75636034_413048276311426_5952936989945757696_n

تخار/ طالبان، جنگ، زورگیری و آسیب‌هایی‌که به مردم می‌رسد

عرفان برزگر

14 January 2020

هر بار که طالبان به بخش‌هایی از مناطق زیر تصرف دولت حمله می‌کنند، بیشترین آسیب را از این بابت مردم محل می‌بینند. طالبان بدون هیچ‌گونه اعتنایی به قواعد جنگ و ارزش‌های حقوق بشری در جنگ از مردان، زنان و کودکان به عنوان سپر استفاده می‌کنند. از سوی دیگر استفادۀ طالبان از مکاتب، مساجد و دیگر اماکن عمومی به عنوان سنگر، بزرگ‌ترین ضربه را بر زندگی اجتماعی مردم، به خصوص روستا نشینان زده است.

طالبان در چند ماه اخیر سه حملۀ سنگین بالای شهر تالقان مرکز ولایت تخار داشتند که حملات‌شان از سوی نیروهای امنیتی عقب زده شد. اما راه‌اندازی عملیات از سوی این گروه، افزون از تلفات جانی مردم ملکی، خسارات هنگفت مالی را نیز به دنبال داشت.

خانه‌های مردم زیر خم‌پاره‌های طالبان تخریب شد و مردان خانواده‌ها از سوی طالبان به بیگاری گرفته شدند. طالبان در فصل خزان سال‌روان، زمانی‌که بر بخش‌هایی از ولسوالی بهارک دست یافتند؛ مردم را به زور، به کارهای شاقه وادار کردند.

منابع محلی اطلاع می‌دهند که طالبان پیش از آغاز جنگ با نیروهای امنیتی، تمام سنگرهای‌شان را بالای مردم حفر کردند و کسانی‌که حاضر به کار نمی‌شدند؛ مجبور به پرداخت پول از سوی این گروه بودند.

هم‌چنان طالبان برای اکمالات نظامی‌شان بین ولسوالی دشت‌ارچی کندز و ولسوالی بهارک تخار یک جاده ساختند که گفته می‌شود تمام کارهای این جاده به اجبار توسط مردم محل صورت گرفته است.

در حالی که مطابق قوانین پذیرفته شده‌ای جهانی، بهره‌کشی از مردم عام در زمان جنگ، جنایت جنگی به حساب می‌آید. مردم اطراف تخار اما، به خصوص ولسوالی‌هایی که با دشت‌ارچی کندز هم‌مرز اند مدام در زمان جنگ مورد بهره‌کشی طالبان قرار می‌گیرند، جدا از این‌که این جنگ ناخواسته جان و مال این مردم را نیز گرفته است.

افزون از کارهای شاقه بالای مردم محل، طالبان از مردم عشر و زکات جمع‌آوری کرده اند. در یک ماه اخیر طالبان به بسیاری از مساجد در حوزۀ غرب شهر تالقان آمده از مردم خواسته اند که عشر و زکات شان را جمع‌آروری کرده به این گروه تسلیم نمایند.

گروه ده‌نفری به رهبری قاری عبید از فرماندهان طالبان در شماری از مساجد حوزۀ غرب شهر تالقان رفته، به مردم محل هشدار داده اند که باید عشر و زکات شان را هرچه زودتر جمع‌آوری کرده به این گروه تسلیم نمایند.

طالبان به اکثر کسانی که که حتا در داخل شهر تالقان زیست دارند؛ اما زمین‌های کشاورزی‌شان در منطقۀ قلبرس و بهارک است، نیز نامه فرستاده و از آنان خواسته اند که پول‌شان را به عنوان عشر به  این گروه پرداخت کنند.

یکی از دکان‌داران شهر تالقان که در منطقۀ ابدال زمین کشاروزی دارد می‌گوید، مجبور شد که به طالبان عشر بدهد. او می‌گوید، مقدار تعین شده از سوی طالبان را به نمایندۀ این گروه در داخل شهر تالقان تسلیم کرده و او برای طالبان انتقال داده است.

این دکاندار که از بردن نامش هراس دارد می‌گوید، افراد طالبان به صورت مستقیم به شهر تالقان رفت و آمد دارند و از مردم حق می‌گیرند. با این همه به نظر می‌رسد که طالبان هنوز در نزدیکی‌های شهر حضور دارند و برای فرصت مناسب به خاطر حمله به شهر تالقان برنامه‌ریزی می‌کنند.

شفیق پویا فعال مدنی و خبرنگار در ولایت تخار به این باور است که فصل زمستان موقع مناسب برای سرکوب طالبان و تضعیف این گروه است و باید که نیروهای امنیتی حملات‌شان را بر مناطق زیر اثر طالبان بیشتر کنند. آقای پویا می‌گوید که مردم با نیروهای امنیتی در تخار همکار اند و این یک فرصت خوب برای نابودی طالبان است.

با این همه مقامات در پولیس تخار نیز از آسیب‌های شدید حملۀ طالبان به مردم ملکی سخن می‌زنند و می‌گویند، طالبان با هر بار حمله، خانه‌های مردم را سنگر می‌سازند و از مردم ملکی آب و نان می‌خورند.

خلیل اسیر سخنگوی پولیس تخار به خبرگزاری نشانه می‌گوید که گلوله‌های طالبان بیشترین آسیب را از مردم ملکی می‌گیرد. او گفت که در پرتاب هاوان از سوی طالبان در هفتۀ گذشته در ولسوالی درقد شماری زنان وکودکان کشته و زخمی شدند.

سخنگوی پولیس تخار می‌گوید، نیروهای امنتیتی آماده‌گی کامل دارند تا طالبان را سرکوب کنند و به مردم شهر تالقان اطمینان می‌دهد که طالبان نمی‌توانند آرامش‌شان را بر هم زنند.