Afghan-President-Ashraf-Ghani

تأکید رییس‌جمهور غنی بر بسیج عمومی و تسریع روند کمک‌رسانی در امر مبارزه با کرونا

رییس‌جمهور کشور روز گذشته در سخنانی از طریق ویدیوکنفرانس با ولسوالان کشور ضمن تأکید بر ایجاد هماهنگی، بسیج عمومی و مبارزۀ جدی با ویروس کرونا گفت که حکومت افغانستان برنامه‌هایی را برای کاهش فقر ناشی از شیوع ویروس کرونا عملی کرده و همچنان در صدد عملی‌سازی برنامه‌های دیگر است.

در این نشست ولسوالان کشور افزون بر این‌که کارکردها، فعالیت‌ها و چالش‌های کاری‌شان را از قبل با ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی شریک ساخته بودند، شماری از آنان به گونۀ مستقیم کارکردهای‌شان را در زمینۀ بسیج مردمی، هماهنگی با علمای دین، جامعۀ مدنی و آگاهی‌دهی، توزیع برگه‌های معلوماتی، ایجاد مراکز قرنطینه، ضدعفونی‌سازی و ایجاد کمیته‌های ویژه برای کنترل نرخ‌ها با رییس‌جمهور کشور در میان گذاشتند.

عبدالمتین بیک، رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی در این نشست گفت: «گزارش ولسوالان قبلاً دریافت شده و ما از آنان خواستیم که چالش‌ها، مشکلات و مطالبات‌شان را به گونۀ شفاف مطرح کنند تا در روشنایی آن رهبری حکومت تصامیمی را اتخاذ کند.» به گفتۀ او حکومت مرکزی در نظر دارد که متناسب با مشکلات موجود در پرتو طرح‌ها، پیشنهادات و مطالبات ولسوالان کشور، برنامه‌هایی را در امر مبارزه با کرونا و کاهش فقر عملی سازد.

رییس‌جمهور کشور، پس از ارایۀ پیشنهادات و مطالبات ولسوالان، از برنامه‌های حکومت در امر مبارزه با کرونا خبر داد و تأکید کرد که مراکز تجرید برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا از ۲۰ تا ۵۰ بستر با استفاده از امکانات محلی و تجهیزات موجود، در ولسوالی‌ها ایجاد شود و وزارت صحت ترتیبات واقع‌بینانۀ ایجاد آن را مورد بررسی قرار دهد.

به گفتۀ رییس‌جمهور غنی، افغانستان با آن‌که در برابر شیوع غافل‌گیرکنندۀ ویروس کرونا قرار گرفت، اما حکومت و مردم از آغازین روزهای این بیماری آن ‌را جدی گرفته و قدم‌های جدی‌تری را در امر مبارزه با آن برداشته‌اند. رییس‌جمهورکشور گفت: «حکومت تلاش می‌کند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند و نگذارد که مردم با بحران ناشی از کرونا و فلاکت روبه‌رو شوند.»

رییس‌جمهور غنی، همچنان گفت که برای رسیده‌گی به نیازمندان و کاهش فقر قرار است که از طریق نانوایی‌ها در شهرها، ولسوالی‌ها، مساجد و شوراهای انکشافی تا سطح محلات، روند توزیع نان و مواد غذایی آغاز شود. آقای غنی افزود: «این برنامه برای قشر آسیب‌پذیر و افراد فقیر جامعه، عملی می‌شود.» به گفتۀ او برای تسریع روند کمک‌رسانی به نیازمندان بسیج منابع محلی نیز در دستور کار حکومت قرار دارد.

رییس جمهور تصریح کرد که به زودی کار چند پروژة بزرگ آغاز می‌شود که از این طریق برای شمار زیادی از متقاضیان کار، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی زمینة کار فراهم می‌شود. آقای غنی با اظهار قدردانی از کارکنان صحی که در خط نخست مبارزه با کرونا  قرار دارند، گفت که مردم باید به رهنمودهای صحی و دستورهای پزشکان عمل کنند و در امر مبارزه با کرونا حکومت را یاری رسانند.

رییس‌جمهور کشور در پایان این ویدیوکنفرانس خاطرنشان ساخت که به ولسوالی‌های ناامن، دوردست و سرحدی توجه می‌شود و پیشنهادات ولسوالان در جلسه رهبری حکومت طبقه‌بندی شده و در قسمت حل آن، از طریق ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی به آگاهی آنان رسانده می‌شود.

در این ویدیوکنفرانس داکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه گفت: «تا هنوز پنج تا شش لابراتوار ایجاد شده و قرار است در ولایت‌های پکتیا و کندز لابراتوار و در ولایت‌های بدخشان و بامیان با همکاری بنیاد انکشافی آغاخان، مرکز تشخیص کرونا ایجاد کنیم.»

از آغاز شیوع ویروس کرونا در افغانستان تاکنون بیش از هزار تن به این ویروس مبتلا شده‌ که از این میان 36 بیمار تاکنون جان باخته‌اند. حکومت اما می‌گوید که از همۀ توان برای مبارزه با کرونا کار می‌گیرد و برای رسیده‌گی به نیازمندان ناشی از اعمال طرح قرنطینه و وضع محدودیت‌های گشت‌و‌گذار در نظر دارد که برای آنان به منظور جلوگیری از فقر و گرسنه‌گی کمک‌رسانی کند.