WhatsApp Image 2020-04-07 at 3.42.47 PM

دومین فرد مبتلا به ویروس کرونا در بلخ صحت‌یاب شد

محمدجان آریا

07 April 2020

هرچند شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور همه‌روزه در حال افزایش است، اما شماری از این مبتلایان دوباره صحت‌یاب می‌شوند. مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت بلخ از بهبودی وضعیت صحی دومین فرد مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت خبر داده‌اند. آنان می‌گویند که یک جوان 23 ساله پس از هجده روز قرنطینه صحت‌یاب شده و از شفاخانه مرخص شده است.

داکتر فهیم، مسوول رسانه‌یی ریاست صحت عامۀ ولایت بلخ امروز سه‌شنبه، نوزدهم حمل گفت: «دومین فرد مبتلا به ویروس کرونا که در شفاخانۀ دوصدبستر نظامی ولایت بلخ قرنطینه بود، دوباره صحت‌یاب شده و امروز به خانه‌اش می‌رود.» آقای فهیم می‌گوید فرد بهبودیافته یک پسر 23 ساله است که هجده روز در شفاخانۀ ویژۀ مبتلایان به ویروس «کووید 19» در بلخ قرنطینه شده بود.

بر اساس آمارهایی موجود نزد ریاست صحت عامۀ ولایت بلخ، از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون یازده واقعۀ مثبت در شهر مزار شریف به ثبت رسیده است. از این میان، سه فرد مبتلا فوت کرده‌اند و وضعیت صحی دو بیمار دیگر بهبود یافته است.

مسوولان ریاست صحت عامۀ بلخ می‌گویند که تاکنون به تعداد یک‌هزار و 443 نفر برای آزمایش ویروس کرونا به این ریاست مراجعه کرده‌اند. از این میان اما تنها 71 فرد مشکوک مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. آقای فهیم می‌افزاید که پس از آزمایش این نمونه‌ها، نتیجۀ یازده فرد مشکوک مثبت بوده است. افزون بر این، مسوولان این ریاست خاطرنشان می‌سازند که درحال حاضر نُه نمونۀ دیگر مشکوک زیر آزمایش قرار دارد و نتایج آن‌ها به زودی مشخص خواهد شد.

مرکز تشخیص ویروس کرونا در شهر مزارشریف هفتۀ گذشته از سوی وزارت صحت عامۀ کشور به همکاری سازمان صحی جهان گشایش یافت. مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت بلخ می‌گویند که این مرکز ظرفیت تشخیص 30 نمونه را در روز دارد. از این پس قرار است نمونه‌های مشکوک به ویروس کرونا از 9 ولایت شمال و شمال‌شرق برای آزمایش به این مرکز فرستاده شوند. پس از کابل، هرات و ننگرهار این چهارمین مرکز تشخیص ویروس «کووید 19» در کشور است.

در کنار این، قرار است ولایت بلخ سر از فردا (چهارشنبه، 20 حمل) وارد مرحلۀ سوم قرنطینه شود. منیر فرهاد، سخنگوی والی بلخ در خبرنامه‌یی به رسانه‌ها ابلاغ کرده است که «بنابر فیصلۀ کمیتۀ مبارزه با شیوع کرونا، مرحلۀ سوم قرنطینه سر از روز چهارشنبه 20 حمل در تمام نقاط شهر مزار شریف و ولسوالی‌های بلخ اجرا می‌شود.» در این خبرنامه همچنان آمده است که به جز دوافروشی‌ها، دکان‌های آردفروشی‌، گازفروشی، موادغذایی، میوه فروشی‌ها‌ و شبکه‌های مخابراتی، فعالیت همۀ اصناف دیگر متوقف خواهد شد.

همچنان فرماندهی پولیس ولایت بلخ اعلام کرده است که سر از فردا (چهارشنبه، 20 حمل) رفت‌وآمد وسایط نقلیۀ میان شهر مزارشریف و ولسوالی‌های ولایت بلخ ممنوع قرار خواهد گرفت. مسوولان فرماندهی پولیس بلخ هشدار می‌دهند که با افراد متخلف برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. از این پیش شماری از شهرهای بزرگ کشور به شمول کابل و هرات قرنطینه شده است.