WhatsApp Image 2020-03-30 at 9.22.06 AM

ایجاد کمربند سبز؛ امسال دو میلیون نهال در بدخشان غرس می‌شود

مسوولان ادارۀ زراعت بدخشان می‌گویند که آنان روند نهال‌شانی را در شهر فیض آباد مرکز بدخشان آغاز کرده‌اند. آنان می‌گویند که در سال روان خورشیدی قرار است دو میلیون اصله نهال را به همکاری نهادهای همکار با این اداره در نقاط مختلف بدخشان غرس کنند.

مسوولان ادارۀ زراعت بدخشان می‌گویند که آنان در سال‌های گذشته به منظور ایجاد کمبرند سبز میلیون‌ها اصله نهال میوه‌یی و غیر میوه‌یی را در شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان و شماری از ولسوالی‌های این ولایت غرس کرده‌اند و این روند تا تکمیل شدن کمربندهای سبز در بدخشان ادامه خواهد یافت.

کیکاوس شجاع تکساری، مسوول رسانه‌یی ادارۀ کشاورزی بدخشان می‌گوید که مطابق دستور ریاست جمهوری کشور کارزار غرس نهال را در بدخشان به گونه عملی آغاز کرده‌اند و به باشنده‌گان این ولایت نیز پیام رسانی شده است که در بخش غرس نهال توجۀ بیش‌تر داشته باشند.

مسوول رسانه‌یی ادارۀ کشاورزی بدخشان گفت: «این دو میلیون اصله نهال در ولسوالی‌های مختلف بدخشان غرس می‌شوند و با غرس این نهال‌ها افزون بر افزایش سرسبزی، شمار باغ‎های میوه در بدخشان نیز افزایش خواهد یافت.»

با این حال، آگاهان امور کشاورزی به این باور اند که در کنار راه اندازی کارزار نهال‌شانی و توسعۀ این روند، اداره کشاورزی بدخشان باید روش‌های بهتر نگهداری از نهال‌های غرس شده را نیز به باشنده‌گان ولایت بدخشان آموزش بدهند.

نصیر احمد، آگاه امور کشاورزی در بدخشان می‌گوید که آموزش روشن‌های نگهداری نهال‌ها مهم‌تر از نهال‌شانی است. زیرا به باور او، با آموزش روش نگهداری این نهال‌ها از یک‌طرف کمربند سبز ایجاد می‌شود و از طرف دیگر با آموزش روش‌های نوین باغداری، حاصل‌دهی افزایش می‌یابد. به گفتۀ او، باشنده‌گان بدخشان باید شیوه‌های معیاری برای جلوگیری از خشک شدن درختان و از بین بردن آفت‌های گیاهی بیاموزند.

همچنان باغداران و کشاورزان در بدخشان راه اندازی کارزار نهال‌شانی را به هدف ایجاد کمربند سبز و توسعۀ باغداری در این ولایت با اهمیت خوانده‌اند. آنان می‌گویند که تداوم این روند افزون بر ایجاد محیط زیست سالم، در توسعۀ باغداری به عنوان یکی از هسته‌های عایداتی برای رشد اقتصاد محلی موثر است.

عبدالغفور از باغداران ولایت بدخشان می‌گوید از چند سال به این چندین باغ‌ میوه را احداث کرده و با این کار افزون بر تامین میوۀ مورد نیاز خانواده‌اش، از طریق فروش فراورده‌های باغی به خود کفایی اقتصادی نیز رسیده است.

لینا شیرزاد از فعالان حقوق زن و از شرکت کننده‌گان کارزار نهال شانی در ولایت بدخشان است. خانم شیرزاد می‌گوید با افزایش نفوس در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان، محیط زیست این شهر بیش‌تر از پیش آلوده‌ شده است. به گفتۀ او، راه اندازی کارزار نهال‌شانی می‌تواند در راستای سر سبزی و کاهش خطرات آلوده‌گی‌های زیست محیطی کمک کند.

خانم شیرزاد نقش زنان را در غرس نهال و تقویت کمربند سبز در این ولایت مهم تلقی کرد و افزود، به جای این‌که ما دود و خاک تنفس کنیم، بهتر است که نهال غرس کنیم و در قسمت ایجاد فضای سبز نقش داشته باشیم تا محیط زیست ما از آلودگی‌های هوا دور باشد.

از سوی دیگر، در سال‌های پسین فرهنگ باغداری در ولایت بدخشان رونق گرفته است. در سراسر این ولایت باغ‌های زیادی به همکاری نهادهای کمک کننده و سهم پنجاه درصدی باغداران احداث شده است. اما نبود بازار مطمین برای فروش فراورده‌های این باغ‌ها و نبود امکانات لازم برای بسته بندی معیاری و نگهداری این فراورده‌های باغی از عمده‌ترین چالش‌های فرا راه باغداران این ولایت شمرده می‌شوند.

همه ساله هزاران تُن فراورده‌های باغی از بدخشان به بازار کابل و ولایت‌های دیگر کشور برای فروش عرضه می‌شود. باغداران این ولایت می‌گویند، در صورتی که دولت از آنان حمایت کند و روش‌های نوین نگهداری فراورده‌های باغی برای آنان آموزش داده شود، آنان می‌توانند میوۀ مورد نیاز بازار را در هرچهار فصل سال تامین کنند.

چالش‌های باغداران

شیوع بیماری‌ها و آفت‌های گیاهی، نبود امکانات برای بسته بندی معیاری، عدم آشنایی باغداران با روش‌های نوین باغداری، خراب شدن فراورده‌های باغی به دلیل نبود سردخانه‌های معیاری از چالش‌های جدی فرا راه باغداران کشور است.

باغداران در ولایت بدخشان می‌گویند که سالانه هزاران تُن فراورده‌های باغی شان به دلیل نگرانی از تلف شدن و نبود سیستم منظم ترانسپورتی جهت انتقال به بازارهای مرکز و بیرون از کشور، به نرخ بسیار ارزان می‌فروشند.

با این همه، مسوولان ادارۀ کشاورزی بدخشان می‌گویند که افزون بر باغ‌های که توسط کشاورزان محل احداث شده است، هزاران باغ دیگر را به کمک نهادهای کمک کننده و سهیم ساختن باغداران در نقاط مختلف این ولایت احداث کرده‌اند. آنان همچنان از ادامۀ این روند در سال روان و سال‌های بعدی خبر می‌دهند.

مسؤولان ادارۀ کشاورزی ولایت بدخشان خاطرنشان می‌سازند که تلاش دارند روش‌های نوین باغداری را برای کشاورزان آموزش دهند و در بخش ایجاد سردخانه‌های معیاری نیز با آنان همکاری کنند.