67676767

فیلم کوچۀ حمام زنانه؛ روایت تازه‌یی از یک افغانستان درگیر جنگ

neshananews

01 July 2021

نویسنده: عبدالجلیل سروش

فیلم «کوچۀ حمام زنانه» محصول تازه‌یی از سینمای در حال رشد افغانستان است که تلاش کرده روایت جدیدی از کشور ارایه کند. این فیلم به زودی اکران می‌شود.

کوچۀ حمام زنانه یک فیلم بلند داستانی در 100 دقیقه با کارگردانی صحرا کریمی، سینماگر مشهور کشور از سوی افغان‌فیلم ساخته شده است. بیش از 70 نفر در این فیلم نقش بازی کرده‌اند، اما نُه نفر نقش اصلی را در این اثر سینمایی بر عهده دارند.

صحرا کریمی، رییس افغان‌فیلم، نویسنده و کارگردان فیلم «کوچۀ حمام زنانه» به خبرگزاری نشانه می‌گوید که این اثر سینمایی در کل هفت میلیون افغانی هزینه برداشته و از بودجۀ انکشافی سال 1399 ریاست افغان‌فیلم ساخته شده است.

به گفتۀ او، همۀ نقش‌آفرینان این فیلم، سینماگران افغانستان هستند و در ساخت این فیلم بیشتر از سینماگران سابقه‌دار و با تجربه کار گرفته شده است. به گفتۀ او، همۀ صحنه‌های این فیلم در شهر کابل تصویربرداری شده است.

بیشتر صحنه‌های این فیلم به حالت کمیدی (خنده آور) ساخته شده و نقش‌آفرینان تلاش کرده‌اند روایت موجود در افغانستان درگیر جنگ را زیر پرسش قرار دهند و روایت جدیدی از زنده‌گی اجتماعی در کشور ارایه کنند. در این فیلم، داستان چند پیرمردی که در کوچۀ حمام زنانه در کابل زنده‌گی می‌کنند و آرامش در چهره‌های‌شان قابل مشاهده است، روایت شده است.

کوچۀ حمام زنانه بر خلاف شمار زیادی از اثرهای سینمایی که در سال‌های پسین در کشور خلق شده‌اند با معیارهای بلند سینمایی ساخته شده است. صحرا کریمی، کارکردان این اثر امیدوار است که این فیلم در جشنواره‌های مهم سینمایی به نمایش درآید و جایگاه مهمی نیز به دست بیاورد.

رییس افغان‌فیلم می‌گوید که فیلم «کوچۀ حمام زنانه» پس از رفع محدودیت‌های ناشی از موج سوم ویروس کرونا در کشور اکران خواهد شد و ممکن است در جشنوارۀ دولتی فیلم لاجورد که هر سال از سوی وزارت فرهنگ دایر می‌شود، نیز به نمایش درآید.

به گفتۀ رییس افغان‌فیلم، این اثر سینمایی پس از اکران در سینماهای کشور به نمایش در خواهد آمد و از چند تلویزیون خصوصی پُربیننده به نشر سپرده خواهد شد. به گفتۀ او، سعی بر این است که با نشر این فیلم دیدگاه شهروندان کشور نسبت به وضعیت جنگی موجود، تلطیف شود.