8175da4a-1e00-4ef0-9a02-410f48a6f505

عبدالطیف عمری: اجازه نمی‌دهیم پاکستانی‌ها بالای ما حکومت کنند

neshananews

28 July 2021

گزارش: یحیی خیراندیش

عبدالطیف عمری که به تازه‌گی سِمت فرماندهی لوای هفتم ولایت تخار را بر عهده گرفته است، می‌گوید که در همکاری با مقاومت‌های مردمی و نیروهای امنیتی با قوت تمام در برابر طالبان می‌رزمد.

آقای عمری به نیروهای زیر فرمانش دستور داده است که در برابر طالبان مقاومت کنند و با تحکیم کمربندهای امنیتی افزون بر جلوگیری از حمله‌های تهاجمی این گروه بر شهر تالقان، مرکز این ولایت زمینه را برای سرکوب و پس‌گیری مناطق از دست‌رفته فراهم کنند.

فرمانده لوای هفتم سرحدی تخار می‌افزاید که هم‌اکنون کمربندهای امنیتی از سوی نیروهای مقاومت مردمی و نیروهای امنیتی در چندین استقامت تحکیم کاری شده و آنان تلاش دارند با توسعۀ این کمربندها میزان تهدیدهای طالبان بر مرکز این ولایت را کاهش دهند.

به دنبال تشدید حمله‌های تهاجمی طالبان در یک ماه گذشته بر ولایت تخار که منجر به سقوط همۀ ولسوالی‌های این ولایت به دست طالبان شده، نگرانی‌هایی از سقوط مرکز تخار همچنان در میان مردم افزایش یافته است.

تغییر در سطوح رهبری نهادهای امنیتی، شکل‌گیری مقاومت‌های مردمی و مقاومت‌های جدی در برابر طالبان اما این امیدواری را به وجود آورده که نهادهای امنیتی می‌توانند با آرایش قوا، تحکیم مواضع و برنامه‌های عملی منظم مناطق از دست‌رفته را دوباره از تصرف طالبان بیرون کنند.

آقای عمر به مردم اطمینان می‌دهد که نهادهای امنیتی برنامه‌هایی را در دستور کار دارند که با عملی شدن آن معادلۀ جنگ به سود نیروهای امنیتی تغییر خواهد کرد. سخنان روحیه‌بخش آقای عمری در مراسم معرفی‌اش می‌تواند مورال نیروهای دولتی را تقویت کند و آنان را به ایستاده‌گی بیشتر علیه طالبان تشویق کند. آقای عمری خطاب به منسوبان نظامی می‌گوید: «اگر دفاع نکنید تخار به دست چهار تا پاکستانی می‌افتد و پاکستانی‌ها می‌آیند و بالای ما حکومت می‌کنند.» او می‌افزاید که ما در تخار قربانی دادیم، شهر ما ویران شد تا آزاد زنده‌گی کنیم، این همه قربانی و ویرانی برای آزاد زیستن بود، اما نباید به حقارت تن بدهیم و طالب بیاید بر تخار حاکم شود.

عبدالطیف عمری می‌گوید که اجازه نمی‌دهیم پاکستانی‌ها بالای مردم حکومت کنند

عمری علاوه می‌کند که حاضر است تا ریختن آخرین قطرۀ خونش از تالقان دفاع کند. حالا اگر عمری به گونۀ صادقانه در کنار نیروهای دولتی در خط نخست جنگ حضور داشته باشد، نقش او در تغییر معادلۀ جنگ بی‌اثر نخواهد بود و می‌تواند وضعیت را تغییر دهد.

آقای عمری در سخنانش به ایجاد هماهنگی و همبسته‌گی نیروهای ضد طالبان تأکید کرد. در صورتی که عمری بتواند به این هدف مهم دست یاید و نیروهای امنیتی را هماهنگ و بسیج کند، همه یک‌پارچه و مصمم علیه طالب به میدان رزم بروند، بدون شک نیروهای امنیتی برندۀ میدان جنگ خواهند بود.

در شرایطی که تالقان با محاصرۀ شدید روبه‌رو است و درگیری‌ها تشدید یافته است، حضور فرماندهان همانند عمری می‌تواند موثر واقع شود.

باشنده‌گان ولایت تخار امیدوارند که فرمانده عمری گفته‌هایش را عملی کند، به ایجاد هماهنگی بیشتر توجه کند، از سربازان و رزمنده‌گان در خطوط نبرد با خبر باشد، تجهیزات و امکانات رزمی به آنان فراهم کند و آنان را در راستای دفاع از وطن تشویق کند.

فرمانده عمری با شخصیت کاریزماتیک و زبان تأثیرگذاری که دارد، می‌تواند در روحیه‌بخشی به نیروهای امنیتی نقش تعیین‌کنندۀ داشته باشد و افراد بیشتری را در محور نیروهای مقاومت محلی گرد آورد.

ولایت تخار از مهم‌ترین ولایت‌های شمال‌شرقی کشور است که در زمان حاکمیت طالبان عمده‌ترین پایگاه مقاومت در برابر این گروه به ‌شمار می‌رفت.

در یک ماه گذشته اما در پی حملۀ تهاجمی طالبان همۀ ولسوالی‌های این ولایت به تصرف این گروه درآمده و دامنۀ تهدید طالبان به دروازه‌های شهر تالقان، مرکز تخار رسیده است.

توسعۀ بی‌پیشینۀ جغرافیای جنگی طالبان در شمال و شمال‌شرق به ویژۀ در ولایت تخار سبب شده که مقاومت مردمی بار دیگری علیه این گروه شکل بگیرد و از شدت پیش‌روی‌های جنگ‌جویان طالبان بر مناطق مرکزی بکاهد.

هر چند گروه طالبان در یک ماه اخیر تلاش کرده‌اند ده‌ها حملۀ تهاجمی را به هدف تصرف شهر تالقان، مرکز ولایت تخار راه‌اندازی کنند، اما در پی مقاومت نیروهای امنیتی و نیروهای مقاومت مردمی همۀ این حمله‌ها پس زده شده‌اند.

مقام‌های امنیتی و فرماندهان مقاومت مردمی در تخار می‌گویند که به قیمت از دست دادن جان خود از این ولایت دفاع می‌کنند و با عملی‌سازی برنامه‌های تصفیه‌یی تخار را به گورستان طالبان بدل می‌کنند.