طالبانی

جنگ طالبان و ماه رمضان؛ حملات شبانۀ این گروه در سرپل افزایش یافته است

مسوولان محلی ولایت سرپل می‌‌گویند که با آغاز ماه رمضان، گروه طالبان حملات تهاجمی‌ شبانه را در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت علیه نیروهای امنیتی کشور افزایش داده‌اند. منابع امنیتی می‌افزایند، با وجود این‌که حملات این گروه پس از ختم هفتۀ کاهش خشونت‌ها گسترش یافته است، اما نیروهای امنیتی تاکنون دستور بیرون شدن از حالت «دفاع فعال» را دریافت نکرده‌اند.

ذبیح‌الله امانی، مسوول رسانه‌یی مقام ولایت سرپل در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «پس از امضای موافقت‌نامه صلح میان گروه طالبان و ایالات متحدۀ امریکا و به ویژه با آغاز ماه رمضان، تحرکات طالبان از طرف شب در مرکز و ولسوالی‌های ولایت سرپل افزایش یافته است.» آقای امانی می‌افزاید که بیش‌ترین حملات تهاجمی این گروه پس از آغاز ماه رمضان بالای موقعیت‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های سان‌چارک، صیاد، گوسفندی و بخش‌هایی از مرکز ولایت سرپل، گزارش شده است.

مسوول رسانه‌یی مقام ولایت سرپل اضافه می‌کند: «نیروهای امنیتی تنها در دو هفتۀ پسین دو حملۀ تهاجمی گستردۀ طالبان را در ولسوالی‌های سان‌چارک، گوسفندی و سوزمه‌قلعه، عقب زده‌اند.» بر اساس گزارش‌های امنیتی در سوم ماه ثور در یک حملۀ شبانۀ گروه طالبان در مربوطات ولسوالی سان‌چارک و سوزمه‌قلعه، 11 نیروی امنیتی به شمول یک فرماندۀ پولیس محلی به نام «چمران» کشته شده و 19 نیروی امنیتی دیگر زخم برداشته‌اند.

همچنان محمد حنیف رضایی، مسوول رسانه‌یی قول اردوی 209 شاهین بر اساس یک گزارش امنیتی دیگر تأیید می‌کند که در نهم ثور در یک درگیری شبانه میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان در ولسوالی گوسفندی ولایت سرپل یک فرمانده گروه طالبان با شش جنگ‌جویش کشته شده است. نورآغا فیضی، مسوول رسانه‌یی فرماندهی پولیس ولایت سرپل در این باره می‌گوید که آغازگر هر دو درگیری، گروه طالبان بوده‌اند و نیروهای امنیتی در حالت دفاع فعال قرار داشتند.

از سویی‌هم، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی کشور هفتۀ گذشته در سفری به شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ به رسانه‌ها خاطرنشان ساخته است که هدف از دفاع فعال این ‌است که نیروهای امنیتی در صورت کشف تحرکات مخربانۀ گروه طالبان، دست باز دارند تا پلان‌های جنگی این گروه را در نطفه خنثا بسازند. وزارت دفاع ملی، اما تاکنون به نیروهای امنیتی دستور نداده است که از حالت دفاع فعال به حالت تهاجمی درآیند.

سرپل در شمال کشور به یکی از ناامن‌ترین ولایت‌های کشور تبدیل شده است. حدود شش سال پیش ولسوالی کوهستانات این ولایت پس از یک درگیری مسلحانه به دست طالبان سقوط کرد. منابع سوختی، ذخایر نفتی و زمین‌های پُرخم‌وپیچ استراتژیک، این ولایت را از اهمیت سیاسی و اقتصادی ویژه‌، برخوردار ساخته است.