پزشک7

توصیه‌های یک پزشک؛ در قرنطینه چه کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم

محمدجان آریا

09 April 2020

با گذشت هر روز شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور بیش‌تر می‌شود و دولت نیز قوانین سخت‌گیرانه‌یی را به منظور عملی‌سازی قرنطینه، روی دست می‌گیرد. شهرهای بزرگ کشور مانند کابل، هرات و مزارشریف قرنطینه شده‌اند. نیروهای امنیتی هر روز دایرۀ این قرنطینه را محدودتر می‌سازد و شهروندان مجبور هستند در خانه بمانند. بودن در خانه برای شماری از افراد شاغل دشوار تمام ‌می‌شود. از همین رو، شماری از افراد متخصص در بخش صحی و روانی نکاتی را پیشنهاد می‌کنند که با رعایت آن ماندن در خانه خسته‌کننده نباشد.

محمد نادر طاهری از داکتران سرشناس در ولایت جوزجان است. او در ارتباط به قرنطینۀ خانه‌گی و رعایت سلامت روانی افراد می‌گوید: «متأسفانه تعدادی زیادی از شهروندان کشور به مشکلات روانی دچاراند و همزمان در فصل بیماری‌های موسمی نیز قرار داریم که برخی از افراد با اندکی سرفه و یا عطسه، فکر می‌کنند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بعد مرحلۀ تشویش و استرس آنان آغاز می‌شود.» آقای طاهری می‌پذیرد که ویروس کرونا یا «کووید 19» از خطرناک‌ترین ویروس‌هایی قرن حاضر است، اما جدی‌ گرفتن این بیماری به معنای ترسیدن و نگران بودن بیش از حد نیست. به باور او، جدی‌ گرفتن این ویروس واگیردار به معنای رعایت مسایل بهداشتی و دوری از دیگران است.

داکتر طاهری که خود و اعضای خانواده‌اش را قرنطینه کرده است، می‌گوید که از نظر روانی مردم درحال حاضر به دو دسته تقسیم شده‌اند. برخی‌ها از نگرانی این ویروس وحشت‌زده شده‌اند و برخی دیگر مردم باوجود تبلیغات رسانه‌یی هنوز هم ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و مانند گذشته درگیر کارهایی روزانه هستند.

آقای طاهری از رعایت بهداشت فردی می‌گوید: «هرگاه کار ضروری پیش بیاید. تنها خودم بازار می‌روم و پس از برگشت به خانه به هیچ چیزی دست نمی‌زنم؛ حتا دروازۀ خانه را پسرم باز می‌کند و من پیش از این‌که وارد اتاق شوم، اول دست‌گیرهای دروازه، کفش و لباس‌هایم را ضدعفونی می‌کنم.»

داکتر طاهری از کسانی است که از ویروس کرونا نمی‌ترسد، اما مسایل بهداشتی را رعایت می‌کند. از سویی دیگر اما زمانی که وارد بازار میوه‌فروشی و ترکاری‌فروشی شویم، دیده می‌شود که بسیاری از فروشنده‌گان در مورد بهداشت، چیزی نمی‌دانند. شماری از افرادی که برای خرید آمده‌اند نیز از ترس واکنش‌های احتمالی اطرافیان و محیط نمی‌خواهند از پوزبند و دست‌کش استفاده کنند؛ امری که سبب می‌شود ویروس کرونا در میان افراد بیش‌تر گسترش یابد.

آقای طاهری برای جلوگیری از این حساسیت پیشنهاد می‌کند که شهرداری‌ها باید کراچی‌داران و فروشنده‌گان را از رعایت مسایل بهداشتی بیش‌تر اگاه بسازد و آنان را وادار کند که در جریان کار از دست‌کش و پوزبند استفاده کنند. این داکتر متخصص به این باور است که این امر سبب می‌شود خریداران نیز دست‌کش و پوزبند استفاده بپوشند.

