WhatsApp Image 2020-02-29 at 6.59.11 PM

تاکید ناتو و امریکا بر حمایت از دولت افغانستان هم‌زمان با امضای قرارداد میان امریکا و طالبان

neshananews

29 February 2020

هم‌زمان با امضای موافقت‌نامۀ صلح میان نماینده‌گان هیات امریکا و طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر، در کابل وزیر دفاع امریکا و دبیر کل ناتو با رییس جمهور افغانستان کنفرانس مشترک مطبوعاتی برگزار کردند.

دبیر کل ناتو آقای ینس استولتنبرگ سخنان کنفرانس یک روز قبل خود در بروکسل را تکرار کرد و گفت که ناتو متعهد به ادامۀ همکاری و حمایت از حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی آن است و هم‌چنان گفت که تصمیم اصلی برای صلح دایمی در افغانستان در مذاکرات بین الافغانی گرفته خواهد شد.

مارک سپر وزیر دفاع امریکا نیز بر ادامۀ همکاری دولت ایالات متحدۀ امریکا به دولت افغاستان تاکید کرد و از گفتگوهای صلح ابراز خشنودی نمود و گفت که بحث خروج نیروهای امریکایی مشروط به چگونگی تعهد طالبان با مفاد موافقت‌نامۀ صلح با ایالات متحدۀ امریکا و تلاش آن‌ها برای دسترسی به صلح پایدار با دولت افغانستان است.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در این کنفرانس خبری ضمن این که صلح را خواست مردم افغانستان دانست، هم‌چنان با قدردانی از حمایت‌های جامعۀ جهانی، ناتو و ایالات متحدۀ امریکا با دولت و مردم افغانستان تاکید کرد که که او همواره و با قدرت‌مند شدن نیروهای دفاعی افغانستان طرفدار خروج تدریجی نیروهای امریکایی از افغانستان بوده است.

 رییس جمهوری اسلامی افغانستان هم‌چنان گفت که در متن مذاکرات میان امریکا و طالبان مسایلی هست که دولت افغانستان دربارۀ آن ملاحظه دارد و در مذاکرات بین‌الافغانی با طالبان مطرح خواهند شد.

پیش از این کنفرانس مطبوعاتی، صفحۀ ریاست جمهوری افغانستان متن اعلامیۀ مشترک حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا برای رسیدن به صلح را نشر کرد که در آن ایالات متحدۀ امریکا به ادامۀ همکاری‌هایش با حکومت و مردم افغانستان تاکید کرده است.

در این بیانیۀ مشترک آمده است:« جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان عضو سازمان ملل متحد که از جانبِ ایالات متحدۀ امریکا و جامعۀ جهانی بر اساس قوانین بین‌المللی منحیث یک دولت مستقل شناخته می‌شود، و ایالات متحدۀ امریکا تعهد می‌نمایند تا در مساعی مشترک به یک توافقنامۀ جامع و پایدار صلح دست یابند که منتج به پایان جنگ در افغانستان با تأمین منافع افغان‌ها گردد و به ثبات منطقوی و امنیت جهانی کمک نماید.»

در این اعلامیه هم‌چنان بر چهار مساله؛ تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان توسط افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی علیۀ امریکا و متحدین آن، جدول زمانی برای خروج تمام نیروهای امریکایی و ایتلاف بین‌المللی از افغانستان، توافق سیاسی که در نتیجۀ گفتگو و مذاکرات مستقیم میان هیات مذاکره کنندۀ همه شمول جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به دست می‌آید و هم‌چنان آتش‌بس جامع و دایمی تاکید شده است.

قرار است در ادامۀ این جلسات نخستین جلسات گفتگوهای بین‌الافغانی میان هیات مذاکره کننده از جانب دولت افغانستان و طالبان در کشرو ناروی برگزار گردد.

هم‌زمان با این کنفرانس خبری، در جلسۀ امضای موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان در شهر دوحۀ قطر، زلمی خلیلزاد با حضور مایک پمپیو به نماینده‌گی از دولت امریکا و ملا عبدالغنی برادر به نمایندۀ طالبان با حضور نماینده‌گانی از کشورهای مختلف این موافقت‌نامه را امضا کردند.