WhatsApp Image 2020-03-18 at 4.16.27 PM

مبارزه با کرونا در هرات، ساخت شفاخانۀ 100 بستری در دو هفته

عاطفه غفوری

18 March 2020

با اختصاص 400 ملیون افغانی با فرمان ویژۀ رئیس جمهور برای مبارزه با بیماری کرونا در هرات، کار ساخت یک شفاخانۀ اختصاصی با ظرفیت 100 بستر در هرات آغاز شد.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات می‌گوید، قرار است این شفاخانه ظرف پانزده تا بیست روز آینده تکمیل و در اختیار مسئولان صحی قرار گیرد.
والی هرات گفت که این شفاخانه از قطعات پیش‌ساخت با زیربنای ۲۰۶۴ متر مربع زمین در یک منزل اعمار می‌شود.

قرار است در ساخت این شفاخانه از دست کم 100 کارگر و انجینیر در سه شیف کاری کمک گرفته شود.
شفاخانه‌یی که به صورت ویژه برای درمان بیماران آلوده به ویروس کوئید19 یا کرونا ساخته می‌شود.

عدم تخصیص بودجه برای مقابله با کرونا در هرات، ظرف چند روز گذشته با اعتراض شهروندان و مسئولان محلی این ولایت روبرو شده بود.

با این حال محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در پیام تصویری اعلان کرد که 400 میلیون افغانی را برای مقابله با کرونا به این ولایت اختصاص داده است.

هم‌زمان با این، حامد کریمی رئیس پالیسی و پلان ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی که اخیرا به عضویت کمیتۀ اضطرار ریاست جمهوری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا درآمده، از انتقال این پول به هرات خبر می‌دهد.

آقای کریمی می‌گوید، در اقدام استثنایی تمام 400 ملیون افغانی اختصاص داده شده به هرات ظرف سه‌ساعت به مستوفیت این ولایت منتقل شده است.

خبر از اقدامات ویژۀ ریاست جمهوری برای کنترول شیوع کرونا در حالی نشر می‌شود که وزارت صحت‌عامۀ کشور نیز از انتقال کیت‌های آزمایش کرونا به هرات خبر می‌دهد.

وحید مایار سخنگوی این زارت می‌گوید، کیت‌های آزمایشی ویژۀ کرونا به‌زودی در هرات و ولایت بلخ به فعالیت آغاز خواهند کرد و به این ترتیب روند زمان‌گیر آزمایش کرونا کوتاه‌تر خواهد شد.

پیش از این نمونۀ آزمایش افراد مشکوک به داشتن ویروس کرونا برای بررسی به مرکز کشور ارسال می‌شد.
امری که تا اعلان نتیجۀ آزمایش چند روز را در بر می‌گرفت.

اقدامات اخیر ادارۀ محلی هرات و اختصاص بودجه از سوی مرکز کشور با استقبال مردم و نمایندگان شورای ولایتی هرات روبرو شده است.
نوراحمد حیدری نمایندۀ مردم هرات در شورای ولایتی می‌گوید، در صورت مدیریت بودجۀ اختصاصی و شفافیت در روند کاری مسئولان، اقدامات اخیر بخش عمده‌یی از مشکلات موجود در مبارزه با کرونا را حل خواهد ساخت.

این در حالی است که با خروج گستردۀ اتباع افغانستان در ایران و ورود آن‌ها به هرات، بیم افزایش مبتلایان به ویروس کرونا روز به روز قوت می‌گیرد.

در یک‌ماه اخیر حدود 100 هزار تن از مرز اسلام قلعه با ایران، وارد هرات شده اند.

هرچند امروز ادارۀ اتباع مهاجرین ولایت خراسان رضوی ایران در اطلاعیه‌یی گفته است که از فردا 29 ماه حوت سال 1398 تا 5 ماه حمل سال 99 روند خروج اتباع افغانستان از این کشور را متوقف خواهد کرد.
امری که به دلیل تعطیلات سال‌نو در ایران روی دست گرفته شده است.