90066637_240844766956134_1507599783651442688_n

افزایش فارم‌های مرغ‌داری در بدخشان

در پی افزایش میزان تقاضای گوشت و تخم مرغ در بازارهای بدخشان، اکنون مرغ‌داری به عنوان یکی از پیشه‌های پردرآمد برای کشاورزان این ولایت به‌شمار می‌رود. مسؤولان ادارۀ کشاورزی بدخشان می‌گویند که از چندسال به این‌سو، در اثر تلاش ادارۀ کشاروزی و نهادهای کمک‌کننده در این ولایت، بیش از 162 فارم مرغ‌داری در بدخشان ایجاد شده که هر یک از این فارم‌ها گنجایش پرورش پنج‌هزار مرغ را دارد  و در زمینۀ تأمین گوشت و تخم مرغ مورد نیاز بازار و هم‌چنان ایجاد فرصت‌های کاری برای مردم مؤثر بوده است.

به گفتۀ مسؤولان ادارۀ کشاروزی بدخشان هم‌‌اکنون نزدیک به یک‌هزار تن در این فارم‌های مرغ‌داری مصروف کار اند و در نظر است که با جلب حمایت بیشتر نهادهای کمک‌کننده و توسعۀ فارم‌های مرغ‌داری، فرصت‌های کاری زیادی برای مردم فراهم شود.

کیکاوس شجاع، مسؤول مطبوعاتی ریاست زراعت بدخشان می‌گوید، این اداره افزون بر جلب حمایت نهادهای کمک‌کننده از کشاورزان در زمینۀ ایجاد فارم‌های مرغ‌داری، تمام روش‌های مرغ‌داری و چگونه‌گی مراقبت‌های بهداشتی و میکانیزم‌های تولید گوشت و تخم مرغ را به آنان آموزش داده اند.

به گفتۀ او از زمان ایجاد این فارم‌های مرغ‌داری، بخش بزرگی از نیازمندی‌های مردم در زمینۀ دست‌رسی به گوشت تخم مرغ برطرف شده و  اکنون گوشت و تخم مرغ کمتری از بیرونِ بدخشان، وارد این ولایت می‌شود.

این مسؤول ادارۀ زراعت بدخشان می‌افزاید که آنان به منظور توسعۀ اقتصاد محلی در تلاش اند، از یک‌طرف بازار را از وابسته‌گی تولیدات بیرونی نجات دهند، و از سوی دیگر، با ایجاد فرصت‌های کاری، چرخۀ اقتصاد محلی را فعال نگاه دارند.

در این‌باره خان‌جان، مسؤول یکی از فارم‌های مرغ‌داری در شهر فیض آباد مرکز بدخشان می‌گوید که از زمان ایجاد یکی از این فارم‌ها، وضعیت اقتصادی‌اش بهبود یافته و توانسته از طریق درآمد آن، افزون بر تقویۀ اقتصاد خانواده، در توسعۀ کارش نیز استفاده کند.

به گفتۀ او، با آن‌که تا مرغ‌داران بدخشان هنوز نتواسته اند تمام نیازمندی‌های گوشت و تخم مرغ مردم را پاسخگو باشند اما با تولیدات‌شان توانسته اند که وضعیت بازار را به سود فروشنده‌گان داخلی بچرخانند.

خان جان می‌افزاید، آنان هر کیلو گوشت مرغ را به بهای 170 افغانی به بازگانان عرضه می‌کنند و بازرگانان آن را به بهای 200 افغانی به‌فروش می‌رسانند.

به گفتۀ او، آنان در زمینۀ تولید گوشت مرغ، تمام مسایل بهداشتی را زیر نظر پزشکان و متخصصان ریاست زراعت رعایت می‌کنند.

از سویی هم علی‌شاه عزیز، یک‌تن از پزشکان ریاست زراعت می‌گوید که تمرکز اصلی آنان روی سلامت مرغ‌ها و جلوگیری از گسترش بیماری‌ها می‌باشد و به همین دلیل، هر مرغ را قبل از کشتن از لحاظ سلامت بررسی و بعد از کشتن مهر تأیید می‌زنند.

به گفتۀ آقای عزیز، تیم‌های این اداره تمام مرکزهای فروش گوشت مرغ را زیر نظر دارند و  اگر مرغ و تخم‌مرغ قبل از فروش مهر نداشته باشد، گوشت جمع‌آوری شده و مسؤولان فارم‌ها و فروشندۀ آن جریمه نقدی می‌شوند.

نعمت‌لله غنی‌زاده، مسؤول اتاق پیشه‌وران در ولایت بدخشان می‌گوید، مرغی که از چهار کیلو بالا وزن داشته باشد، اجازۀ کشتن‌وفروش آن ‌را نمی‌دهند.

آقای غنی‌زاده می‌افزاید که آنان به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، یک کشتارگاه مرغ را در شهر فیض آباد ایجاد کرده اند تا تمام فارم‌ها، مرغ‌های‌شان را پس از بررسی‌های پزشکی، به این کشتارگاه بیاورند.

قرار است در سال پیش‌رو، با حمایت چند نهاد غیرحکومتی دیگر، برای شماری از افراد بی‌بضاعت در مرکز و ولسوالی‌های بدخشان فارم‌های مرغ‌داری ایجاد شود که با ایجاد این فارم‌ها، پیشۀ مرغ‌داری در این ولایت توسعه یافته و برای بسیاری‌ها زمینۀ کار فراهم می‌شود.