معتادان

بیم کرونا در هرات؛ معتادان خیابانی جمع‌آوری و درمان می‌شوند

عاطفه غفوری

29 April 2020

ریاست صحت عامۀ ولایت هرات روند جمع‌آوری معتادان خیابانی را آغاز کرده است. قرار است این معتادان پس از جمع‌آوری از روی جاده‌ها برای درمان به مراکز بهداشتی منتقل شوند. مسوولان ریاست صحت عامۀ هرات می‌گویند که به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا این روند را آغاز کرده‌اند. روند جمع‌آوری معتادان خیابانی امروز (چهارشنبه، دهم ثور) آغاز شده و قرار است تا چند روز دیگر ادامه یابد.

زمری حصین، مسوول برنامۀ کاهش تقاضای مواد مخدر در ریاست صحت عامۀ هرات می‌گوید که قرار است در مرحلۀ نخست ۵۱۰ معتاد جمع‌آوری و درمان شوند. به گفتۀ او، وزارت صحت عامۀ کشور حدود چهارده میلیون افغانی را برای درمان این معتادان اختصاص داده است. آقای حصین می‌افزاید که ۱۲۰ معتاد در مرکز ویژۀ تداوی معتادان هرات واقع در ولسوالی گذره و  390 معتاد دیگر در کلینیک‌های خصوصی دورۀ درمانی را سپری خواهند کرد.

برای تداوی این معتادان در یک دورۀ 45 روزه داکتران متخصص، سه وقت غذا و مواد بهداشتی رایگان اختصاص داده شده است. مسوولان ریاست صحت عامۀ هرات می‌گویند که تداوی هر فرد معتاد در این ولایت بین 100 تا 150 دالر امریکایی هزینه خواهد برداشت.

با این حال، این اقدام ریاست صحت عامۀ هرات با استقبال شماری از معتادان مواد مخدر روبه‌رو شده است. از این میان، دستگیر، مرد میان سالی است که چهارده سال عمرش را در بلوارهای شهر هرات سپری کرده است. او می‌گوید که از اعتیاد و نگاه سرد جامعه نسبت به خودش خسته شده است. این مرد معتاد برنامۀ جمع‌آوری معتادان را فرصت دوباره برای بازگشت به زنده‌گی عادی عنوان می‌کند، اما می‌گوید، نگران است که پس از دورۀ درمانی و ترک اعتیاد، نتواند فرصتی برای کار و امرار معیشت به دست آورد. شماری از معتادان دیگر نیز همین دغدغه را در ذهن دارند.

مسوولان ادارۀ کار و امور اجتماعی ولایت هرات نیز می‌گویند که هنوز هیچ برنامۀ ویژه برای کاریابی به این دست افراد روی دست گرفته نشده است، اما در جست‌وجوی یک فرصت شغلی مناسب برای آنان، هستند. عبدالقیوم افغان، رییس ادارۀ کار و امور اجتماعی هرات به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «در حال حاضر یک برنامۀ عمومی برای کاریابی وجود دارد، اما بودجه و یا برنامۀ ویژه‌ برای این افراد تاکنون روی دست گرفته نشده است.» او اما ابراز امیدواری می‌کند که در آینده‌های نزدیک دولت بتواند برنامۀ مشخصی برای افرادی که ترک اعتیاد می‌کنند، روی دست بگیرد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۷۰ هزار معتاد در ولایت هرات زنده‌گی می‌کنند. از این میان، بیش از دو هزار آنان را معتادان خیابانی تشکیل می‌دهند. با این وجود، بیم آن می‌رود که برنامۀ تداوی این 510 معتاد خیابانی در هرات با نتایج قابل قبولی همراه نباشد؛ زیرا شمار زیادی از این معتادان افرادی هستند که پس از تجربۀ چندین دورۀ درمانی، دوباره به استفادۀ مواد مخدر روی آورده‌اند.