IMG-20200115-WA0035

افزایش 8 درصدی عواید ادارۀ مستوفیت بدخشان

مسوولان ادارۀ مستوفیت بدخشان می‌گویند که عواید این اداره نظر به پلان داده شده از سوی وزارت مالیه

2 درصد و در مقایسه به سال گذشته 8 درصد افزایش یافته است.

 به گفتۀ مسوولان ادارۀ مستوفیت بدخشان این ارقام در مقایسه به سه سال پیش افزایش 40 درصدی را نشان می‌دهد که نمایان‌گر نهادینه شدن فرهنگ مالیه دهی و موفقیت این اداره در امر گرد آوری عواید می‌باشد.

محمد مقصود اصفیا، مسوول ادارۀ مستوفیت بدخشان می‌گوید: «نظر به پلان داده شده از سوی وزارت مالیه باید 411  میلیون افغانی جمع آوری می‌شد ولی ما موفق به جمع آوری 420 میلیون و 356 هزار افغانی گردیدیم که در مقایسه به این پلان 2 درصد، در مقایسه به سال 1397 بیش از  30 میلیون افغانی با افزایش  8 درصدی و در مقایسه با سه سال پیش با 40 درصد افزایش قادر به گردآوری مالیات شدیم.»

مستوفی بدخشان می‌افزاید که این افزایش در پی ایجاد سیستم منظم جمع آوری مالیات، ایجاد سهولت برای مالیه دهنده‌گان، جدیت حکومت در جمع آوری مالیات و افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت مالیه دهی حاصل شده است.

محمد ذکریا سودا، والی بدخشان در نشست هفتۀ مالیات گفت که حکومت محلی برنامه‌هایی را به هدف افزایش میزان عواید در این ولایت عملی کرده و هم‌چنان در صدد راه اندازی برنامه‌های دیگر نیز است.

به گفتۀ والی بدخشان، آنان در نظر دارند تا با استخراج قانونی معادن و بیرون کردن شماری از معادن این ولایت از کنترول طالبان و گروه‌های غیر مسوول زمینۀ افزایش عواید را در این ولایت فراهم نمایند.

والی بدخشان می افزاید:« معادن، جاذبه‌های گردشگری، منابع آبی به عنوان عمده‌ترین سرچشمه‌های عایداتی؛ نیازمند توجه جدی و روی دست‌گیری میکانیزم‌های مشخص برای به چرخش در آوردن این منابع عایداتی است.»

با آن‌که بدخشان با داشتن ظرفیت‌های بالقوۀ اقتصادی چون معادن، مناطق توریستی، منابع آبی وجغرافیایی وسیع از علف‌چرها و جاذبه‌های گردشگری یکی از ولایت‌های غنی به‌شمار می‌رود اما مجموع عواید این ولایت در سال، 11 درصد از بودجۀ عادی این ولایت را تأمین کرده نمی‌تواند.

محمد مقصود اصفیا، مستوفی بدخشان می‌گوید: «مجموع بودجۀ عادی بدخشان در سال 1398 بیش از 3700 میلیون افغانی بود، در صورت که عواید حاصله را در مقایسه با بودجه عادی محاسبه کنیم تنها قادر به تمویل  11 درصد بودجه عادی هستیم و ایجاب می‌کند که برای اعاده 89 درصد کثر بودجه عادی تلاش صورت گیرد.»

به گفتۀ مستوفی بدخشان آنان از مجموع 3740 میلیون افغانی بودجۀ عادی 3730 ملیون افغانی را به مصرف رسانده اند و حدود 10 میلیون افغانی به دلیل تأخیر در اجرای تخصیصات بعضی اداره‌ها از اجرا بازمانده است.

به گفتۀ مسوولان این اداره آن‌ها به معادن این ولایت به عنوان بزرگ‌ترین منابع عایداتی دسترسی ندارند و در صورت استخراج آن از سوی حکومت، میزان عواید در حکومت محلی بدخشان افزایش چشم گیری پیدا می‌کند.

عبدالله، یک‌تن از شهروندان بدخشان می‌گوید که اگر دولت اراده به افزایش عایدات خود داشته باشد، باید معادن بدخشان را از کنترول طالبان و افراد مسلح غیر مسوول بیرون نموده و این هسته‌های اقتصادی را به چرخش در آورد.

مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که آنان در دو ماه گذشته به اثر توجه حکومت مرکزی توانسته اند که سه ولسوالی بدخشان را به گونۀ کامل از وجود طالبان پاک‌سازی کنند و در ادامۀ عملیات‌های تصفیه‌یی در نظر دارند که مناطق باقی مانده به ویژه معادن این ولایت از کنترل این گروه و افراد مسلح غیر مسوول نیز بیرون کنند.

به گفتۀ مسوولان محلی بدخشان با بیرون کردن معادن طلا این ولایت از کنترل طالبان و افراد مسلح غیر مسوول تغییرات چشم‌گیری در افزایش عواید این ولایت بوجود خواهد آمد.