IMG-20210730-WA0069

تصفیۀ شمار زیادی از روستاهای شهر تالقان مرکز ولایت تخار از وجود طالبان

neshananews

30 July 2021

مسوولان محلی تخار می‌گویند که در پی اجرای عملیات تصفیه‌یی بر مواضع طالبان در اطراف شهر تالقان مرکز این ولایت، شماری زیادی از مناطق مرکزی و روستاها از تصرف این گروه بیرون شده است.

عبدالله قرلق، والی تخار گفته است که عملیات تصفیه‌یی به هدف پس‌گیری مناطق از دست رفته، صبح امروز (جمعه ۸ اسد سال جاری) آغاز شد که در نتیجۀ آن مناطق بیشتری از کنترول این گروه خارج شده و حلقۀ محاصره بر مرکز ولایت تخار شکستانده شده است.

به گفتۀ وی این عملیات از زمین و هوا توسط نیروهای ویژۀ ارتش، نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی صورت گرفت.

والی تخار، می‌افزاید که در این عملیات به جنگ‌جویان گروه طالبان تلفات وارد شده و چهار تن از این جنگ‌جویان نیز به اسارت نیروهای امنیتی در آمده‌اند.

به گفتۀ آقای قرلق، روستاهای گاو مالی، چوب بُر، پوست خور، آهن دره، شغال تپه، مهاجر قشلاق و بخش‌هایی از خطایان از مهم‌ترین روستاهایی می‌باشند که در این عملیات از تصرف گروه طالبان بیرون شده‌اند.

مقام‌های امنیتی تخار می‌گویند که مناطق تصفیه شده از وجود طالبان زیر تلاشی قرار دارد و نیروهای امنیتی در حال تحکیم مواضع خود برای جلوگیری از پیشروی‌های این گروه بر مناطق تصفیه شده‌اند.

مقام‌های امنیتی و فرمانده‌هان مقاومت مردمی می‌گویند، بسیج عمومی و هماهنگی لازم میان تمام نیروها به‌وجود آمده و آنان در تلاش‌اند که با ادامۀ این عملیات به داستان حضور طالبان در ولایت تخار پایان دهند.

باشنده‌گان تخار که در یک ماه اخیر زیر آتش‌باری‌های طالبان با مشکلات گسترده روبرو شده و بسیاری‌ها ناگزیر به ترک خانه و کاشانه‌شان شده‌اند با استقبال و قدر دانی از پیش روی نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی در برابر طالبان، می‌گویند که انتظار دارند به زودی شاهد تصفیۀ کامل این ولایت از وجود جنگ‌جویان طالبان باشند.

باشنده‌گان تخار با این باور‌اند که در صورت افزایش حمایت حکومت مرکزی از نیروهای مقاومت مردمی، معادلۀ جنگ به سود حکومت تغییر خواهد کرد و شکست طالبان در تخار بر وضعیت جنگ در شمال افغانستان تاثیر خواهد گذاشت.

گروه طالبان در یک ماه اخیر با راه‌اندازی ده‌ها حملۀ تهاجمی تمام تلاش‌های‌شان را به هدف تصرف شهر تالقان مرکز ولایت تخار انجام دادند، اما تمام این حمله‌ها در پی مقاومت نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی پس زده شد.

با آن‌که در پی تنگ شدن حلقۀ محاصره طالبان بر شهر تالقان نگرانی‌ها نسبت به سقوط این شهر به دست طالبان بیشتر شده بود، اما پیش‌روی نیروهای امنیتی در عملیات روز گذشته امیدواری‌های زیادی را برای تصفیه تمام مناطق تخار از وجود جنگ‌جویان طالبان به همراه داشته است.