WhatsApp Image 2020-01-16 at 7.20.08 PM

خبرنگاران زن در هرات نگران بازگشت محدودیت‌های طالبانی

عاطفه غفوری

16 January 2020

سال‌ها ره می‌رویم اندر مسیر
هم‌چنان در منزل اول اسیر

سریال موضع‌گیری‌ها و سخنان جنجالی مجیب‌الرحمن انصاری خطیب مسجد‌جامع  گازرگاه هرات را به نظر پایانی نیست.
او پس از تشکیل نهادی بنام امر به معروف و نهی از منکر و نصب بیلبورد‌هایی مرتبط با حجاب زنان در تازه‌ترین اقدام خود مانع حضور زنان در نشست خبری خود شد.
آقای انصاری که امروز در هرات برای توضیح موضع‌گیری‌های اخیرش رسانه‌ها را دعوت نموده بود از پذیرفتن بانوان خبرنگار در این نشست امتناع ورزید.
او در توضیح این تصمیم خود گفت که این اقدام او به دلیل ارزش‌گذاری به زنان بوده است.
او گفت که زنان باید به کارهای ویژۀ خود که اسلام برای‌شان تعیین کرده است بپردازند.

اعتراض به رفتار دوگانۀ آقای انصاری با خبرنگاران زن

این اقدام روحانی تندرو در هرات اعتراض شدید بانوان خبرنگار در این ولایت را در پی داشته است.
زینب سپهری خبرنگار در هرات می‌گوید، نگران از افزایش محدودیت‌های کاری ناشی از قرائت تندروانه از دین برای خبرنگاران زن است. او می‌گوید، ادامۀ این روند، آزادی بیان، حضور زنان در اجتماع و دسترسی به اطلاعات را تهدید می‌کند.

هم‌زمان عاطفه غفوری نمایندۀ بخش بانوان کمیتۀ مصئونیت خبرنگاران در هرات معتقد است که چنین برخوردهایی با خبرنگاران زن، منجر به خفقان و ترس در میان زنان خواهد شد.
او می‌گوید، این اقدام آقای انصاری نشانه‌ای آشکار از رفتار تبعیض‌آمیز با زنان است و ادارۀ محلی هرات باید مانع قدرت گرفتن گروه‌هایی از این دست شود.

به چالش کشیدن جایگاه ادارۀ امر به معروف آقای انصاری از سوی صاحب‌نظران دینی

اگرچه والی هرات امروز در سخنانی تازه گفت که اجرای قوانین از وظایف تعریف شده دادگاه‌های رسمی و نهاد‌های عدلی کشور است، ولی با آن‌هم آقای انصاری در نشست خبری امروز خود بر ادامۀ فعالیت نهاد تحت امر خودش تاکید کرد.
نهادی که صاحب‌نظران و پژوهش‌گران دینی جایگاه او را به شدت زیر سوال می‌برند.
در میزگردی زیر نام «چیستی امر به معروف، شرایط و مکانیزم‌های آن در پرتو مبانی فقهی» به میزبانی انیستیوت مطالعات استراتژیک افغانستان در هرات، اشتراک کننده‌گان می‌گویند، لزومی برای تاسیس چنین نهادی نیست‌.

سید‌محمد مهدی افضلی استاد استاد دانشگاه در هرات می‌گوید،اگر بنا باشد برای اصلاح امور الویت بندی شود و جایگاه اصل و فرع پدیده‌ها مشخص گردند، شاید بحث موی و کاکُل زنان در رده‌های دهم و یازدهم قرار گیرد.

طارق‌نبی استاد دانشکدۀ شرعیات و پژوهش‌گر دینی می‌گوید، در پرتو قوانین افغانستان و وجود نهادهای لازم، جایی برای ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد.
او می‌گوید، تاسیس چنین نهادی به معنی دادن فرصت استفاده‌جویی برای عده‌ای مشخص خواهد بود.

در شرایطی که ترس زنان از بازگشت محدودیت‌های دوران طالبان به سبب حصول توافق صلح با طالبان منجر به نگرانی مردم هرات شده است، به نظر می‌رسد شماری از تندروان مذهبی حاضر در هرات برای این شرایط لحظه شماری می‌کنند.

شرایطی که در صورت تحقق، آخرین میخ بر تابوت دموکراسی و حقوق بشر خواهد بود.