WhatsApp Image 2020-04-21 at 11.34.23 AM

فاجعۀ کرونا در شفاخانۀ شبرغان؛ داکتر جراح درگذشت و مسوول بیماری‌های ساری قرنطینه شد

محمدجان آریا

21 April 2020

پس از درگذشت یک داکتر مبتلا به ویروس کرونا در شهر شبرغان، مسوول امراض ساری شفاخانۀ ولایتی جوزجان نیز خودش را قرنطینه کرده است. مسوول امراض ساری این شفاخانه می‌گوید که او با داکتر جراح شفاخانۀ ولایتی جوزجان که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشته است، تماس مستقیم داشته است.

محمد قادر خالص، مسوول امراض ساری در شفاخانۀ ولایتی جوزجان که خودش را قرنطینه کرده است در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که دو روز پیش از وفات داکتر پویا عزیزی، او را ملاقات کرده بود، اما بعداً مشخص شد که این داکتر جراح به ویروس کرونا مبتلا بوده است. آقای خالص می‌افزاید: «نتیجۀ آزمایش داکتر پویا عزیزی از سوی آزمایشگاه کرونا در مزارشریف منفی گزارش شده بود و من برای بازپرس به ملاقاتش رفتم و همراهش عکس یادگاری نیز گرفتم.» مسوول امراض ساری شفاخانۀ ولایتی جوزجان از همین رو خودش را قرنطینه کرده است. آقای خالص می‌گوید، تا زمانی که نتیجۀ آزمایشش اعلام نشود، در حالت قرنطینه خودخواسته قرار خواهد داشت.

این درحالی است که داکتر پویا عزیزی، داکتر جراح شفاخانۀ ولایتی جوزجان شام دوشنبه، اول ثور در شهر شبرغان درگذشت. این داکتر جراح پس از آن درگذشته است که آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا در شهر مزارشریف در بیست‌وهشتم ماه حمل حدود چهار روز پیش از وفاتش، گزارش داده بود که نتیجۀ آزمایش او منفی است و به ویروس کرونا مبتلا نیست. پس از وخیم شدن وضعیت صحی این داکتر جراح، ریاست صحت عامۀ جوزجان بار دیگر نمونۀ آزمایش او را برای تشخیص به شهر مزارشریف فرستاد. اکنون اما نتیجۀ آزمایش داکتر پویا عزیزی مثبت گزارش شده است.

درگذشت این داکتر جراح انتقادهای زیادی را نسبت به چگونه‌گی تشخیص نتیجۀ افراد مبتلا به ویروس کرونا در ولایت جوزجان برانگیخته است. باشنده‌گان این ولایت از وزارت صحت عامۀ کشور می‌خواهند که یک مرکز تشخیص ویروس کرونا را در شهر شبرغان ایجاد کند. زیرا به باور آنان مسوولان آزمایشگاه ویروس کرونا در بلخ به نمونه‌های مشکوک ولایت‌های دیگر توجه چندانی ندارند.

پس از فوت داکتر پویا عزیزی به علت ابتلا به ویروس کرونا، همۀ داکتران و کارمندان شفاخانۀ ولایتی جوزجان قرنطینه شده‌اند. فرید عزیزی، سرپرست ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان می‌گوید: «همۀ کسانی‌ که در واحد جراحی با داکتر پویا عزیزی در تماس بودند در حالت قرنطینه قرار خواهند داشت و در صورت بروز علایم ابتلا به ویروس کرونا، مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.» آقای عزیزی اما جزییات بیش‌تر ارایه نکرد.

درحال حاضر هفت بیمار مشکوک در شفاخانۀ ویژۀ «کووید 19» در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان قرنطینه هستند و یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این شفاخانه بستری است. شهر شبرغان نیز از دو هفته به این سو قرنطینه شده و تنها فروشگاه‌های مواد اولیه، اجازۀ فعالیت دارند.