WhatsApp Image 2020-01-05 at 10.58.46 AM(2)

بیش از یک‌هزار و سه‌صد کیلوگرام مواد مخدر در بدخشان به آتش کشیده شد

پولیس مبارزه با مواد مخدر بدخشان بیش از یک‌هزار و سه‌صد کیلوگرام مواد مخدر را در حضور داشت معین مبارزه علیۀ مواد مخدر وزارت امور داخله، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان و مجلس سنا و مقام‌های محلی این ولایت حریق نمود.

مقام‌های امنیتی بدخشان می‌گویند که در نتیجۀ 64 عملیات پولیس مبارزه با مواد مخدر این ولایت در سال روان بیش از 18 هزار کیلوگرام مواد مخدر کشف و ضبط شده بود که بیش از 13 هزار کیلوگرام آن پس از طی مراحل قانونی سندهای آن سوختانده شد.

اسدالله محمدی، فرماندۀ پولیس بدخشان گفت:« در جریان این عملیات‌ها؛ 28 عراده وسایط، 76 نفر مظنون، 84 سیت مبایل، 210 کیلوگرام مواد منفجره، 10 میل اسلحۀ گوناگون و بیش از 800 هزار افغانی پول نقد به‌دست آمده است.»

به گفتۀ فرمانده پولیس بدخشان تا پایان سال‌روان، مواد مخدر باقی مانده پس از طی مراحل قانونی نیز در حضور داشت رسانه‌ها حریق می‌شود.

آقای محمدی می‌افزاید که این دست‌آورد پولیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پولیس بدخشان در پی همکاری‌های همه‌جانبۀ مردم به‌دست آمده است و آنان انتظار دارند که میزان همکاری مردم در راستای مبارزه با مواد مخدر را هم‌چنان با خود داشته باشند.

محمد هاشم اورتاق، معین مبارزه علیۀ مواد مخدر وزارت امور داخله در این مراسم گفت که بر بنیاد برنامه‌های این وزارت، آنان روند مبارزه با مواد مخدر را در سه حوزه عملی می‌کنند که شامل کاهش کشت، جلوگیری از قاچاق و کاهش تقاضا می‌باشد.

وی  گفت:« کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر مثلث شوم حمایه‌یی از گروه‌های تروریستی را تشکیل می‌دهند و افزون بر آن بر آمار معتادان در کشور می‌افزاید که ایجاب می‌نماید تا همه اقشار جامعه برای نجات از چنبرۀ سیاه مخدرات پیکار دسته‌جمعی را آغاز کنند.»

به گفتۀ آقای اورتاق گروه طالبان از مدرک کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر سالانه حدود 500 میلیون دالر درآمد دارند و افزایش درآمد گروه طالبان از این مدرک به معنای دوام جنگ و نا امنی است.

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می‌افزاید که حکومت افغانستان برای قطع این منبع درآمد گروه طالبان، برنامۀ جدی و قاطع را در امر تخریب کشت کوکنار، بازداشت قاچاق‌چیان و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و سرانجام کاهش تقاضا را به هدف پایان دادن به این سمفونی مرگ روی دست دارد.

در همین حال عبدالروف انعامی، نمایندۀ مردم  بدخشان در مجلس نماینده‌گان می‌گوید که میزان کشت مواد مخدر در مقایسه به سال‌های گذشته در بدخشان 50 درصد کاهش یافته است.

به گفتۀ آقای انعامی، کاهش بهای مواد مخدر در بازارهای جهانی و جدیت نهادهای امنیتی در امر تخریب کشت‌زارهای کوکنار و بازداشت قاچاق‌چیان مواد مخدر از دلایل عمدۀ کاهش کشت مواد مخدر در بدخشان به شمار می‌روند.

این نمایندۀ مردم در مجلس نماینده‌گان می‌گوید که نهادهای امنیتی باید از این بیش تلاش کنند تا افزون بر تخریب کشت‌زارهای کوکنار، روند تخریب کارخانه‌های تولید هیرویین و بازداشت قاچاق‌چیان مواد مخدر را سرعت بخشند.

با این حال محمد علم ایزیدیار، معاون مجلس سنا با بیان این مطلب که پس از نا امنی و فساد اداری کلان‌ترین درد کشنده در جامعه مواد مخدر است، افزود که بدخشان به لحاظ موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که دارد بیشتر در معرض خطر قاچاق مواد مخدر قرار دارد.

به گفتۀ وی هم‌‌مرز بودن بدخشان با کشورهای پاکستان، چین و تاجیکستان سبب شده است تا شبکه‌های استخباراتی، گروه‌های تروریستی و مافیای مواد مخدر بر این ولایت تمرکز بیشتر داشته باشند.

آقای ایزیدیار افزود که برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر باید امنیت مرزهای بدخشان بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا از این طریق دست قاچاق‌چیان مواد مخدر کوتاه گردد.

فعالان مدنی اما در بدخشان می‌گویند که بیشتر معتادان مواد مخدر، مواد مورد نیاز شان را از بقالان و خرده‌فروشان روی بازار بدست می‌آورند و نهادهای امنیتی باید در کنار بازداشت قاچاق‌چیان بزرگ، خرده‌فروشان روی‌بازار را نیز بازداشت کنند.

نظر به آمارهای ارایه شده از سوی نهادهای غیر حکومتی، هم اکنون بیش از 50 هزار معتاد به مواد مخدر در ولایت بدخشان وجود دارد که مواد مخدر مورد نیاز شان را به ساده‌گی از بقالان و خرده‌فروشان روی‌بازار به‌دست می‌آورند.

با این حال پولیس مبارزه با مواد مخدر بدخشان می‌گوید که بخش بزرگی از این خرده‌فروشان را در سال‌روان بازداشت و مواد مخدر شان را ضبط کرده‌اند.

مسؤلان ادارۀ مبارزه با مواد مخدر بدخشان می‌گویند، ساکنان شماری زیادی از ولسوالی‌های که در سال‌های گذشته زمین‌های‌شان پوشیده از کشت کوکنار بود، اکنون به کشت لوبیا روی آوره‌اند.

مقام‌های امنیتی بدخشان مدعی‌اند که آنان به فعالیت کارخانه‌های تولید هیرویین در بدخشان نقطۀ پایان گذاشته اند و تشدید عملیات آن‌ها برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر سبب شده است، کشت مواد مخدر در این ولایت کاهش چشم‌گیری پیدا کند.