جوزجان

آگاهی‌دهی از کرونا؛ اقدام یک بانوی جوزجانی در شبکه‌های اجتماعی

محمدجان آریا

18 April 2020

پس از شیوع و گسترش ویروس کرونا «کووید 19» در کشور، درکنار فعالیت‌های تبلیغاتی دولت و نهادهای خصوصی به منظور جلوگیری از گسترش این ویروس؛ شماری از شهروندان نیز دست به کارهایی زده‌اند. بسیاری‌ها تنها برای مصون نگه‌داشتن خود و خانواده‌های‌شان اقدامات ویژه را روی دست گرفته‌اند، اما هستند کسانی که به مثابۀ یک شهروند مسوول، کارزار آگاهی‌دهی را برای دیگران در فضای مجازی به راه انداخته‌اند. در این میان یک بانوی جوزجانی برنامه‌هایی را به منظور آگاهی مردم از خطرات ویروس کرونا و راه‌های جلوگیری از آن، در فضای مجازی نشر می‌کند. این برنامه‌ها معمولاً به گونۀ زنده و با اشتراک داکتران متخصص، چهره‌های مذهبی و یا فعالان مدنی از طریق «فیس‌بوک» به نشر می‌رسند.

ملالی مبارز، فعال مدنی و معاون دفتر فرهنگی – آموزشی «لینکلن» در جوزجان مدت دو هفته می‌شود که برنامه‌یی را زیر نام «زوم» در فیس‌بوک راه اندازی کرده است. او و همکارانش هفتۀ سه برنامۀ زنده را برای مشوره‌دهی و آگاهی‌دهی در شبکه‌های اجتماعی نشر می‌کنند و به پرسش‌های مخاطبان، پاسخ می‌دهند.

خانم مبارز در گفت‌وگویی با خبرگزاری نشانه، هدف این‌کارش را رساندن اطلاعات تحلیل‌شده و سالم برای مخاطبان صفحۀ فیس‌بوکش عنوان می‌کند تا باشد که آنان متوجه تندرستی خود و خانواده‌های‌شان باشند. به باور او،آگاهی‌دهی نادرست و غیرمسوولانه نه تنها این‌که سبب بهبود وضعیت صحی فرد نمی‌شود؛ بلکه سبب گسترش ویروس کرونا در جامعه نیز می‌شود.

ملالی مبارز به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «نخست یک مهمان با مسوولیت را مانند یک پزشک دعوت می‌کنم و به گونۀ زنده روی صفحۀ فیس‌بوک می‌رویم و به پرسش‌های بهداشتی پاسخ می‌دهیم و همین‌گونه مشوره‌ها و رهنمودهای تحلیل شده را نیز در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهیم.» خانم ملالی می‌افزاید که این برنامه برای کسانی راه‌اندازی شده است که بیش‌تر در قرنطینۀ خانه‌گی بسر می‌برند و به مشوره‌های مسوولانه نیاز دارند.

ایجاد سرگرمی برای مخاطبان در کنار آگاهی‌دهی از مسایل بهداشتی، هدف دیگری این فعال مدنی برای مخاطبانش است. خانم مبارز باور دارد که امید دادن برای مبتلایان و کسانی که شک دارند که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، روحیۀ آنان را بلند نگه‌ می‌دارد. او می‌گوید: «من به عنوان یک شهروند مسوول تلاش می‌کنم تا مسوولیت شهروندی خود را در برابر شهروندان انجام بدهم و به آنان از یک‌سو زمینۀ آگاهی‌دهی فراهم شود و سوی دیگر جملات پُر از امید را در ذهن‌ آنان حک کنم.»

خانم ملالی توضیح می‌دهد که آگاهی‌دهی از طریق صفحات اجتماعی مصونیت مشوره‌د‌هنده و مخاطب را تضمین می‌کند؛ زیرا به گفتۀ او، هردو طرف از راه دور باهم در تماس هستند و از ابتلا به ویروس کرونا در امان می‌باشند. این فعال مدنی درحالی از میان سایر شبکه‌های اجتماعی «فیس‌بوک» را برای آگاهی‌دهی برگزیده است که بر اساس پژوهش‌های انجام شده، بیش‌ترین میزان کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشور فیس‌بوک را برای سرگرمی استفاده می‌کنند.

چگونه‌گی ضدعفونی‌سازی منزل، راه‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در منطقه، بهداشت فردی و اجتماعی و پاسخ‌دهی به پرسش‌های مطرح شده از مشوره‌های این خانم جوزجانی برای مخاطبانش در فضای مجازی است. صفحۀ فیس‌بوک این فعال مدنی با استقبال مخاطبانش روبه‌رو شده است.

این درحالی است که شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان وارد دومین هفتۀ قرنطینه شده است. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند سرگرمی خوب و آموزنده برای افرادی باشند که در شهرهای قرنطینه‌ شده، زنده‌گی می‌کنند.