WhatsApp Image 2020-03-16 at 3.39.56 PM

جشنوارۀ نوروز؛ بلخ زیر سایۀ سنگین هیولای کرونا

محمدجان آریا

16 March 2020

با آن‌که همه‌ساله هزاران شهروند از ولایت‌های گوناگون به ویژه ولایت‌های جنوبی برای شرکت در مراسم نوروز وارد بلخ می‌شوند، امسال اما شهر مزار شریف شاهد تجلیل این مراسم نخواهد بود.

مسوولان محلی ولایت بلخ علت برگزار نشدن مراسم نوروز را نگرانی از شیوع و افزایش بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت عنوان می‌کنند.

محمد اسحاق رهگذر، والی بلخ روز یک‌شنبه، 25 حوت در صحبت با خبرگزاری نشانه گفت، مراسم نوروز به هدایت وزارت صحت‌عامۀ کشور لغو شده است. آقای رهگذر افزود، این تصمیم در پی افزایش نگرانی مسوولان وزارت صحت‌عامه و شهروندان کشور از ابتلا به ویروس کرونا گرفته شده است. والی بلخ از همه شهروندانی که قصد سفر به شهر مزار شریف را دارند خواست که به منظور پیش‌گیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا از سفر به این ولایت خودداری کنند.

از این پیش همه‌ساله با فرا رسیدن نخستین روز سال‌نو باشندگان ولایت‌های مختلف، شهروندان از سراسر کشور به قصد شرکت در جشنوارۀ نوروز و مراسم ویژۀ جهنده‌بالا وارد شهر مزار شریف می‌شدند.

مراسم جهنده‌بالا همه‌ساله در اول ماه حمل برای ساعاتی در آرامگاه منسوب به حضرت علی، خلیفۀ چهارم مسلمانان در شهر مزار شریف برگزار می‌شود. امسال اما به علت شیوع ویروس کرونا این مراسم لغو شده است. وزارت صحت عامه به تاریخ 24 ماه حوت با نشر خبرنامه‌یی از الغای مراسم جهنده‌بالا در مزار شریف و کابل خبرداد. در این خبرنامه آمده است، برگزاری مراسم جهنده‌بالا در حالی از سوی وزارت صحت‌عامه لغو شده است که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا همه روز در سراسر کشور در حال افزایش است. آمارها به شمول بلخ تا اکنون 21 واقعۀ مثبت این ویروس در چندین ولایت کشور ثبت شده است.

در سال گذشته جشنوارۀ نوروز با راه‌اندازی برنامه‌های تفریحی گوناگون از جمله آتش‌بازی در شهر مزار شریف برگزار می‌شد. نوروز امسال اما بلخ زیر سایۀ سنگین هیولای کرونا قرار دارد و برخی از این برنامه‌ها برگزار نخواهد شد.

کمال نبی‌زاده یکی از برگزارکنندگان برنامۀ آتش‌بازی در ولایت بلخ در برگۀ فیس‌بوکش نوشته است که در نوروز سال 1399 مراسم آتش‌بازی برگزار نخواهد شد. از سوی هم دروازه‌های ورودی به شهر مزار شریف با حضور کارمندان صحی و وسایل طبی مجهز شده اند. این کارمندان همه کسانی که وارد بلخ می‌شوند را معاینه می‌کنند تا به ویروس کرونا مبتلا نباشند.

این ویروس نخست در شهر ووهان چین رونما شد و سپس به بیش از هفتاد کشور جهان شیوع کرده است. تا اکنون واکسینی برای رفع این ویروس ساخته نشده است.