WhatsApp Image 2020-04-06 at 12.05.26 PM

ایجاد مرکز ویژه برای بیماران کرونا؛ چالش نبود امکانات صحی در بدخشان هنوز پابرجاست

ریاست صحت عامۀ ولایت بدخشان برای قرنطینه و مراقبت از بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا یک مرکز ویژه را با ظرفیت نگه‌داری 100 بیمار در شهر فیض‌آباد ایجاد کرده است. مسوولان این ریاست می‌گویند، با آن‌که شمار مبتلایان ویروس کرونا در این ولایت اندک است، اما نیاز است کادر صحی بدخشان برای «حالت بحرانی» این ویروس، آماده‌گی داشته باشد. باشنده‌گان و مسوولان محلی بدخشان با استقبال از ایجاد این مرکز، می‌گویند که چالش نبود آزمایشگاه تشخیص کرونا و کمبود لوازم بهداشتی در این ولایت هنوزهم پابرجاست.

نورخاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که این مرکز بر اساس هدایت وزارت صحت عامۀ در این ولایت ایجاد شده است. آقای خاوری می‌افزاید: «وزارت صحت عامه به ما صلاحیت داده است که در صورت افزایش واقعات مثبت کرونا، شمار مرکزهای صحی بستردار را در مرکز و ولسوالی‌های بدخشان افزایش دهیم.»

مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان همچنان خاطرنشان می‌سازند که روند استخدام کارمندان مرکز پایان یافته است. نور خاوری در این باره توضیح می‌دهد که حدود صد نفر را برای ارایه خدمات صحی به کار گماشته‌اند که در این میان 10 داکتر متخصص نیز شامل اند.

این مرکز ویژه برای نگهداری و مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا «کووید 19» در یکی از ساختمان‌های مربوط به دانشکدۀ مهندسی دانشگاه بدخشان در شهر فیض‌آباد ایجاد شده و قرار است تا چند روز دیگر به فعالیت آغاز کند. کادر صحی ولایت بدخشان همچنان از ایجاد مراکز دیگری برای نگه‌داری و مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا خبر می‌دهند. رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که وزارت صحت عامه برای آنان صلاحیت داده است که در صورت افزایش مبتلایان ویروس کرونا در این ولایت، می‌توانند چندین مرکز دیگری را با ظرفیت نگه‌داری 3 هزار بیمار ایجاد کنند.

نبود امکانات طبی

نبود آزمایشگاه ویژه برای تشخیص نمونه‌های مشکوک ویروس کرونا و امکانات طبی در شفاخانه‌های بدخشان اما چالش دیگری است که با گسترش ویروس کرونا در کشور، باشنده‌گان و مسوولان محلی این ولایت را نگران ساخته است.

طلب‌الدین قادری، معاون شورای ولایتی بدخشان ضمن استقبال از ایجاد مرکز ویژه برای نگه‌داری بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت می‌گوید: «احتمال موجودیت افراد مبتلا به ویروس کرونا در  بدخشان زیاد است اما به دلیل نبود آزمایشگاه شاید بسیاری‌ها در ولسوالی‌های دوردست بدخشان شناسایی نشده باشند.» آقای قادری می‌افزاید: «هم اکنون در بیش‌تر ولسوالی‌های مرزی و دوردست بدخشان امکانات اولیۀ صحی وجود ندارد، چه رسد به این‌که امکانات برای مبارزه با ویروس کرونا وجود داشته باشد.»

معاون شورای ولایتی بدخشان از وزارت صحت عامه می‌خواهد که یک آزمایشگاه ویژه را برای تشخیص بیماری «کووید 19» در این ولایت ایجاد کند و همچنان شفاخانه‌های این ولایت را با امکانات طبی مورد نیاز، مجهز سازد.

نگرانی از گسترش ویروس کرونا

هرچند مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان از تدابیر وقایه‌یی و شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت خبر می‌دهند، اما نگرانی باشنده‌گان بدخشان از گسترش این ویروس هنوزهم پابرجاست. باشنده‌گان و فعالان مدنی بدخشان می‌گویند که از آغاز شیوع ویروس کرونا در منطقه، صدها خانواده از ایران به این ولایت برگشته‌اند. به گفتۀ آنان، ریاست صحت عامۀ بدخشان توان شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا را ندارد و هنوز روشن نیست چه تعداد آنان به ویروس کرونا مبتلا هستند. آنان خواهان تدابیر ویژه برای افراد آسیب‌پذیر در این ولایت هستند.

سیف الدین ساییس، رییس جامعۀ مدنی بدخشان می‌گوید: «بر بنیاد معلومات ریاست صحت عامه، ویروس کرونا در این ولایت وارد مرحلۀ گردش اجتماعی شده است و اگر برنامه‌های منظم از همین اکنون برای مبارزه با این ویروس روی‌دست گرفته نشود، با افزایش انتشار این ویروس، مبارزه با آن، دشوار خواهد بود.» همچنان طلب‌الدین قادری، معاون شورای ولایتی بدخشان از مسوولان ریاست صحت عامۀ این ولایت می‌خواهد که تدابیر لازم را برای باشنده‌گان مناطق دوردست این ولایت روی‌دست بگیرند. آقای قادری می‌گوید که درحال حاضر راه‌های مواصلاتی شماری از ولسوالی‌های بدخشان به شمول ولسوالی وردوج به دلیل حضور طالبان در این ولسوالی بسته است و در صورتی که تدابیر ویژه برای باشنده‌گان این ولسوالی سنجیده نشود، با گسترش ویروس کرونا، باشنده‌گان وردوج از دسترسی به مراکز ویژۀ نگه‌داری بیماران مبتلا به ویروس کرونا محروم خواهند ماند.

با این حال، مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان از روی‌دست گرفتن تدابیر ویژه برای روستاها و ولسوالی‌های دوردست این ولایت خبر می‌دهند. رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که خانواده‌هایی که از ایران به این ولایت آمده‌اند، وضعیت صحی‌شان بررسی شده است و تلاش‌های این ریاست برای تدابیر پیش‌گیرانه همچنان ادامه دارد.

مسوولان این ریاست، شناسایی افراد تازه‌برگشته از کشورهای بیرونی، آگاهی‌دهی به مردم، بسیج عمومی در امر مبارزه با ویروس کرونا، ایجاد هماهنگی میان اقشار و نهادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، به اجرا گذاشتن طرح قرنطینه، جمع‌آوری کمک‌ها به خانواده‌های نیازمند، نظارت بر بازار و جلوگیری از گران‌فروشی و وضع محدودیت‌های لازم بر گشت‌وگذار بی‌مورد در مکان‌های عمومی را از فعالیت‌های ریاست صحت عامه بدخشان در امر مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن در این ولایت عنوان می‌کنند.

بر اساس آمارهای موجود از میان 840 مورد مثبت ویروس کرونا در کشور، تنها دو مورد آن در ولایت بدخشان ثبت شده است که از این میان یک فرد مبتلا به این ویروس دوباره صحت‌یاب شده است.