2286953

رد پای تروریست‌ها؛ نا امنی گلوی هرات را می‌فشارد

neshananews

17 December 2019

عبدالله سلجوقی، هرات

ترورهای هدف‌مند، جرایم مسلحانه و حملات تروریستی در هرات بار دیگر می‌رود تا فضای رعب و ترس را بر این شهر حاکم سازد. در دو ماه اخیر دست­کم 96 تن در هرات بر اثر شلیک مستقیم گلوله، مجروح و روانۀ بیمارستان مرکزی این شهر شده‌اند. در تازه‌ترین مورد روز دوشنبۀ این هفته در کمین افراد وابسته به طالبان در مسیر شاهراه هرات-اسلام قلعه، یک مامور پولیس گمرک هرات به قتل رسید و یک تن دیگر زخم برداشت. یک‌شنبه شب نیز در پی حملۀ افراد موتورسایکل سوار بر ایست‌بازرسی پولیس در ناحیۀ دهم این شهر سه پولیس جان باختند و دست کم 7 فرد ملکی و نظامی مجروح شدند.درست در همان شب و دقایقی پس از این رویداد، انفجار یک بمب دستی در درون یک کافی­­شاپ در ناحیۀ هفتم شهر، چهار پولیس را روانه بیمارستان کرد.

نگرانی مردم

این رویدادهای پی­هم تروریستی در هرات نگرانی شدید مردم را در پی داشته است. شهروندانی که تا چندماه قبل کمترعادت به شنیدن خبرهای این چنینی داشته اند، حالا می گویند، ترس وجودشان را فراگرفته و به نظر نمی‌رسد پولیس از عهده بازگرداندن آرامش به این شهر برآید.

نثاراحمد احمدی از دکانداران شهر نو هرات می‌گوید، وقایع اخیر آرامش را از او و خانواده‌اش گرفته است و از زندگی در هرات احساس امنیت نمی‌کند. او می گوید امیدوار است که ارگان‌های مسئول هرچه سریعتر مانع افزایش رویدادهای تروریستی و امنیتی در هرات شوند.

عتیق الله باشندۀ ناحیه دهم هرات که به نظر می‌رسد از شرایط موجود عاصی است، می‌گوید، نا امنی، ترور و هرج و مرج را می‌شود هر روز در این شهر به چشم دید و لمس کرد. او می‌گوید، توقع می‌رود دولت هرچه عاجل­تر به این وضع رسیدگی کند.

افزایش دوبرابری آمار

بیمارستان مرکزی هرات می‌گوید در دو ماه اخیر پذیرای 96 فردی بوده است که بر اثر حوادث مختلف تروریستی و جنایی زخمی شده بودند. محمد عارف جلالی سرطبیب شفاخانۀ هرات می­گوید، از این تعداد 11 تن به دلیل شدت جراحات جان باخته اند.

به گفتۀ او این آمار نسبت به دو ماه مشابه سال قبل، نزدیک به پنجاه درصد افزایش را نشان می‌دهد.هم‌زمان اما فرماندهی پولیس سیر صعودی نا امنی­ها و رویدادهای جنایی در این ولایت را می­پذیرد، اما می‌گوید برای مقابله با تروریست‌ها از هیچ تلاشی فروگذاشت نخواهد شد.

عبدالاحد ولیزاده سخنگوی پولیس هرات می‌گوید، در پیوند به رویدادهای امنیتی اخیر هرات، نزدیک به 190 تن بازداشت شده اند. او هم‌چنان می‌گوید، با منسوبان پولیس که در انجام وظایف خویش سهل‌انگاری کنند به شدت برخورد خواهد شد و در تازه‌ترین مورد آمر حوزۀ دهم پولیس هرات به دلیل غفلت وظیفه‌ای برکنار شده است. اما فعالان مدنی و نمایندگان شورای ولایتی هرات ضعف نهادهای کشفی و استخباراتی را دلیل حوادث اخیر هرات عنوان می‌کنند.

سید اشرف سادات فعال مدنی در هرات می گوید، ادامۀ این روند برای مردم قابل پذیرش نیست و مسئولان باید آرامش را دوباره به هرات برگردانند.

عبدالرحیم صالحی نمایندۀ مردم هرات در شورای ولایتی نیز می‌گوید، در جلسات متعدد با مقام‌های مسئول تلاش کرده اند تا آن‌ها را وادار به تلاش مضاعف برای تامین امنیت این شهر نمایند.

هرات چرا دوباره نا امن شد؟

به نظر می‌رسید با رسیدن فصل سرما و توقف عملیات‌های نظامی طالبان علیۀ مواضع دولت در هرات، این ولایت شاهد بهبود هرچه بیشتر اوضاع امنیتی خود باشد، اما ظاهرا این انتظار نتیجۀمعکوس برای مردم داشت.

به باور کارشناسان، توقف عملیات‌های گروهی طالبان در ولسوالی‌های هرات منجر به راه‌اندازی عملیات‌های هدف‌مند در درون شهر شده است. عملیاتی که هم آرامش را از مردم می‌گیرد و هم برد تبلیغاتی مناسبی را برای طالبان در پی دارد.

عبدالقادر کامل آگاه امور در هرات می‌گوید، علاوه بر موارد قبلی، وجود سلاح غیرقانونی نزد مردم، و کمبود جدی تشکیلات پولیس بر تشدید نا امنی‌های هرات اثرگذار بوده است. به باور او تشکیل پولیس در هرات مطابق با هیچ استندردی نیست و دولت مرکزی باید شمار نیروهای پولیس هرات را افزایش دهد.

هرات اگر چه اوضاع امنیتی نا بسامانی را تجربه می‌کند، اما این اوضاع برای مردم این شهر تجربۀ جدیدی نیست. در سال‌های گذشته چندین بار رویدادهای ترور و نا امنی هرات شدت گرفته اند، اما دولت مرکزی با جا به‌جایی مهره‌ها و برکناری برخی مقامات امنیتی، به صورت موقت اوضاع را سامان داده است. اوضاعی که در نبود یک راه‌حل اصولی، هم‌واره شکننده بوده است.