Sawda[792]

حکومت محلی بدخشان از کارکرد یک‌ ساله‌اش به مردم گزارش داد

پاسخ‌دهی حکومت به مردم یکی از رویکردهای دموکراتیک برای افزایش میزان اعتماد مردم نسبت به حکومت و تنگ ساختن حلقلۀ ارتباط میان مردم و دولت و هم‌چنان یکی از بن‌مایه‌های حکومت‌داری خوب به‌شمار می‌رود.

در نظام‌های دموکراتیک و مردم‌سالار، حکومت‌ها همان‌گونه که مبنای مشروعیت شان را از مردم می‌گیرند، تلاش می‌کنند تا با در جریان قرار دادن مردم از اجراات و عمل‌کردهای‌شان فرهنگ پاسخ‌دهی را به هدف تأمین شفافیت و جلب حمایت مردم از روند حکومت‌داری نهادینه سازند.

حکومت محلی بدخشان طی نشستی در حضورداشت اعضای شورای ولایتی، نماینده‌گان شوراهای انکشافی، فعالان و اعضای نهادهای مدنی، بزرگان قوم و نماینده‌گان ولسوالی‌های 27 گانۀ بدخشان از کار کرد یک ساله‌اش گزارش داد.

مسؤلان حکومت محلی بدخشان می‌گویند که این گزارش‌دهی به هدف شفافیت و پاسخ‌دهی و در جریان قرار دادن مردم از اجرأت حکومت در بخش‌های امنیت، حکومت‌داری و انکشاف اقتصادی در یک‌سال گذشته صورت گرفته است.

محمد ذکریا سودا، والی بدخشان در این نشست گفت که با توجه به گسترده‌گی نگرانی‌های امنیتی در میان مردم، امنیت در صدرخواسته‌های‌شان قرار داشت و در پی توجه و حمایت جدی حکومت مرکزی میزان تهدیدهای امنیتی که تا دروازه‌های شهر فیض آباد رسیده بود از میان برداشته شده و افزون بر تصفیۀ سه ولسوالی( وردوج، یمگان و کران و منجان) با وارد کردن تلفات سنگین به گروه طالبان، جغرافیای جنگی این گروه را محدود ساخته اند.

والی بدخشان افزود: «هنوزهم عملیات تصفیه متوقف نشده و بنا بر جدیت حکومت مرکزی عملیات‌ها تا تصفیۀ کامل بدخشان از وجود طالبان و بیرون کردن معادن این ولایت از کنترول این گروه ادامه دارد.»

به گفتۀ والی بدخشان، حضور تروریستان خارجی و گروه طالبان و بهره کشی آنان از منابع اقتصادی که سود بی‌شماری را بر جیب می‌زنند در شماری از مناطق این ولایت هنوز هم از عمده‌ترین مشکلات امنیتی به شمار می‌رود که حکومت برنامه‌های جدی را برای مهار این وضعیت روی دست دارد.

آقای سودا گفت که بخش بزرگ از شکایت‌های وارده بر ادارۀ محلی این ولایت از گشت و گذار افراد مسلح غیر مسؤل است و به نهادهای امنیتی هدایت داد که از این پس با افراد مسلح غیر مسؤل برخورد قانونی نموده و مانع گشت و گذار آن‌ها در داخل شهر فیض آباد شوند.

والی بدخشان در بخش انکشاف اقتصادی گفت: «در یک سال گذشته افزون بر این‌که سرنوشت نامعلوم چندین پروژۀ انکشافی در پی توجه حکومت روشن شده است، پروژه‌های انکشافی زیادی نیز در مرکز و ولسوالی‌های بدخشان تطبیق شده است.

 به گفتۀ آقای سودا در بخش‌بندی زون‌های اقتصادی افغانستان به اثر توجه رییس جمهوری، ولایت بدخشان شامل دو زون اقتصادی شده است.

والی بدخشان گفت که در سال پیش‌رو و در بلند مدت، افزون بر این‌که پروژه‌های انکشافی زیادی مد نظر گرفته شده و در هر ولسوالی این ولایت یک باب مسجد اعمار می‌شود، کار ساخت شبکۀ انرژی برق به ارزش 631 میلیون دالر و برنامه‌های انکشافی دیگر در زمینه‌های مالداری، استخراج معادن، و وصل ساختن بدخشان به دهلیز اقتصادی در دستور کار حکومت محلی این ولایت قرار دارد.

عبدالحسیب دقیق، رییس ادارۀ اقتصاد بدخشان گفت که حل مشکلات پروژه‌های سال گذشته چون بند برق شورابک، سرک فیض آباد- بهارک به طول 40 کیلومتر و سرک بهارک- اشکاشم به طول 110 کیلومتر از عمده‌ترین دست‌آوردهای حکومت وحدت ملی به‌شمار رفته و هم‌چنان پروژه‌های انکشافی زیادی از مرکز تا ولسوالی‌های بدخشان تطبیق شده است.

رییس ادارۀ اقتصاد بدخشان در پیوند به انتقادهای مردم مبنی بر نامتوازن بودن پروژ‌های انکشافی در این ولایت گفت: «در سال‌های گذشته به دلیل عدم دخالت مردم در انتخاب پروژه‌ها و صلاحیت عام و تام افراد رده‌های بالا در این مورد سبب تطبیق نامتوازن پروژه‌ها گردیده بود، اما از دو سال به این‌طرف مردم خود شان از سطح شوراهای محلی گرفته تا سطح ولسوالی و بالاخره ولایت در انتخاب و اولویت بندی پروژه‌های دخیل اند.»

به گفتۀ رییس اقتصاد بدخشان تغییر رویکرد پلان‌گذاری انکشافی با دخالت مستقیم مردم سبب شده است که از چند سال به این‌طرف توازن به گونۀ جدی آن در تطبیق پروژه‌های انکشافی مد نظر گرفته شود.

باشنده‌گان بدخشان با استقبال از این اقدام حکومت محلی می‌گویند که گزارش‌دهی حکومت آنان را پیش از هر زمان دیگر در جریان برنامه‌ها و اجراات حکومت قرار می‌دهد.

به گفتۀ باشنده‌گان بدخشان حکومت محلی این ولایت باید برای پاسخ‌دهی و شفافیت هرچه بهتر در سال‌های آینده گزارش‌شان را به گونۀ کتبی در اختیار نهادهای مردمی قرار دهند.

با آن‌که همه‌ساله حکومت محلی بدخشان از کارکرد ‌اش به مردم گزارش ارایه می‌کند، اما این گزارش‌دهی با توجه به نامتوازن بودن پروژ‌ه‌های انکشافی و عدم توفیق نهادهای حکومتی در مصرف بودجۀ انکشافی هم‌واره با انتقادهای همراه بوده است.