خشونت-علیه-زنان-780x405

افزایش خشونت علیۀ زنان در بدخشان

آمار ثبت شده از موارد خشونت علیۀ زنان در ریاست امور زنان بدخشان نشان از افزایش چشم‌گیر خشونت علیۀ زنان در این ولایت دارد.

مسؤلان ریاست امور زنان بدخشان می‌گویند، آمار خشونت در سال گذشته 144 مورد به ثبت رسیده بود، اما در 9 ماه سال روان 160 مورد از قضایای خشونت علیۀ زنان در این اداره به ثبت رسیده است.

آلینا غیاثی، رییس امور زنان بدخشان به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «افزایش ثبت قضایای خشونت در سال روان به دلیل افزایش آگاهی زنان و مراجعه آن‌ها به نهادهای حکومتی بوده است که شماری زیادی از زنان با آگاهی از قانون برای دادخواهی از حقوق‌شان به نهادهای حکومتی مراجعه می‌کنند.»

رییس امور زنان بدخشان می‌افزاید، با وجود  افزایش روز افزون زنان جهت دادخواهی از حقوق شان، هنوزهم زنان بی‌شماری در مناطق دور دست و روستایی با توجه به محدودیت‌های اجتماعی، ممنوعیت‌های فرهنگی و محرومیت‌های گسترده نمی‌توانند از حقوق شان دادخواهی نموده و قضایای مربوط به خشونت را در اداره‌های حکومتی به ثبت برسانند.

به گفتۀ مسؤلان امور زنان بدخشان، خشونت‌های به ثبت رسیده در این اداره شامل لت و کوب، طلاق، فرار از منزل، عدم پرداخت نفقه، خودکشی و محرومیت از حق تحصیل و میراث می‌باشد.

با این حال عارفه نوید، مسؤل دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر بدخشان می‌گوید که افزایش آمار خشونت علیۀ زنان در این ولایت نگران کننده است.

مسؤلان ریاست امور زنان بدخشان می‌گویند که این اداره از تمام شیوه‌های مؤثر جهت افزایش آگاهی زنان از حقوق شان استفاده می‌کند تا بتوانند با افزایش آگاهی زنان و فعال‌سازی سیستم‌های حمایه‌یی از زنان، سطح خشونت علیۀ زنان را کاهش دهند

وی می‌‌افزاید: «از آغاز سال تا ماه قوس  سال‌روان که هنوز سال به پایان نرسیده 74 مورد خشونت علیۀ زنان در  دفتر ولایتی کمیسیون به ثبت رسیده است، در حالی‌که در تمام سال گذشته 63 مورد ثبت شده بود و این خطر وجود دارد که تا آخر سال رقم خشونت علیۀ زنان افزایش پیدا کند.»

به گفتۀ رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر بدخشان، بر بنیاد آمارهای بدست آمده از مراکز صحی این ولایت به تعداد 163 زن در درازای سال‌روان اقدام به خودکشی کرده‌اند، اما تا هنوز کوچک‌ترین اقدامی از سوی نهادهای مسؤل برای ریشه‌یابی علل و عوامل افزایش اقدام به خودکشی زنان و مهار این وضعیت روی دست گرفته نشده است.

آصفه کریمی، یک‌تن از فعالان حقوق زن در بدخشان می‌گوید: «در پی فعالیت‌ نهادهای دولتی و غیر دولتی طی نزدیک به دو دهۀ اخیر، میزان آگاهی زنان از حقوق‌شان بالا رفته و وضعیت زندگی اجتماعی زنان نسبت به گذشته‌ها بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است.»

به گفتۀ وی افزایش میزان آگاهی زنان از حقوق شان بیشتر به شهرها و مناطق مربوط به مرکز، متمرکز شده و بسیاری از زنان روستایی از ابتدایی‌ترین حقوق شان آگاهی ندارند.

کریمی می افزاید، عدم آگاهی بخش بزرگ زنان بدخشان به‌خصوص زنان روستایی از حقوق شان، عدم تطبیق قانون منع خشونت علیۀ زنان، موجودیت فرهنگ معافیت از مجازات و دست‌اندازی زورمندان و افراد با نفوذ در روند رسیده‌گی به پرونده‌های خشونت علیۀ زنان، سبب شده است تا میزان خشونت علیۀ زنان همه‌ساله افزایش پیدا کند.

مسؤلان ریاست امور زنان بدخشان می‌گویند که این اداره از تمام شیوه‌های مؤثر جهت افزایش آگاهی زنان از حقوق شان استفاده می‌کند تا بتوانند با افزایش آگاهی زنان و فعال‌سازی سیستم‌های حمایه‌یی از زنان، سطح خشونت علیۀ زنان را کاهش دهند.