IMG-20200901-WA0010

برگزاری جشنوارۀ انگور، عسل و انجیر هرات؛ فرصتی برای صادرات نیست

neshananews

01 September 2020

در کنار ساخت و سازها و افزایش جمعیت هرات، این شهر همچنان اصالت خود را به عنوان قطب تولید انگور و انجیر کشور حفظ کرده است.

هر سال در جای جای روستاهای هرات، خوشه‌های آبدار انگور که بر قامت تاکستان‌های سبز و سرخ باغ‌های این شهر  تنیده‌اند، مردم افغانستان را به مهمانی ده‌ها هزار تُن انگور فرا می‌خواند و کام اهالی  بخش‌هایی وسیعی از کشور را شیرین می‌کند.

هرات همچنان که در طول تاریخ به تنوع و کیفیت انگور خود مشهور بوده است در سالهای پسین دوباره از زیر بار مشکلات مختلف قد راست کرده است. اما به همان میزانی که شهد این شیرینی‌ها کام مصرف کنندگان را شیرین کرده حصار جغرافیایی و نبود امکانات برای صادرات این محصول، کام باغ‌داران هرات را با تلخی عجین کرده‌ است.

امروز (سه شنبه، یازدهم سنبله) هم‌زمان با برگزاری پنجمین جشنوارۀ انگور، عسل و انجیر هرات، باغ‌داران این ولایت می‌گویند، به دلیل نبود بازارهای خارجی، بخشی از محصولات خود را از دست داده‌اند و مقداری را نیز به کشمش تبدیل کرده‌اند.

نعمت الله یوسفی، یکی از باغ‌داران هرات می‌گوید، شیوع کرونا و بسته بودن مرزها، فرصت صادرات انگور را از آنها گرفته و به این دلیل، بخشی از درآمد خود را از دست داده است.

یوسفی می‌افزاید علی‌رغم وعده‌های دولت، تا کنون خبری از دهلیز هوایی برای صادرات انگور هرات نیست.

بر اساس آمار ادارۀ زراعت هرات، حاصلات انگور این ولایت در سال روان به بیش از ۱۴۰ هزار تُن رسیده است. این آمار در سال گذشته به 120 هزار تُن می‌رسید.

عبدالصبور رحمانی، رئیس این اداره می‌گوید، به دلیل نبود فرصت‌های کافی برای صادرات انگور هرات، به باغ‌داران این ولایت کمک شده است تا محصولات خود را به کشمش تبدیل کنند.

آقای رحمانی می‌افزاید از آغاز سال روان در این شهر بیش از هزار کشمش خانه احداث شده است که روند تکمیل آنها به سرعت ادامه دارد.

هم‌زمان مسوولان اتاق محصولات زراعت و مالداری هرات می‌گویند، کشمش‌خانه‌های جدید نتوانسته‌اند تا مانع از بین رفتن صدها تُن انگور در این شهر شوند.

بشیراحمد بهادری، رئیس این اتاق می‌گوید، تقریبا هیچ انگوری در سال روان به خارج از کشور صادر نشده است و تنها انجیر این ولایت فرصت ارسال به هشت ولایت افغانستان را به‌دست آورده است.

محصولات انجیر هرات در سال روان بیش از هشت هزار تُن اعلان شده است. میوه‌ای پر طرفدار که به دلیل نبود بازارهای مناسب هر کیلو در بازارهای هرات به ۲۵ افغانی به فروش می‌رسد.

افزون بر این تولید عسل هرات نیز در سال روان با پنجاه تن افزایش نسبت به سال گذشته، به ۲۰۰ تن رسیده است.

در همین حال والی هرات نیز می‌گوید، تلاش خواهد شد تا فرصت‌های کافی برای صادرات میوۀ این ولایت فراهم شود.

اما به نظر نمی‌رسد این فرصت در سال روان به نجات انگور و انجیر هرات از آفت محصور ماندن در بازارهای داخلی کمک کند.

هر ساله در جشنوارۀ انگور، عسل و انجیر هرات، باغ‌داران و کشاورزان این ولایت، محصولات خود را برای معرفی بیشتر و دسترسی به فرصت‌های صادراتی به نمایش می‌گذارند.

بر اساس ادعای مسوولان ادارۀ زراعت، هر ساله حدود ۷۰ نوع انگور از باغ‌های این شهر برداشت می‌شود.

لعل، فخری، سنگگ و کشمشی از معروف‌ترین انواع انگور این شهر به شمار می‌روند.