214724830_4328658863846696_3264663041524295253_n

فرماندهان محلی: مقاومت تخار شکست‌ناپذیر است

abduljalilbehfar

17 July 2021

حلقۀ محاصرۀ طالبان در ولایت تخار تنگ‌تر شده و جنگ به حاشیه‌های شهر تالقان رسیده است. مردم به گونۀ جدی نگران وضعیت‌اند، اما فرماندهان مقاومت مردمی می‌گویند که تخار به دست طالبان سقوط نمی‌کند و نیروهای امنیتی و مردمی با همۀ توان از شهر تالقان، مرکز این ولایت دفاع خواهند کرد.

هرچند طی روزهای اخیر میزان حمله‌های تهاجمی طالبان بر شهر تالقان شدت گرفته است، اما فرماندهان مقاومت، خیزش‌های مردمی و نیروهای امنیتی مستقر در این ولایت ده‌ها حملۀ تهاجمی طالبان را عقب زده و از این شهر دفاع کرده‌اند.

نیروهای امنیتی و مقاومت‌گران تخار حمله‌های تهاجمی طالبان بر مناطق شمال‌شرقی، غربی و چندین استقامت دیگر را پس زده و به جنگ‌جویان طالبان تلفات سنگینی وارد کرده‌اند.

نیروهای‌ کماندو در همکاری با خیزش‌های ‌مردمی زیر رهبری فرماندهان محلی هر یک: ابراهیم بیگزاد، پیرمحمد خاکسار، صلاح‌الدین برهانی، وفی‌الله رحمانی، نورمحمد حکیمی، عبدالله بیک و فرمانده سلام در روستاها سخت‌ترین مقاومت‌ها را در برابر گروه طالبان داشته‌اند.

پیرمحمد خاکسار، یکی از فرماندهان مقاومت مردمی در تخار می‌گوید که به هیچ عنوانی از مقاومت علیه طالبان دست بر نمی‌دارد و از شهر تالقان دفاع خواهد کرد. این فرمانده مقاومت می‌افزاید که تخار خاک مردم است و نیروهای مقاومت به هیچ عنوانی نمی‌گذارند که طالبان خانه و شهر آنان را اشغال کنند.

پیرمحمد خاکسار از فرماندهان کهنه‌کار نظامی است که تجربۀ زیادی در جنگ و مقاومت علیه طالبان در کارنامه دارد. او‌ پس از موج سریع سقوط ولسوالی‌ها و گسترش ناامنی در شمال، یکی از ده‌ها فرمانده محلی بود که تفنگ برداشت و دوباره وارد کارزار مبارزۀ نظامی علیه طالبان شد.

این فرمانده پُرنفوذ محلی در آرایش و بسیج مردم نقش کلیدی دارد و در روزهای اخیر در استقامت‌های مختلف شهر تالقان با افرادش علیه طالبان جنگیده است.

حضور فرماندهان کهنه‌کار مانند آقای خاکسار در کنار نیروهای امنیتی و مردم می‌تواند به بلند بردن روحیۀ رزمی نیروهای امنیتی کمک کند. فرمانده خاکسار با توجه به تجربۀ نظامی‌اش می‌تواند در حفظ امنیت تالقان مؤثر باشد و از سقوط این شهر به دست طالبان جلوگیری کند.

فرمانده خاکسار باوجودی که یک فرمانده سالخورده است، اما شب و روز در کنار نیروهای زیر فرمانش و منسوبان نیروهای مسلح افغانستان در جبهه حضور دارد و این امر بیان‌گر تعهد این فرمانده به مقاومت و دفاع از مردم تالقان است.

ایستاده‌گی و پایداری افرادی مانند پیرمحمد خاکسار و دیگر مقاومت‌گران علیه تهاجم طالبان بیان‌گر جدیت مردم در برابر طالبان است و انتظار می‌رود که این مقاومت بتواند در شمال افغانستان گسترش یابد و جغرافیای از دست‌رفته را دوباره به کنترل نیروهای محلی و امنیتی بیاورد.

منابع محلی در ولایت تخار می‌گویند که همۀ فرماندهان مقاومت در هماهنگی کامل طی روزهای اخیر توانسته‌اند از توسعۀ جغرافیای جنگی طالبان در مرکز شهر تالقان جلوگیری کنند و تلاش‌هایی برای عقب راندن طالبان از مناطق مرکزی همچنان ادامه دارد.

به گفتۀ آنان، در کمتر از یک هفتۀ گذشته طالبان آخرین تلاش‌های خود را برای تصرف شهر تالقان به خرج دادند، اما در پی مقاومت نیروهای امنیتی و مقاومت‌گران تخار ناگزیر به عقب‌نشینی شده‌اند.

باشنده‌گان تخار نیز می‌گویند با آن‌ که همۀ ولسوالی‌های این ولایت به دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرده‌‌اند و عقبه‌های جنگی در اختیار این گروه قرار گرفته است، اما مقاومت نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی در عقب‌زدن حمله‌های تهاجمی طالبان بر شهر تالقان، مرکز ولایت تخار آنان را نسبت به تصفیۀ کامل این ولایت از وجود طالبان باورمند ساخته است.

به گفتۀ باشنده‌گان ولایت تخار، در صورتی که هماهنگی و همبسته‌گی کامل نیروهای مقاومت در ولایت تخار مورد حمایت همه‌جانبۀ حکومت مرکزی قرار بگیرد، معادلۀ جنگ به سود حکومت افغانستان تغییر خواهد کرد.

تخار یکی از ولایت‌های شمال‌شرقی کشور است که در کمتر از یک ماه گذشته بخش بزرگی از جغرافیای آن به تصرف طالبان در آمده و میزان حمله‌های تهاجمی این گروه در روزهای اخیر به هدف تصرف مرکز این ولایت افزایش یافته است.

فرماندهان مقاومت اما می‌گویند که به قیمت جان خود از مرکز تخار دفاع می‌کنند و آماده‌گی‌های لازم را برای پس‌گیری مناطق از دست‌رفتۀ این ولایت نیز روی دست دارند.