترین نانوایی حق خود را دریافت کنند.

این در حالی‌ست ‌که چگونه‌گی مسایل بهداشتی برنامۀ توزیع نان خشک در کابل نگرانی کارشناسان صحی و فعالان مدنی را در پی داشته است. عمده‌ترین مشکل این برنامه، تجمع مردم در برابر نانوایی‌ها است که امکان سرایت ویروس کرونا از یک فرد به فرد دیگر محتمل است. آقای نجفی‌زاده اما اطمینان می‌دهد که این مشکل در مزارشریف پیش نخواهد آمد؛ زیرا شهرداری بلخ نانوایی‌ها و مردم را از توصیه‌ها و رهنمودهای بهداشتی مطلع ساخته است.

در همین حال، شماری از باشنده‌گان بلخ خواهان افزایش کمک‌های دولت هستند. غلام رسول سخی‌زاده، باشندۀ ناحیۀ سوم شهر مزارشریف می‌گوید: «اعضای خانوادۀ ما 8 نفر است و 10 قرص نان به سه وقت ما کفایت نمی‌کند.» آقای سخی‌زاده شغل رنگ‌مالی دارد و پس از آغاز شیوع ویروس کرونا یک ماه می‌شود که از کار محروم است. مسوولان محلی بلخ اما تاکنون دربارۀ افزایش این کمک‌ها چیزی نگفته‌اند.