کانگو

تب مرگ در کمین مردم هرات؛ کادر صحی از شیوع ویروس مهیب‌تر از کرونا هشدار می‌دهند

عاطفه غفوری

27 May 2020

«هردم از نو غمی آید به مبارک‌بادم» مصرعی از شعر حافظ که بی‌شباهت به حال و روز باشنده‌گان هرات نیست. در شرایطی که این روزها تب شیوع ویروس کرونا در این ولایت روز به روز داغ‌تر می‌شود و شمار مبتلایان به این بیماری با سرعت نگران کننده‌یی رو به افزایش است، پزشکان هرات از شیوع ویروس دیگری خبر می‌دهند که در مقایسه با «کووید 19» کشنده‌تر و دردناک‌تر است.

از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در هرات بخش بزرگی از باشنده‌گان این ولایت در انتظار رسیدن فصل گرما بودند تا شاید حرارت روزهای بهاری و تابش آفتاب تابستان بخشی از نابودی این ویروس واگیردار را بر عهده بگیرد، اما غافل از این که گرما فرصتی شده است برای جوش‌وخروش تب کشنده.

مسوولان شفاخانۀ مرکزی هرات می‌گویند که در جریان سه هفتۀ گذشته، دست‌کم سه بیمار مبتلا به تب خونی مشهور به تب کریمه یا «کانگو» در این مرکز درمانی بستری شده‌اند. محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانۀ مرکزی هرات که این روزها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، بخشی از مسوولیت‌هایش را از خانه انجام می‌دهد، در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که دو تن از بیماران آلوده به ویروس تب خونی مداوا شده‌اند و یک تن دیگر هنوز در این شفاخانه زیر تداوی قرار دارد.

آقای جلالی می‌افزاید، پیش‌بینی می‌شود با گرم‌ شدن هوا و فرا رسیدن روزهای داغ فصل تابستان شمار مبتلایان این بیماری کشنده افزایش خواهد یافت. آقای جلالی فرا رسیدن عید قربان و ذبح مواشی به این مناسبت را دلیل دیگری برای افزایش نگرانی از انتشار این بیماری، عنوان می‌کند.

به باور پزشکان «تب خونی» به وسیلۀ یک «کنه» به حیوانات اهلی و وحشی منتقل می‌شود و سپس در صورت تماس انسان با حیوان مبتلا، این ویروس وارد گردش در خون انسان می‌شود. این ویروس قابلیت سرایت از یک انسان به انسان دیگر را نیز دارد. نگرانی‌ها از شیوع ویروس تب خونی یا تب خون‌دهنده در هرات در حالی شدت می‌گیرد که هرات در سال گذشته بیش‌ترین آمار مبتلایان به این ویروس را در سطح کشور داشته است.

بر اساس آمارهای ادارۀ صحت عامۀ هرات، در سال گذشته دو صد تن از باشنده‌گان این ولایت که بیش‌تر آنان روستانشینان بودند، به دلیل تماس با حیوانات مبتلا، به این ویروس آلوده شدند. محمد رفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت عامۀ هرات می‌گوید که در سال گذشته هژده تن از مبتلایان به تب خون‌دهنده در هرات، جان باخته‌اند.

اما آن‌چه امسال بیش از پیش روند مبارزه با این ویروس را به چالش می‌کشد، نبود امکانات در شفاخانۀ مرکزی هرات است. محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانۀ هرات می‌گوید، پس از شیوع ویروس کرونا و اختصاص شفاخانۀ «شیدایی» برای بیماران این ویروس، حالا دیگر فضای کافی در شفاخانۀ مرکزی این ولایت برای تداوی بیماران مبتلا به تب خون‌دهنده وجود ندارد.

آقای جلالی می‌افزاید، بیمارانی که پیش از‌ شیوع کرونا در شفاخانۀ شیدایی نگه‌داری می‌شدند حالا در شفاخانۀ مرکزی هرات زیر مداوا هستند و این امر قدرت مقابله با سایر بیماری‌ها در این مرکز را به تحلیل برده است. او تأکید می‌ورزد که برای تداوی بیماران مبتلا به تب خون‌دهنده در شفاخانۀ مرکزی هرات، تنها یک اتاق وجود دارد.

با این همه، مسوولان ریاست صحت عامۀ هرات ضمن تأیید نگرانی‌ها از شیوع بیماری تب خون‌دهنده در این ولایت، می‌پذیرند که معضل کمبود امکانات و فضا برای تداوی این افراد وجود دارد. محمد رفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت عامۀ هرات تأکید می‌کند، در صورت افزایش مبتلایان این ویروس در هرات، این ریاست در قسمت بهبود امکانات و افزایش خدمات برای بیماران، اقدام خواهد کرد.

پزشکان بیماری‌های ساری در هرات به این باورند که هرچند در بیش‌تر موارد، تب خون‌دهنده قابل تداوی است، اما احتمال مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس نیز زیاد است. رعایت اصول بهداشتی در تماس با مواشی، خودداری از ذبح مواشی به صورت سنتی و حفظ نکات صحی در کشتارگاه‌های حیوانات اهلی مانند گوسفند، گاو و شتر می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

سال پار و به دنبال افزایش شیوع بیماری تب خون‌دهنده در هرات، ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری این ولایت مجبور شد در ده ولسوالی این ولایت، روند مبارزه با این معضل را آغاز کند. بر اساس این برنامه، نزدیک به پنجاه هزار مواشی و ده هزار محل نگه‌داری حیوانات اهلی، سم‌پاشی شد.