talinab

شکاف‌های درون‌گروهی در صفوف طالبان در شمال شدت گرفته است

پس از هفتۀ کاهش خشونت‌ها و امضای موافقت‌نامۀ صلح میان ایالات متحدۀ امریکا و گروه طالبان در دهم حوت سال پار در قطر، اختلاف‌ها، شکاف‌های قومی و بی‌باوری‌ها در صفوف طالبان در شمال کشور نسبت به هر زمان‌ دیگر افزایش یافته است. به تازه‌گی مسوولان ارتش در شمال از پیوستن 31 جنگ‌جوی این گروه به شمول سه فرمانده‌ آنان به نیروهای امنیتی در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، خبر داده‌اند.

محمدحنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی 209 شاهین امروز (شنبه، دهم جوزا) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «درگیری درون‌گروهی طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل باعث این شد که 31 جنگ‌جوی طالبان به نیروهای امنیتی تسلیم شوند.» آقای رضایی اضافه می‌کند که چهار طالب مسلح نیز در جنگ‌‌های درون‌گروهی طالبان در سرپل کشته شده‌اند.

مسوولان امنیتی ولایت سرپل نیز گزارش‌های مبنی بر افزایش اختلاف‌های ‌درون‌گروهی را در صفوف طالبان تأیید می‌کنند و می‌گویند که هر از گاهی در فصل جمع‌آوری عشر و ذکات میان فرماندهان طالبان بالای چگونه‌گی تقسیم پول آن درگیری صورت می‌گیرد. نورآغا فیضی، سخنگوی پولیس ولایت سرپل می‌گوید که بارها در مناطق زیر حاکمیت طالبان اختلاف سر تقسیم عشر و ذکات گزارش شده است و در این درگیری‌ها کشته و زخمی نیز برجا مانده است.

در همین حال، محمد کریم یورش، سخنگوی پولیس ولایت فاریاب از دو پارچه‌گی جنگ‌جویان گروه طالبان در نتیجۀ اختلاف‌های شدید قومی در این ولایت خبر می‌دهد. آقای یورش می‌گوید که نزدیک به یک ماه پیش اختلاف‌های قومی میان دو فرمانده‌ مشهور طالبان در ولسوالی شیرین‌تگاب سبب شد که میان‌ طرف‌داران آنان درگیری صورت گیرد که در نتیجۀ آن مردم ولسوالی شیرین‌تگاب دست به قیام مردمی زدند و طالبان را از مناطق‌شان بیرون کردند.

سخنگوی پولیس فاریاب خاطرنشان می‌سازد که در یک رویداد دیگر در ولسوالی آلمار این ولایت دو فرمانده طالبان پس از شدت گرفتن اختلاف‌های درون‌گروهی با جنگ‌جویان این گروه در ولسوالی پشتون‌کوت،  توسط خوراندن زهر کشته شدند. آقای یورش در ادامه می‌گوید که اختلاف‌های قومی باعث شده است که طالبان در فاریاب از یک‌ فرماندهی واحد اطاعت نکنند، بلکه بر اساس اخلاف‌های قومی دست‌کم به دو گروه مختلف تقسیم شوند و هر گروه از فرمانده مورد نظرش فرمان‌برداری می‌کنند.

در همین حال گزارش‌هایی از اختلاف‌های درون‌گروهی طالبان در ولایت سمنگان نیز وجود دارد. در یکی از موارد سه طالب مسلح در این ولایت به سبب درگیری‌های درون‌گروهی کشته شده‌اند. منیر رحیمی، سخنگوی پولیس ولایت سمنگان می‌گوید که حدود سه ماه پیش دو سرگروه طالبان در ولسوالی «درۀ‌صوف پایین» این ولایت بالای تقسیم عشر و ذکات با هم درگیر شدند که منجر به کشته شدن سه جنگ‌جوی این گروه شد.

همچنان عبدالمعروف آذر، سخنگوی والی جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که در ولایت جوزجان نیز در ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه گزارش‌هایی مبنی بر اختلاف‌های درون‌گروهی طالبان بالای تقسیم عشر و ذکات وجود دارد. این گروه اما تاکنون این موضوع را تأیید نکرده‌اند. در آخرین مورد اختلاف‌های درون‌گروهی در ولسوالی شیرین‌تگاب ولایت فاریاب که منجر به کشته شدن دو فرمانده این گروه شد، نیز هیچ جزییاتی به رسانه‌ها داده نشد.

در گذشته نیز پس از شکل‌گیری گروه داعش در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان شماری از فرماندهان طالبان بنابر نارضایتی‌ها به صفوف جنگ‌جویان گروه داعش پیوستند که پیامد آن درگیری‌های خونین و کوچ‌های اجباری میان گروه طالبان و داعش شد و در نهایت گروهی از جنگ‌جویان داعش به دولت تسلیم شد.