IMG-20200108-WA0004

متهم گریخت، ماجرای فرار سارق مسلح پس از پانزده روز بازداشت 

neshananews

08 January 2020

زندان اگرچه برای شماری از مجرمان و جنایت کاران حرفه‌ای مثل خانه می ماند و هر بار رفتن به زندان برای‌شان احساسی به همراه دارد همانند احساس نصب مدال شجاعت بر شانه‌های یک نظامی. اما بخشی از متهمان هم باعث می‌شود به هر دری بکوبند برای نرفتن به زندان. از حفر تونل گرفته تا طرح نقشه‌های هالیوودی و از تطمیع نگهبانان گرفته تا پارتی بازی و فشار از مقام‌های بالاتر.

اما ماجرای فرار اخیر یک متهمِ تحت نظارت در هرات بار دیگر سبب شده است تا بخشی از مردم نسبت به صداقت کاری و وجود فساد در چارچوب نیروهای امنیتی ابراز نگرانی کنند.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

درست حوالی شام روز جمعه پانزدهم ماه قوس پولیس هرات خبر از بازداشت یک باند سارق مسلح را نشر کرد که پس از توقف راننده یک موتر، وسیله نقلیه او را با تهدید اسلحه سرقت و پس از چند دقیقه به چنگ پولیس افتادند.

این افراد پس از یک درگیری کوتاه مسلحانه با پولیس در ناحیه ششم شهر و پس از آنکه دو تن شان به ضرب گلوله زخمی شده بودند بازداشت شدند.

از نزد این افراد یک میل تفنگچه و موتر سرقت شده نیز بدست آمد.

فرماندهی پولیس هرات اعلان کرد که دو تن از این افراد مستقیم به نظارت خانه پولیس و دو تن دیگر برای مداوا به شفاخانه مرکزی این شهر منتقل شدند.

شفاخانه مرکزی هرات اما حالا می‌گوید هر دو سارق تنها چند روز پس از مراقبت از این شفاخانه مرخص شدند ولی انتقال یکی از این افراد به محبس هرات روزها و هفته ها به طول انجامید تا سرانجام نقشه فرار وی عملی شد.

نقشه فرار چگونه عملی شد؟

پیگیری گزارشگر خبرگزاری نشانه، حاکی از آن است که علی رغم مرخص شدن متهم با نام مستعار “م” از سوی داکتران شفاخانه مرکزی هرات، او برای حدود ده روز دیگر در این شفاخانه نگهداری شده است.

سرانجام در پایان ماه قوس او موفق شد تا چند نگهبان پولیسی را که وظیفه مراقبت و نظارت او را برعهده داشتند فریب داده و از آنجا فرار کند.

نیروهای امنیتی هرات تایید کرده‌اند که او در نیمه‌های شب و با استفاده از لباس و چادر زنانه از شفاخانه هرات فرار کرده است.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات نیز می‌گوید بر اساس بررسی‌های آنها متهم لباس و چادری زنانه را بوسیله خانواده‌اش که نیمه شب به ملاقات برای او آورده بودند دریافت کرده و موفق به فرار شده است.

همزمان مسوولان شفاخانه مرکزی هرات می‌گویند که فرد فراری پنج روز پس از پذیرش به عنوان بیمار در تاریخ 20 قوس سال روان مرخص شده بود اما محافظان امنیتی او تلاشی برای انتقال وی از شفاخانه نکردند.

محمد ناصر حبیب رئیس این شفاخانه می گوید فرد فراری تنها از ناحیه دست زخمی و در بخش ارتوپیدی برای پنج روز تحت مداوا قرار داشت.

واکنش مقام‌های مسوول

اگرچه فرماندهی پولیس هرات فرار این متهم را تایید می‌کند اما جزئیات بیشتری از چگونگی این اتفاق ارائه نمیکند.

عبدالاحد ولیزاده سخنگوی پولیس هرات می گوید آنها در حال بررسی و شناسایی عاملان این رویداد‌اند.

او پیش از این گفته بود که افراد بازداشت شده در آن رویداد متهم به طرح ریزی و انجام چندین فقره سرقت مسلحانه در هرات‌اند.

اما ظاهرا رابطه فامیلی فرد فراری با یکی از مسوولان ارشد پولیس نظم عامه منجر به نجات او از چنگ قانون شده است.

هرچند معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید سه تن از منسوبان پولیس و نگهبانان فرد فراری، هم‌اکنون در بازداشت بسر می برند. و این نهاد خواهان پیگیری جدی رویداد از سوی نهادهای عدلی و قضایی است.

از سوی دیگر فعالان مدنی می‌گویند هرچند فرار متهمان از پیگیری عدلی و قضایی پدیده تازه‌ای نیست اما ادامه این روند می‌تواند به باورمندی مردم نسبت به دولت لطمه جدی وارد کند.

جواد عمید از فعالان مدنی هرات می گوید فرار چنین افرادی برای امنیت عمومی هرات یک تهدید جدی است.

غلام حسن مجروح آگاه امور در هرات نیز بر این باور است که زد و بندهای خانوادگی و فساد مالی معمولا چنین حوادثی را در هرات رقم زده‌اند. او می گوید اما این ماجرا نگاه خوشبینانه مردم به عملکرد صادقانه پولیس را خدشه دار می‌کند.

آمارهای پولیس هرات نشان می دهد که از آغاز سال جاری تا کنون دست کم 2500 تن در هرات به ظن سرقت، قاچاق مواد مخدر و حمل غیرقانونی سلاح بازداشت شده‌اند.

اما به نظر می‌رسد بخشی از این افراد، نرسیده به نهادهای عدلی و قضایی با استفاده از روش های گوناگون از موفق به فرار از مجازات می شوند.

عبدالله سلجوقی، هرات