90914588_225695398544053_210433653539340288_n

سهم پر رنگ شهروندان در مهار کرونا؛ مالک ۲۰۰ دکان در هرات کرایۀ ماه حمل را بخشید

عاطفه غفوری

27 March 2020

با گسترش شیوع کرونا در هرات، زنجیرۀ مهربانی در میان مردم این شهر در حال شکل گرفتن است.

گروهی به بیماران میوه توزیع کرده‌اند، عده‌ای داوطلبانه برای آگاهی‌دهی در مورد کرونا برای مردم آستین‌های شان را بر زده‌اند و شماری نیز با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، به شهروندان این شهر بسته‌های بهداشتی از جمله صابون توزیع کرده‌اند و این سلسله هم‌چنان در حال قدرت گرفتن است.

چندی پیش در نخستین اقدام، مالک ۱۲ دکان در هرات تمام کرایه ماه حمل را که مبلغی بیش از ۴۵۰ هزار افغانی می‌شد به دکانداران بخشید تا در کسادی مطلق بازار دغدغۀ پرداخت کرایه را نداشته باشند و در عوض به مردم اجناس را ارزان‌تر از قبل عرضه کنند.

 اما در تازه‌ترین اقدام یک فرد خیر در هرات، تمام مردم این شهر را به تحسین واداشت.

حاجی محمد داوود عادلیار مالک دست کم ۲۰۰ دکان در مارکیت فردوس پلازا و آسیا مارکت هرات در اقدامی امیدبخش کرایۀ ماه حمل تمامی دکان‌های خود را به دکان‌داران بخشیده است.

 کرایۀ یک‌ماه این دکان‌ها مبلغی بالغ بر ۲۵ هزار دالر آمریکایی می‌شود.

آقای عادل‌یار می‌گوید در شرایطی که تمام شهروندان کشور باید به سهم خود برای مهار کرونا گامی را بردارند او تصمیم گرفته است تا کرایۀ این ماه را به دکان‌داران ببخشد و اگر اوضاع هم‌چنان ادامه یابد احتمالا این اقدام را باز تکرار کند.

آقای عادل‌یار می‌گوید با توجه به این که این دکان‌ها بیش‌تر اجناسی مثل لباس زنانه، وسایل زینتی، کیف و کفش مجلسی عرضه می‌کنند، کار و کاسبی شان در پی تعطیلی تالارهای هرات به شدت با کسادی روبرو شده است.

او می‌گوید نه تنها کرایه دکان‌هایش را بخشیده است که به فرزندانش نیز سپرده تا بزودی اقدام به خرید انبوه صابون و مواد بهداشتی و توزیع آن‌ها میان مردم نمایند.

او می‌گوید در شرایط دشوار کنونی، تنها راه عبور از این بحران کمک به یک‌دیگر و گرفتن دست هم‌شهریان است. هم‌زمان حارث عادل‌یار فرزند ارشد آقای عادل‌یار که مدیریت املاک خانواده‌اش را بر عهده دارد می‌گوید با توصیه پدر قرار است در صورت ادامۀ شرایط بحرانی کنونی، از سایر املاک آن‌ها که شامل چند مارکت دیگر می‌شود نیز کرایۀ ماه حمل دریافت نشود.

 او هم‌چنان می‌افزاید،  از تصمیم پدرش حمایت می‌کند و به زودی برای خرید صابون و مواد بهداشتی و توزیع آن‌ها برای شهروندان نیازمند اقدام خواهد کرد.

این تصمیم با استقبال دکان‌داران این مارکیت‌ها و شماری از مردم هرات روبه‌رو شده است.

هادی رسولی از شهروندان هرات می‌گوید به محض این‌که دانسته است چنین خبری واقعیت دارد، او و تمام خانواده‌اش برای آقای عادل‌یار آرزوی سلامتی و موفقیت کرده‌اند.

به گفتۀ او چنین اقداماتی می‌تواند از حجم سنگین دردی که این روزها مردم هرات تحمل می‌کنند، بکاهد.

هم‌زمان علی حسن‌زاده نیز آرزو می‌کند تا مالکان دیگر دکان‌های شهر که شاهد کسادی بازار و بی رونقی کسب و کار استند، اقدام آقای عادلیار را تکرار کنند و به زنجیرۀ مهربانی برای مقابله با کرونا بپیوندند.

از آغاز شیوع ویروس کرونا در هرات، لحظه لحظه مردم این شهر با استرس و شنیدن خبرهای ناگوار و تلخ عجین شده است.

اما مهربانی‌هایی از جنس اقدام اخیر آقای عادل‌یار، مرهمی است بر زخم مردم این شهر که پیام هم‌دلی برای شکست این بیماری را منتقل می‌کند.

در حال حاضر 65 تن در هرات آلوده به ویروس کرونا تشخیص داده شده‌اند. ازین میان 2 تن بهبودی کامل حاصل کرده است و 2 تن دیگر نیز جان باخته است.