3561cb0a-c7a4-4070-9867-339ddef7c9d9

حمایت از سنگرداران؛ خانمی از امریکا برای یک‌ هزار سرباز ارتش کردیت‌کارت فرستاده است

محمدجان آریا

01 August 2021

عید امسال برای سربازان ارتش در مقایسه با عیدهای گذشته متفاوت‌تر بود؛ زیرا سنگرهای نبرد داغ بودند و هیچ امیدی برای برقراری آتش‌بس میان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان گروه طالبان وجود نداشت. شدت جنگ سبب شد شمار زیادی از سربازان ارتش از رفتن به خانه و استفاده از رخصتی‌های عید محروم بمانند.

سرباز هلمندی در جوزجان همانند سرباز بدخشانی در خط نخست جنگ در قندهار می‌رزمید تا از سرزمینش در برابر مهاجمان مسلح دفاع کند. این سربازان برای تجلیل از عید در کنار فرزندان و بوسیدن دستان پدران و مادران خود نیز فرصت نکردند. یگانه راه برقراری ارتباط آنان با اعضای خانواده، تماس‌های تلیفونی بود که دل سربازان و خانواده‌های آنان را گرم نگه‌داشته است.

به دست آوردن کریدت کارت برای برقراری تماس در میدان‌های نبرد کار ساده‌یی نیست. سربازان ارتش بارها با نبود کریدت‌کارت مواجه شده و تا هفته‌ها از برقراری ارتباط با خانواده‌های‌شان محروم مانده‌اند.

در عید قربان امسال اما خانمی از ایالات متحدۀ امریکا دست به کار شده و برای صدها سرباز ارتش کریدت‌کارت فراهم ساخته تا این سربازان بتوانند با خانواده‌های‌شان در تماس باشند. مارینا عمری، فعال مدنی، حقوق زن و فعال حقوق پناهنده‌گان در امریکا در یک اقدام بی‌پیشینه برای حدود یک‌ هزار سرباز به ارزش ۷ هزار دالر امریکایی کریدت‌کارت فرستاده است.

مارینا عمری، فعال مدنی، حقوق زن و فعال حقوق پناهنده‌گان در امریکا

مارینا عمری پس از یک هفته تلاش موفق شده برای این سربازان کریدت‌کارت فراهم کند. خانم عمری در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که این تنها کاری بود که از یک کشور دور از افغانستان از دستم بر می‌آمد و خواستم پل ارتباطی میان شماری از سربازان و خانواده‌های آنان باشم. او توضیح می‌دهد که این کریدت‌کارت‌ها را از طریق برنامه «دینگ» به شماره‌های تماس سربازان ارتش انتقال داده است. «دینگ» برنامه‌یی است که از طریق آن می‌توان در سرتاسر جهان کردیت کارت فرستاد.

مارینا عمری می‌افزاید که تنها حمایت معنوی از سربازان کافی نیست؛ بلکه سرباز را باید از لحاظ مادی نیز حمایت کنیم. بانو عمری کارزار عیدی به سرباز را پس از آن روی ‌دست گرفت که دولت افغانستان عید قربان امسال را به نام «عید سرباز» نام‌گذاری کرد. این فعال مدنی بیان می‌کند که پس از آغاز کارزار عیدی به سربازان در روزهای عید و پس از آن در حدود پنج هزار پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی از سوی سربازان و شهروندان کشور دریافت کرده است.

پیام عیدی مارینا عمری، به سربازان ارتش

به گفتۀ بانو عمری، محتوای بیش‌ترین پیام‌ها سپاس‌گزاری بوده است. خانم مارینا علاوه می‌کند که برای هر سرباز به اندازۀ نیاز کردیت‌کارت فرستاده است. به سخن او، برای برخی از سربازان به ارزش بین 500 تا 2 هزار و 500 افغانی کریدت‌کارت فرستاده است. این فعال مدنی خواسته با این اقدام حمایتش را به عنوان یک زن از سربازان نیروهای دولتی کشور اعلام کند. مارینا عمری بیان می‌کند که شمار زیادی از سربازان و شهروندان به جای تقاضای کریدت‌کارت تنها از او سپاس‌گزاری کرده و از این اقدامش استقبال کرده‌اند.

خانم مارینا توضیح می‌دهد که کارزار فرستادن عیدی به سرباز را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. او در نخست از طریق شبکه‌های اجتماعی با سربازان ارتش معرفی می‌شد و صحبت می‌کرد و سپس عیدی آنان را می‌فرستاد. این فعال حقوق زن و کنش‌گر مدنی در امریکا امیدوار است که سربازان نیروهای امنیتی و دفاعی در افغانستان بیش‌تر مورد حمایت‌های مادی قرار بگیرند. به گفتۀ او، در واقع همین سربازان هستند که از ارزش‌های مدنی کشور دفاع می‌کنند.

مسوولان ارتش در شمال کشور نیز این اقدام خانم مارینا عمری را تأیید می‌کنند. محمدحنیف رضایی، مسوول رسانه‌یی پایگاه ۲۰۹ شاهین این کارزار مارینا عمری را در حساب فیس‌بوکش همرسانی کرده است. آقای رضایی نوشته است: «شییر کنید تا سربازان قهرمان از این عیدی مستفید شوند.

سربازان ارتش

مارینا عمری، کنش‌گر مدنی، فعال حقوق پناهنده‌گان و مشاور ارتباطات و روابط عامۀ در دفتر افغانستان – امریکا است. خانم عمری یکی از شهروندان افغانستان است که حدود دو سال پیش با خانواده‌اش به امریکا مهاجرت کرد و اکنون به عنوان عضو کلیدی دفتر افغانستان – امریکا در نشست‌های مشترک این دفتر با اعضای مجلس سنا و مجلس نماینده‌گان ایالات متحدۀ امریکا شرکت می‌کند.

این همه در حالی است که محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور عید قربان امسال را برای پاسداری از جان‌فشانی و ایستاده‌گی نیروهای ارتش در میدان‌های نبرد به نام «سرباز» نام‌گذاری کرده است. او در سخنرانی‌اش به مناسبت عید نیز از جان‌فشانی سربازان و خانواده‌های آنان برای وطن سپاس‌گزاری کرد.