wallup.net

بی‌توجهی داکتران یا اعتیاد به مواد مخدر؛ یک جوان مشکوک به ویروس کرونا در بدخشان خودکشی کرد

یک جوان 32 ساله که نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا در او دیده شده بود روز گذشته در شفاخانۀ ولایتی بدخشان خودکشی کرد. این پسر جوان که به تازه‌گی از ایران برگشته بود، در شفاخانۀ دولتی ولایت بدخشان در حالت قرنطینه قرار داشت. اعضای خانوادۀ او می‌گویند که پسرشان نجیب‌الله به دلیل بی‌توجهی مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت بدخشان، دست به خودکشی زده است. مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت بدخشان اما با رد این ادعا می‌گویند که این فرد مشکوک به ابتلای ویروس کرونا معتاد به استفادۀ مواد مخدر بوده و عدم دسترسی او به این مواد سبب شده است که دست به خودکشی بزند.

غلام حسین، پدر نجیب‌الله در صحبت با خبرگزاری نشانه، می‌گوید که پسرش به تازه‌گی از کشور ایران برگشته بود و مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان او را به دلیل داشتن نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا در شفاخانۀ ویژۀ بیماران کرونا قرنطینه کردند. غلام حسین ادعا می‌کند که بی‌توجهی داکتران موظف در این شفاخانه سبب خودکشی پسرش شده است. او می‌افزاید که پسرش به دلیل همین بی‌توجهی مسوولان شفاخانۀ ویژۀ افراد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا، روز گذشته (یک‌شنبه، هفدهم حمل) سرش را به بالون آکسیجن زده و بی‌هوش شد.

غلام حسین با انتقاد از نبود امکانات لازم در این شفاخانه برای بیماران، گفت: «در این شفاخانۀ دولتی حتا آکسیجن نبود که به پسر بی‌هوش شده‌ام بدهند که دوباره به هوش بیاید.» به گفتۀ او، از همین رو، پسرش پس از بی‌هوشی و عدم رسیده‌گی داکتران در این شفاخانه جان باخته است.

مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت بدخشان اما علت خودکشی این جوان 32 سالۀ مشکوک به ویروس کرونا را اعتیاد به مواد مخدر عنوان می‌کنند. به گفتۀ آنان این پسر در قرنطینه خانه‌گی قرار داشت و در حالت بی‌هوشی به شفاخانه منتقل شده است. نور خاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید: «پس از آن‌که نمونۀ آزمایش این فرد مشکوک گرفته شد، نظر به تقاضای اعضای خانواده‌اش به خانه برگشت و درحالی‌که بیمار بی‌هوش بود، بار دیگر به شفاخانه آورده شد که آن زمان کار از کار گذشته بود.» آقای خاوری می‌افزاید که نمونۀ آزمایش این فرد مشکوک به ابتلای ویروس کرونا به کابل فرستاده شده، اما تاکنون نتیجۀ آن مشخص نیست.

اعضای خانوادۀ نجیب‌الله با انتقاد از کندی کار در شفاخانۀ ویژۀ بیماران مبتلا به ویروس کرونا می‌گویند که سه روز پیش نمونۀ آزمایش پسرشان گرفته شده، اما تا هنوز نتجیۀ آن به درستی روشن نشده است. لینا شیرزاد، از بسته‌گان نجیب‌الله می‌گوید: «ما می‌خواستیم که جسد را دفن کنیم اما ریاست صحت عامۀ بدخشان به دلیل این‌که هنوز نتیجۀ آزمایش او از کابل نیامده است، اجازۀ دفن کردن جسد نجیب‌الله را به ما نمی‌دهند.»

با این حال، رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که آنان منتظر رسیدن نتیجۀ آزمایش این فرد مشکوک هستند که چه زمانی از کابل خواهد رسید. به سخن او، در صورتی که نتیجۀ آزمایش مثبت باشد مراسم تدفین این فرد مطابق به کارشیوۀ وزارت صحت عامه انجام خواهد شد، اما اگر نتیجۀ آزمایش منفی باشد، جسد به خانواده‌اش تسلیم می‌شود.

در همین حال، باشنده‌گان بدخشان از بی‌توجهی مسوولان ریاست صحت عامۀ این ولایت در امر نگه‌داری افراد مشکوک به ویروس کرونا انتقاد می‌کنند. به گفتۀ آنان مسوولان شفاخانۀ ویژۀ نگهداری افراد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا نباید اجازه می‌داد که این فرد مشکوک به ابتلای ویروس کرونا در بین اجتماع راه پیدا کند.

اجمل درویش، باشندۀ بدخشان که در همسایه‌گی این فرد مشکوک به ابتلای ویروس کرونا زنده‌گی می‌کند گفت: «پس از آزمایش نمونۀ این فرد مشکوک به کرونا، مسوولان شفاخانۀ ولایتی بدخشان او را دوباره به خانه‌اش فرستادند تا این‌که حالت صحی او برهم خورد.» این همسایۀ نجیب‌الله می‌افزاید که او در جریان چند روزی که در خانه بود، با اعضای خانواده و افراد زیادی تماس برقرار کرد و اگر این رویداد مثبت باشد، احتمال دارد که افراد زیادی به این ویروس مبتلا شده‌ باشند.

مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان اما می‌گویند که در پی فشار خانوادۀ این فرد مشکوک، ناگزیر شده‌اند تا برایش اجازه رفتن به خانه را بدهند. نور خاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان با رد ادعای اعضای خانوادۀ فرد مشکوک به کرونا که دست به خودکشی زده است می‌گوید که مسوولان شفاخانۀ ولایتی بدخشان در این قضیه، هیچ تقصیری ندارند. به سخن او، این شفاخانه مجهز با وسایل لازم است و داکتران در این شفاخانه آماده‌گی لازم را برای نگه‌داری و مراقبت از بیماران مشکوک و یا مبتلا به ویروس کرونا، دارند.

با این همه، تاکنون روشن نیست که خودکشی نجیب‌الله ناشی از بی‌توجهی کارمندان شفاخانه ویژۀ مبتلایان به ویروس کرونا بوده و یا ریشه در اعتیاد او به مواد مخدر دارد. اما نبود آزمایشگاه تشخیصی برای شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بدخشان و ولایت‌های شمال کشور، نگرانی جدی باشنده‌گان بدخشان و ولایت‌های شمال را برانگیخته است.

درحال حاضر نمونه‌های مشکوک ابتلا به ویروس کرونا از شفاخانه‌های بدخشان و ولایت‌های شمال کشور به کابل فرستاده می‌شوند. مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان خاطرنشان می‌سازند که انتقال این نمونه‌ها به کابل و مشخص شدن نتایج آن دست‌کم ده روز را در بر می‌گیرد.

هرچند دولت چند آزمایشگاه‌ ویژه را برای شناسایی نمونه‌های مشکوک به ویروس کرونا در مرکز، حوزۀ شرق و حوزۀ غرب کشور ایجاد کرده است، اما هیچ تعهدی تاکنون برای ایجاد یک آزمایشگاه ویژه در حوزۀ شمال کشور نشده است. آزمایشگاه‌های ویروس کرونا در کشور در ولایت‌های کابل، هرات و ننگرهار ایجاد شده است.