بدخشان

افزایش حملات تهاجمی طالبان؛ در سه روز گذشته 20 جنگ‌جوی این گروه در بدخشان کشته شدند

مقام‌های محلی ولایت بدخشان می‌گویند که در پی افزایش حملات تهاجمی گروه طالبان و پاسخ نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های جرم و نسی این ولایت 20 جنگ‌جوی طالب به ‌شمول شماری از جنگ‌جویان خارجی کشته شده‌اند.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که گروه طالبان در رویدادهای مختلف در سه روز گذشته از چندین استقامت بالای ولسوالی‌های نسی و روستاهای «آب راغک» و «دهن آب خستک»  ولسوالی جرم این ولایت حملات تهاجمی‌شان را آغاز کردند که با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شده و در نتیجه با متحمل شدن تلفات سنگین، عقب نشینی کردند. به گفتۀ او، در سه روز گذشته در نتیجۀ درگیری میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان گروه طالبان بیش از 40 تن از افراد این گروه کشته و زخمی شده‌اند. آقای نظری توضیح می‌دهد: «12 جنگ‌جوی طالبان به‌ شمول مخدوم معراج از فرماند‌هان مشهور این گروه در ولسوالی نسی و 12 جنگ‌جوی دیگر این گروه در ولسوالی جرم کشته شدند و بیش‌تر شان خارجی هستند.»

سخن‌گوی والی بدخشان می‌افزاید که در این درگیری‌ها 12 تن از جنگ‌جویان گروه طالبان در ولسوالی جرم و 5 تن دیگر آنان در ولسوالی نسی این ولایت به ‌شمول ولسوال نام نهاد این گروه برای ولسوالی نسی زخمی شده‌اند. به سخن او، در این درگیری‌ها به نیروهای امنیتی هیچ آسیبی نرسیده است.

مسوولان محلی و نظامی بدخشان افزایش حملات تهاجمی گروه طالبان را خلاف تعهدات این گروه در موافقت‌نامۀ صلح با ایالات متحدۀ امریکا عنوان می‌کنند. حملات این گروه برای تصرف ولسوالی‌های بدخشان درحالی افزایش یافته است که نیروهای امنیتی کشور تاکنون از حالت «دفاع فعال» بیرون نشده‌اند.

با این حال، شماری از فعالان مدنی بدخشان با انتقاد از افزایش حملات تهاجمی طالبان می‌گویند که این عمل‌کرد گروه طالبان میزان دشمنی و انتقام‌جویی را افزایش داده و روند صلح را در کشور با چالش روبه‌رو می‌کند. عبدالبصیر وثیق، فعال مدنی می‌گوید: «گروه طالبان باید بر بنیاد موافقت‌نامۀ صلح به خشونت‌ها کاهش داده و با آغاز گفت‌وگوهای صلح میان افغانان زمینۀ برقراری صلح پایدار را در کشور فراهم کنند.» آقای وثیق می‌افزاید، با آن‌که نیروهای امنیتی در حالت دفاعی فعال قرار دارند و هیچ‌گونه عملیات سرکوب‌گرایانه‌یی را بر مواضع طالبان انجام نمی‌دهند، اما افزایش حملات تهاجمی طالبان بیان‌گر صلح ستیزی و خشونت پروری این گروه می‌باشد.

همچنان اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند که قرار گرفتن نیروهای امنیتی در حالت دفاع فعال سبب شده است تا مورال جنگی گروه طالبان افزایش یابد و همه‌روزه بالای پاسگاه‌های نیروهای امنیتی دست به حملات تهاجمی بزنند. احمد جاوید مجددی، عضو شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که پیش از امضای موافقت‌نامۀ صلح بخش بزرگی از جغرافیای بدخشان زیر تصرف نیروهای امنیتی کشور قرار داشت و بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی این گروه در ولسوالی‌های جرم، وردوج، یمگان و کران‌ومنجان سقوط کرده بود. به گفتۀ او، اما اکنون در نزدیک به یک ماه پسین در پی افزایش حملات تهاجمی طالبان، افزون بر این‌که نیروهای امنیتی ولسوالی یمگان و بخش‌های از ولسوالی جرم را از دست داده‌اند، باشنده‌گان بدخشان همه‌روزه شاهد درگیری‌های خونین در این ولایت هستند.

آقای مجددی با انتقاد از راه‌اندازی عملیات‌های زودگذر نظامی و قطع شدن حمایت هوایی از نیروهای امنیتی کشور می‌افزاید: «تا زمانی‌که حکومت برنامۀ منظم برای راه‌اندازی عملیات جدی برای پاک‌سازی مناطق ناامن از وجود شورشیان روی دست نگیرد، حملات تهاجمی طالبان بالای نیروهای امنیتی همچنان ادامه خواهد داشت.»

به باور او، وضعیت موجود که نیروهای امنیتی در حالت دفاع فعال قرار دارند، به گروه طالبان این امکانات را فراهم کرده است که با راه‌اندازی حملات تهاجمی و تصرف پاسگاه‌های امنیتی، تجهیزات زیادی نظامی را به‌ دست بیاورند. ای عضو شورای ولایتی بدخشان علاوه می‌کند: «نزدیک به یک ماه پیش گروه طالبان طی حملات تهاجمی از چندین استقامت بالای شماری از روستاهای ولسوالی جرم، تعداد از نیروهای امنیتی را کشته و یا زخمی ساختند و پس از تصرف چندین پاسگاه امنیتی، تجهیزات جنگی زیادی را با خورد بردند.» آقای مجددی هشدار می‌دهد، در صورتی که «درۀ خستک» از عمده‌ترین پایگاه‌های تروریستان خارجی در بدخشان پاک‌سازی نشود، خطر افزایش ناامنی‌ها و تحرکات طالبان در این ولایت با گذشت هر روز بیش‌تر خواهد شد.

باشنده‌گان ولسوالی نسی بدخشان نیز می‌گویند که در پی افزایش حملات تهاجمی گروه طالبان بر بخش‌هایی از این ولسوالی باشنده‌گان محل با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. حمیدالله، باشندۀ ولسوالی نسی می‌گوید که حضور طالبان در این ولسوالی سبب شده است که تاجیکستان پل‌های مرزی را به روی رفت‌وآمد شهروندان کشور بسته کند. او می‌افزاید که آنان به دلیل طولانی بودن مسافت راه نمی‌توانند مواد اولیه را از بازارهای افغانستان خریداری کنند و اکنون با کمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند. این باشندۀ ولسوالی نسی بدخشان از حکومت می‌خواهد که ولسوالی‌های بدخشان را از وجود طالبان هرچه زودتر پاک‌سازی کند تا تهدید گرسنه‌گی و قحطی از باشنده‌گان مناطق مرزی کشور برطرف شود.

با این‌همه، مقام‌های محلی بدخشان اطمینان می‌دهند که نیروهای امنیتی کشور در همۀ مناطق معروض به خطر ناامنی در این ولایت حضور دارند و در چارچوب حالت دفاع فعال از توسعۀ جغرافیای جنگی گروه طالبان، جلوگیری می‌کنند.