76765

عملیات نیروهای امنیتی برای جلوگیری از پیش‌روی طالبان در شبرغان آغاز شد

گروه طالبان با راه‌اندازی حمله‌های گسترده تهاجمی از دو استقامات تلاش کرده‌اند که وارد شهر شبرغان، مرکز جوزجان شوند. این گروه پس از راه‌‍اندازی حمله‌های تهاجمی موفق  به پیش‌روی پنج‌کیلومتر از سمت جنوب به داخل شهر شبرغان شده‌اند. در پی حمله طالبان، شماری از هواداران حزب جنبش همراه با یارمحمد دوستم، پسر مارشال دوستم در داخل شهر شبرغان حضور یافته‌اند. در حال حاضر نیروهای امنیتی و دفاعی در کمربند جنوبی شهر شبرغان حضور دارند.

مسوولان امنیتی و دفاعی با تایید این رویداد امروز(جمعه، 25 سرطان) به خبرگزاری نشانه می‌گویند که عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی برای باز‌پس‌گیری مناطق از دست رفته آغاز شده است. عبدالغنی نظامی، فرمانده لوای دوم پیاده ارتش در ولایت جوزجان به خبرگزاری نشانه بیان می‌کند که ارتش حمله‌های هوایی را بر جنگ‌جویان طالبان در شهر شبرغان آغاز کرده‌اند. به گفته آقای نظامی تا اکنون در حدود ۶۰ جنگ‌جوی طالبان کشته شده‌اند. فرمانده لوای دوم ارتش از جان باختن سه تن از نیروهای امنیتی نیز خبر می‌دهد. آقای نظامی اضافه می‌کند که با راه‌اندازی عملیات پیش‌روی گروه طالبان به داخل شهر شبرغان مهار شده است.

در همین‌حال خواجه جیلانی ابوبکر، فرمانده امنیه ولایت جوزجان بیان می‌کند که جنگ‌جویان طالبان تا حدود پنج کیلومتر از سمت جنوب به داخل شهر شبرغان پیش‌روی داشته‌اند. به سخن آقای جیلانی در حال حاضر نیروهای امنیتی کنترول کمربند جنوبی شهر شبرغان را در اختیار گرفته‌اند.

ارتش نیز حمله‌های هوایی را بر مواضع گروه طالبان در اطراف شهر شبرغان آغاز کرده است.

با این حال شهر شبرغان در حالت تعطیل قرار دارد. همه دکان‌ها، رستوران‌ها و مارکیت‌های بزرگ در شهر شبرغان از صبح امروز به این‌سو بسته شده‌اند. در حال حاضر نیروهای امیتی از سمت جنوب و شرق با گروه طالبان در حال جنگ هستند.

در حالی گروه طالبان حمله‌های شان را برای کنترول شهر شبرغان شدت بخشیده‌اند که نزدیک به دو ماه این گروه با نیروهای امنیتی و دفاعی، در شاهراه جوزجان – سرپل و جوزجان – بلخ درگیری داشته‌اند.

گفتنی است که ذبیح الله مجاهد یکی از سخنگویان گروه طالبان نیز از کنترول مرکز ولایت جوزجان خبر داده است اما این ادعای آقای مجاهد از سوی مسوولان امنیتی ولایت جوزجان رد شده است.