سیلاب بدخشان

تلفات سیلاب‌ها در بدخشان؛ سه کشته، یک زخمی و صدها خانۀ رهایشی تخریب شده‌اند

مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که در پی بارنده‌گی‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها در دو روز اخیر، افزون بر وارد شدن زیان‌های سنگین مالی به باشنده‌گان شماری از ولسوالی‌های بدخشان، سه باشندۀ ولسوالی «شکی» در این ولایت جان باخته‌اند و یک نفر دیگر زخمی شده است.

سیدعبدالله همایون دهقان، رییس ادارۀ مبارزه با رویدادهای طبیعی بدخشان می‌گوید که در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولسوالی‌های شهدا، یمگان، بهارک و شکی‌درواز، ده‌ها خانۀ رهایشی، صدها جریب زمین زراعتی و شمار زیادی از کانال‌های آب‌رسانی تخریب شده‌اند. آقای دهقان توضیح می‌دهد که در نتیجۀ این سیلاب‌ها ٦۰ خانۀ رهایشی در ولسوالی یمگان،٤۰ خانۀ رهایشی در ولسوالی‌های شکی، شهدا، بهارک و کشم و همچنان نزدیک به صدخانۀ رهایشی دیگر در روستاهای «صمتی» و «حلقۀ‌جر» در ناحیۀ هفتم شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان به گونۀ نسبی و بعضاً به گونۀ کامل تخریب شده‌اند.

باشنده‌گان ولسوالی‌های آسیب‌دیده از سیلاب‌های پسین در بدخشان می‌گویند که آنان همۀ دارایی‌های‌شان را در نتیجۀ این سیلاب‌ها از دست داده‌اند و اگر دولت و نهادهای کمک‌کننده به آنان رسیده‌گی نکنند، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.

قربان محمد، باشندۀ ولسوالی شهدا که زمین‌های زراعتی‌اش در این سیلاب‌ها تخریب شده است، می‌گوید: «تمام زحمات من روی زمین‌هایم از دست رفت، حیران هستم که برای تأمین مخارج زنده‌گی‌ام چه کنم.» او از دولت و نهادهای کمک‌کننده می‌خواهد که به وضعیت زنده‌گی آنان رسیده‌گی کنند و خانواده‌هایی که از سیلاب‌ها زیان‌مند شده‌اند، را از این مشکلات نجات دهند. همچنان حمید‌الله، باشندۀ ولسوالی بهارک می‌گوید که خانواده‌هایی که خانه‌های‌شان را در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب‌ها از دست داده‌اند، اکنون در فضای باز زنده‌گی می‌کنند و تاکنون هیچ‌گونه کمکی به آنان صورت نگرفته است.

با این حال، رییس مبارزه با رویدادهای طبیعی در بدخشان می‌گوید که آنان تیم‌های سروی را به منظور مشخص ساختن میزان خسارات ناشی از سیلاب‌ها به محلات آسیب‌دیده فرستاده‌اند تا بتوانند با دریافت آمار دقیق از افراد نیازمند و زیان‌های وارده، روند کمک‌رسانی را آغاز کنند. به سخن او، تیم‌های سیار هم اکنون روند توزیع غذای آماده را برای نیازمندان آغاز کرده‌اند و این روند تا زمان تشخیص میزان زیان‌های ناشی از سیلاب‌ها و آغاز روند کمک‌رسانی به گونۀ رسمی، ادامه خواهد یافت.

بدخشان در شمال‌شرق کشور از ولایت‌های حادثه‌خیز است و همه‌ساله در پی سرازیر شدن سیلاب‌ها، رانش زمین و برف‌کوچ‌ها خسارات هنگفت مالی و تلفات جانی به باشنده‌گان این ولایت وارد می‌شود. مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که آنان افزون بر کمک‌رسانی‌ عاجل، در سال‌های گذشته برنامه‌های زیادی را به هدف اسکان مجدد و انتقال مردم از ساحات معروض به خطر به مناطق مصون، تطبیق کرده‌اند و در تلاش‌اند که با تسریع این روند باشنده‌گان مناطق معروض به خطر را از خطر تهدید رویدادهای طبیعی نجات دهند.