IMG-20200122-WA0008

تیر اعتراض مردم غور به سنگ خورد/ مجلس بودجۀ سال 99 را تصویب کرد

عاطفه غفوری

22 January 2020

مجلس نمایندگان کشور امروز چهارشنبه در حالی بودجه ملی سال 1399 را تصویب کرد که هزاران تن از مردم ولایت غور در اعتراض به توزیع ناعادلانه این بودجه به خیابان‌ها ریختند.

این معترضان ضمن برپایی خیمه‌های تحصن، دروازه تمام اداره‌های دولتی در مرکز غور را قفل کرده‌اند.

شماری از معترضان امروز در غور می‌گویند در بودجه سال 1399 هیچ پولی برای انکشاف این ولایت در نظر گرفته نشده است.

آسفالت شاهراه مرکزی که غور را به ولایت‌های هرات و کابل وصل می‌کند و نیز ساخت بند برق پوزه لیچ در این ولایت عمده‌ترین خواست معترضان به‌شمار می‌روند.

وزیر نورانی مسوول جامعه مدنی ولایت غور که از راه‌اندازان اصلی اعتراض امروز این ولایت به شمار می‌رود به خبرگزاری‌نشانه گفت که اگر حکومت به اعتراض امروز آنها توجه نکند دست به اعتراض‌های گسترده‌تر و نافرمانی‌های مدنی خواهند زد.

او حکومت را به تعصب در برابر مردم غور متهم کرد و خواهان درج بودجه ساخت شاهراه مرکزی این ولایت و احداث بندهای برق برای تنویر این ولایت شد.

اداره محلی همراه با مردم

اعتراض مدنی امروز مردم در ولایت غور با همراهی اداره محلی این ولایت همراه شده است.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور می‌گوید خواست معترضان این ولایت خواسته مشترک اداره محلی نیز هست و علی‌رغم تلاش‌های این اداره، وزارت مالیه و مجلس نمایندگان برای پروژه‌های انکشافی غور هیچ پولی را اختصاص نداده‌اند.

او می‌گوید راه های مواصلاتی غور به مرکز و هرات جز دشوارگذر‌ ترین راه‌های مواصلاتی کشور به شمار می‌رود و ظرف سالهای اخیر هیچ توجهی نسبت به آسفالت آن نشده است.

مجلس نمایندگان طرح بودجه سال مالی ۱۳۹۹را در جلسه امروز با اکثریت آرا تصویب کرد.

 طرح بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۹ با ۴۵ رای مخالف و ۱۰۱ رای موافق به تصویب رسید.

این طرح امروز از سوی وزارت مالیه به جلسه عمومی مجلس ارایه شده بود.

وزارت مالیه در وب‌سایت خود از تصویب این بودجه از سوی مجلس نمایندگان، قدردانی کرده است.

مجموع بودجۀ ملی برای سال مالی ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۲۸ میلیارد افغانی است که  ۲۸۹ میلیارد افغانی آن بودجۀ عادی و ۱۳۹میلیارد افغانی را بودجۀ انکشافی تشکیل میدهد.