175512_725

مبارزه با فقر و گرسنه‌گی؛ روند توزیع نان در پنج ولایت دیگر آغاز شد

پس از کابل روند توزیع نان خشک در پنج ولایت دیگر کشور نیز آغاز شده است. این روند به منظور پاسخ‌دهی به وضعیت پیش آمده ناشی از بحران کرونا از سوی دولت راه‌اندازی شده است. هدف دولت از توزیع نان خشک از طریق شماری از نانوایی‌ها به مردم، رسیده‌گی به نیازمندان و برطرف‌سازی تهدید گرسنه‌گی در کشور عنوان شده است.

مقام‌های دولتی می‌گویند که در کنار کابل این روند شام امروز (یک‌شنبه، چهاردهم ثور) در مرکز ولایت‌های ننگرهار، بلخ، قندهار، قندز و هرات عملی شده و قرار است برای 135 هزار و 749 خانوادۀ نیازمند نان خشک توزیع شود. عبدالمتین بیک، رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی می‌گوید که این اداره در نظر دارد برنامۀ توزیع نان خشک به خانواده‌های نیازمند را به زودی در 28 ولایت دیگر نیز آغاز کند. آقای بیک با تأکید بر اجرای عدالت در تطبیق این روند می‌افزاید: «ما از تمام نهادهای جامعۀ مدنی و شهروندان کشور می‌خواهیم که در این روند ملی با شهرداری‌ها در سطح ولایات همکاری کنند تا نان به موقع و با توجه به نیاز خانواده‌های نیازمند، به آنان تحویل داده شود.»

 روند توزیع نان خشک چهارشنبه هفته گذشته (دهم ثور) در کابل آغاز شد. این روند با چالش‌های فراوان همراه بود. عدم نیازسنجی دقیق از نیازمندان، نرسیدن آرد به نانوایی‌ها، نبود مدیریت منظم در روند توزیع و عدم رعایت رهنمودهای بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از عمده‌ترین چالش‌های این روند در کابل به شمار می‌رود. مسوولان شهرداری کابل اما از برطرف‌سازی زودهنگام این چالش‌ها اطمینان داده‌اند. شهردار کابل می‌گوید که با استفاده از میکانیزم مشخص مدیریتی این روند را منظم خواهد ساخت.

همچنان مسوولان ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی از مردم می‌خواهند که در هنگام مراجعه به نانوایی‌ها، رهنمودهای بهداشتی را با حفظ فاصلۀ مناسب، رعایت کنند. به گفتۀ مسوولان این اداره، همۀ توصیه‌های بهداشتی به هدف پیش‌گیری و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در هنگام توزیع نان خشک به نیازمندان در ولایات در نظر گرفته شده است. آنان همچنان از مردم می‌خواهند که به صحت خود و دیگران، نیازهای خانواده‌های فقیر و نادار توجه کنند و نظافت را رعایت کنند.

مسوولان ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی می‌گویند که نیازمندان در شهرها از طریق نانوایی‌ها نان خشک دریافت می‌کنند و برنامه‌های مشابه کمک‌رسانی را برای نیازمندان در سطح روستاها و مناطق دور دست نیز به زودی آغاز خواهند کرد. این برنامه‌ها اما تاکنون مشخص نیست. با ثبت نخستین واقعۀ مثبت ویروس کرونا در پنجم ماه حوت در هرات، شماری از فعالیت‌های بازرگانی در کشور متوقف شده است. در حال حاضر شماری از بزرگ‌شهرها و مراکز ولایات در حالت قرنطینۀ قرار دارند. خانواده‌هایی که مخارج‌ زنده‌گی‌شان از طریق کارهای روزمزد به دست می‌آوردند، اکنون با فقر و خطر گرسنه‌گی روبه‌رو هستند.