WhatsApp Image 2020-04-21 at 11.34.23 AM

امتناع بیماران کرونا از بستری شدن در شفاخانۀ جوزجان

شماری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان از تجرید و بستری شدن در شفاخانۀ ویژۀ بیماران «کووید 19» در شهر شبرغان امتناع می‌ورزند. این بیماران، قرنطینۀ خانه‌گی را نسبت به بستری شدن در شفاخانه ترجیح می‌دهند. فعالان مدنی ولایت جوزجان با ابراز نگرانی از این وضعیت می‌گویند که دولت و نهادهای صحی نباید اجازه دهد که مبتلایان بیماری کرونا در خانه‌های‌شان قرنطینه شوند.

اخترمحمد فیضی، فعال مدنی و مسوول آمریت جوانان ولایت جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «قرار گزارش نهادهای جامعۀ مدنی ولایت جوزجان شماری از مبتلایان به ویروس کرونا در خانه‌های‌شان قرنطینه هستند و در این وضعیت حساس نباید نهاد‌های صحی اجازه این کار را برای‌شان بدهد.» به باور این فعال مدنی، قرنطینه‌های خودخواسته در یک جامعه‌یی به شدت عاطفی آسیب بیش‌تری به خانواده‌ها می‌رساند. به سخن او، در جریان قرنطینۀ خانه‌گی رفت‌وآمد‌ دوستان و اقارب برای بازدید بیمار همچنان ادامه می‌داشته باشد. آقای فیضی می‌افزاید که باشنده‌گان ولایت جوزجان هنوز از نکات بهداشتی آگاهی‌ کامل ندارند و خانواده‌ها نمی‌توانند از بیماران مبتلا به ویروس کرونا آن‌چنانی که لازم است، مراقبت کنند.

در همین حال، فرید عزیزی، سرپرست ریاست صحت عامۀ جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «متأسفانه تعدادی از بیماران مبتلا به کووید 19 نمی‌خواهند که در شفاخانه بستری شوند و در برخی اوقات خانواده‌های آنان می‌آیند و بیماران‌شان را از شفاخانه بیرون می‌کنند.» آقای عزیز می‌افزاید که شماری از داکتران و کادر صحی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند در قرنطینۀ خانه‌گی قرار دارند و رهنمودهای وزارت صحت را رعایت می‌کنند، اما باشنده‌گان عام این ولایت توصیه‌های صحی را جدی نمی‌گیرند.

به گفتۀ معاون ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان، مسوولان صحی بارها در همکاری با ارگان‌های امنیتی و در هماهنگی با قریه‌داران، بیماران مبتلا به ویروس کرونا را به شفاخانه منتقل کرده‌اند، اما بیمار و یا خانواده‌اش دوباره برای مرخصی مراجعه می‌کنند. آقای عزیزی خاطرنشان می‌سازد که در مواردی مقام‌های بلندپایۀ محلی وساطت می‌کنند که بیمار مبتلا به ویروس کرونا باید از شفاخانه مرخص شود و در قرنطینۀ خانه‌گی قرار گیرد. معاون ریاست صحت عامۀ جوزجان اما از این مقام‌ها نام نمی‌برد.

بر اساس آمارهای موجود، تاکنون 32 واقعۀ مثبت ویروس کرونا در ولایت جوزجان ثبت شده است. از این میان تنها 11 بیمار در شفاخانۀ ویژۀ «کووید 19» بستری هستند. بیماران دیگر در خانه‌های‌شان قرنطینه هستند و تیم‌های نظارتی ریاست صحت عامۀ جوزجان وضعیت صحی این بیماران را زیر نظر دارند. سه داکتر و پنج کارمند صحی نیز شامل این بیماران هستند.