IMG-20200311-WA0031

ترس مردم هرات از فاجعه‌آفرینی کرونا، ورود ۲۴ هزار تن از ایران تنها در سه روز

عاطفه غفوری

12 March 2020

با وجود افزایش شمار مبتلایان به کوئید۱۹ یا ویروس کرونا در هرات عدم کنترول مرز با ایران احتمال بروز فاجعه انسانی در هرات را شدت بخشیده است. اداره صحت عامۀ هرات می‌گوید، نگران است آنهایی که از ایران وارد هرات می‌شوند آلوده به ویروس کرونا باشند. بر اساس آمارها در سه روز اخیر نزدیک به ۲۵ هزار تن از مرز اسلام قلعه وارد هرات شده‌اند.

رئیس صحت عامۀ هرات می‌گوید، احتمال اینکه این افراد آلوده به ویروس باشند و هنوز علائمی از خود بروز ندهند زیاد است.

علی‌رغم اعتراض‌های پی‌درپی مردم هرات به باز بودن مرز و رفت و آمد به ایران، هنوز هم مسوولان کشور کنترولی بر مرز ندارند.

اما امروز ورود افراد مهاجر و کارگران افغانستانی از ایران به هرات نقطه اوج خود را تجربه کرد.

از بامداد امروز تا پایان ساعت رسمی، بیش از ده هزار تن با عبور از مرز اسلام قلعه وارد هرات شده‌اند. آماری که بی‌سابقه خوانده شده است.

 آیا باید منتظر فاجعه در هرات بود؟

عبدالحکیم تمنا، رئیس ادارۀ صحت عامۀ هرات می‌گوید، روز گذشته نیز نزدیک به هشت هزار تن از مرز اسلام قلعه گذر کرد‌ه‌اند و بر خاک افغانستان پا گذاشتند.

اکثر این افراد را کارگران افغانستانی تشکیل می‌دهند که تا پیش از شیوع کرونا در ایران، در این کشور کار می‌کردند. اما حالا با گسترش این ویروس در ایران، جان خود را برداشته‌اند و به افغانستان برگشته‌اند.

امری که از نگاه رئیس ادارۀ صحت عامۀ هرات، احتمال شیوع ویروس کرونا را در این ولایت و سپس در سراسر کشور شدت می‌بخشد.

این افراد با گذر از ولایت خراسان رضوی ایران که در آن به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا وضعیت سرخ اعلام شده است وارد هرات می‌شوند.

حالا ادامۀ این روند با انتقاد نمایندگان مردم هرات در مجلس نمایندگان مواجه شده است.

حبیب الرحمن پدرام، عضو مجلس نمایندگان کشور می‌گوید، در شرایطی که کشورهای قدرتمند جهان در برابر قدرت شیوع کرونا تقریبا به زانو در آمده‌اند باز گذاشتن مرز با ایران اقدامی است خلاف منافع عمومی.

نگرانی‌ها از گسترش شیوع کرونا با افزایش شمار عودت کننده‌گان به هرات در حالی شدت می‌گیرد که به گفتۀ احمد امیرنژاد، مسوول بخش نظارت و پاسخ‌دهی امراض ملی اداره صحت عامۀ هرات ظرف ده روز گذشته بیش از ۵۷ هزار تن از ایران وارد هرات شده‌اند.

او می‌گوید، ادارۀ صحت عامه قادر نیست آنهایی را که دورۀ پنهان آلودگی به ویروس کرونا را سپری می‌کنند تشخیص دهد و تنها افرادی را به قرنطینه می‌فرستد که علائم ظاهری کرونا را داشته باشند.

والی هرات نیز نسبت به ادامۀ روند بازگشت مهاجران به هرات ابراز نگرانی می‌کند.

عبدالقیوم رحیمی، می‌گوید، همچنان در حال رایزنی با مقامات مرکزی برای مسدود سازی مرز اسلام قلعه است.

او می‌گوید، بستن مرز از صلاحیت‌های او خارج است.

حدود یک ماه از تشخیص نخستین مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در هرات می‌گذرد. رویدادی که منجر به اعلام حالت اضطرار در هرات شد.

در اقدامات اولیۀ حکومت همچنان مرز مشترک هرات با ایران نیز برای یک روز مسدود شد اما در حرکتی پرسش برانگیز این مرز دوباره گشوده شد و تا کنون رفت و آمد در آن جریان دارد.

در حال حاضر هفت تن در کشور آلوده به ویروس کرونا تشخیص داده شده‌اند که پنج تن از این افراد در هرات تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.