اما از بعد روانی، خانه‌نشینی برای افراد شاغل و کسانی‌که همیشه در بیرون از خانه وظیفه اجرا کرده‌اند، دشوارتر تمام می‌شود. تا جایی‌که انزوا سبب تشدید استرس و مشکلات روانی در آنان می‌شود. در این باره دیدگاه داکتر نادری چنین است: «من بیش‌تر با بیمارانم از طریق مبایل در تماس هستم و فقط در مواقع ضروری حضوری خدمت شان می‌رسم و دیگر اوقاتم را با موسیقی، بازی با کودکان، مطالعۀ کتاب‌های پزشکی و نگهداری گل‌هایم می‌گذرانم.» آقای طاهری می‌افزاید که موسیقی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین عُنصرهای رفع استرس بدل شود که در نهایت، میزان فشار عصبی و مشکلات روانی را در یک فرد به پیمانه‌یی قابل ملاحظه، کاهش دهد. به سخن او، با کاهش مشکلات روانی در فرد، سیستم دفاعی – ایمنی بدن می‌تواند بهتر عمل کند.

باشنده‌گان جوزجان برای رفع تهدید ویروس کرونا در این روزها به کارهایی سنتی و مذهبی پرداخته‌اند. آنان با برگزاری محافل ختم و خیرات‌ به گونۀ دسته‌جمعی می‌خواهند از شر این بیماری واگیردار در امان باشند. این روند نه تنها در ولایت جوزجان؛ بلکه در سراسر کشور گزارش شده است.

متخصصان صحی اما توصیه می‌کنند که مردم باید از برپایی محافل دسته‌جمعی به هر بهانه و زیر هر عنوانی که باشد، خودداری کنند. زیرا به گفتۀ آنان، ویروس کرونا در تجمعات به ساده‌گی می‌تواند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود.

از طرف دیگر، شماری از باشنده‌گان ولایت جوزجان که بیش‌تر نگران مبتلا شدن به ویروس کرونا هستند، از مواد سفیدکننده «وایتکس» برای ضدعفونی‌سازی خانه‌های‌شان استفاده می‌کنند. اقدامی که فکر می‌کنند سبب از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود.

داکتر محمد نادر طاهری در این باره می‌گوید: «نباید محلول و مخلوط وایتکس با آب در داخل خانه استفاده شود؛ زیرا این مواد یک نوع گاز زننده‌یی دارد که به شش‌ها آسیب می‌رساند.» او اما توصیه‌ می‌کند که این محلول را می‌توان در فضای باز مانند حویلی، کوچه و ضدعفونی‌سازی وسایل مورد نیاز که در فضای باز قرار دارند، استفاده کرد.

با این همه، آن‌چه داکتر طاهری بیش‌تر روی آن تأکید دارد، هماهنگی لازم و حفظ تعادل میان ترس و بی‌توجهی در مبارزه با ویروس کرونا است. او می‌گوید: «نباید در زمانی که قرنطینه هستیم با خیال راحت متوجه بهداشت خود و خانواده نباشیم و یا هم زمانی که بهداشت را رعایت می‌کنیم به فکر قرنطینه نباشیم.» او توصیه می‌کند که این هردو اقدام مکمل یکدیگرند و باید به هردوی آن همزمان توجه شود. این داکتر متخصص بیش‌تر توصیه می‌کند که افرادی که در حال قرنطینه هستند، بالای استرس و فشارهای عصبی برخاسته از انزوا، غلبه کنند و اجازه ندهند که استرس سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آنان شود.

هرچند ویروس کرونا در مواردی با خطر مرگ نیز همراه است، اما بیش‌تر مبتلایان این ویروس دوباره صحت‌یاب شده‌اند. آمارهای وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که در حال حاضر 444 نفر در 31 ولایت کشور به ویروس کرونا مبتلا هستند. از این میان 14 نفر جان باخته است، اما 31 نفر دیگر دوباره صحت‌یاب شده‌اند. کسانی‌که وضعیت صحی‌شان پس از ابتلا به ویروس کرونا «کووید 19» بهبود یافته است، می‌گویند که غلبه بر ترس و استرس موثرترین روش مبارزه با این ویروس است.