Picture1ثثث

روزهای سخت قیود روزگردی، گرسنه‌گی و کرونا؛ دو بلای توامان در هرات

عاطفه غفوری

26 March 2020

برنامه‌های آگاهی‌دهی برای مبارزه با ویروس کرونا در ولایت هرات وارد مرحلۀ تازه شده است. آریا رئوفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات و مسوول بخش آگاهی‌دهی کمیسیون مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت می‌گوید که امروز پنج‌شنبه، هفتم حمل صدها فرد رضاکار در سطح شهر و ولسوالی‌های هرات برنامه‌های آگاهی‌دهی شان را آغاز خواهند کرد.  آقای رئوفیان افزود، بر اساس یک برنامۀ جدید، قرار است گروه‌های پنج تا ده نفری رضاکاران برای آگاهی‌دهی در شهر و ولسوالی‌های ولایت هرات بسیج شوند. به گفتۀ او، در این مرحله حدود دو میلیون برگه و بسته‌های معلوماتی به مردم توزیع خواهد شد.

 مسوول بخش آگاهی‌دهی کمیسیون مبارزه با ویروس کرونا در هرات همچنان می‌گوید که رسانه‌های محلی این ولایت نیز تعهد کرده‌اند که دست‌کم ۵۰ درصد از نشرات خود را برای آگاهی‌دهی از روند مبارزه موثر با ویروس کرونا اختصاص خواهند داد. این برنامه‌ها از امروز آغاز شده است. همزمان با این گروه‌های رضاکار خصوصی و فعالان مدنی نیز کار دواپاشی و ضدعفونی سازی محلات عمومی را آغاز کرده اند. سید سبحان رستگار از فعالان مدنی هرات می‌گوید قرار است در این برنامه مساجد، تکیه خانه‌ها، هوتل‌ها، ترمینال‌های مسافربری و سایر اماکن عمومی ضدعفونی و دواپاشی شوند.

هرات امروز پنج‌شنبه وارد دومین روز تجربۀ قیود روزگردی شده است.  مرحله‌یی که به استثنای داروخانه‌ها، نانوایی‌ها و مراکز فروش مواد غذایی، سایر مشاغل و دکان‌ها به گونه کامل مسدود شده‌اند.  نیروهای امنیتی نیز در نقاطی از شهر و ولسوالی‌ها از رفت‌وآمد‌های بی‌دلیل افراد جلوگیری می‌کنند. اما شماری از باشنده‌گان هرات که نان شب شان وابسته به کار روزمره است از وضع قیود روزگردی انتقاد کرده و دست به راه‌پیمایی زده‌اند.

بامداد امروز ده‌ها کارگر که به گفته خود شان همه روزه در گذرگاه‌های مشهور شهر چشم به راه کاریگری روزانه هستند تا نفقه خانواده شان را تامین کنند، اکنون از رفتن به کار بازمانده‌اند. آنان صبح امروز در اعتراض به وضع قیود روزگردی در این شهر در مقابل ساختمان دفتر والی هرات گردهم آمدند و صدای اعتراضی‌شان را بلند کردند. این افراد می‌گویند در صورت ادامه حالت قیود روزگردی و بی‌توجهی به معیشت خانواده‌های نیازمند، اگر کرونا آنان را نکشد، گرسنه‌گی آنها را از بین خواهد برد. یکی از این کارگران در صحبت با خبرگزاری نشانه، گفت که در صورت ادامه ممنوعیت روزگردی جان او و خانواده‌اش بیش‌تر از کرونا در تهدید گرسنه‌گی قرار خواهد گرفت.

با این حال، مسوولان محلی هرات می‌گوید که در هماهنگی با اتاق تجارت و صنعت این ولایت قرار است به خانواده‌های نیازمند مواد اولیه غذایی توزیع شود. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که تاجران هراتی وعده سپرده‌اند که شرایط را برای خانواده‌های نیازمند مدیریت خواهند کرد. آقای جیلانی افزود، امروز نیز تاجران این ولایت ده‌ها تُن آرد و گندم را به نرخ ارزان‌ به مردم توزیع می‌کنند. سخنگوی والی هرات خاطرنشان ساخت که این اقدام برای جلوگیری از احتکار در ولایت هرات روی دست گرفته شده است.