33871668_1818218611550827_3745289684876525568_o

مرکز ولسوالی نسی بدخشان در تیررس طالبان

مسئولان محلی در ولسوالی نسی بدخشان می‌گویند که پس از تسلط طالبان بر بخش‌های از ولسوالی نسی اکنون سنگرهای نبرد گروه طالبان تا نزدیکی‌های مرکز این ولسوالی رسیده و همه روزه اداره‌های دولتی و پاسگاه‌های امنیتی را با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین مورد هدف قرار می‌دهند.

به گفتۀ مسؤولان محلی در این ولسوالی اگر حکومت مرکزی و حکومت محلی بدخشان برای رفع تهدیدهای امنیتی تدبیری نسنجد، این ولسوالی به‌دست گروه طالبان سقوط خواهد کرد.
محمد ابراهیم قیومی، ولسوال نسی درواز بدخشان می‌گوید که اداره‌های دولتی این ولسوالی در تیر رس طالبان قرار گرفته است و همه روزه بر افزایش میزان تهدید این گروه بر مرکز ولسوالی افزوده می‌شود.

آقای قیومی با بیان این مطلب که فاصله میان خط جنگی طالبان و مرکز ولسوالی نسی کم‌تر از یک کیلومتر است گفت: «طالبان در شش‌صد الی هفت‌صد متری مرکز ولسوالی جا به‌جا شده که حتا به‌چشم دیده می‌شوند، ارتفاعات بلند را تصرف کرده‌اند، پوسته‌سازی کرده و با استقرار سلاح‌های ثقیل همه روزه ادارات دولتی، پوسته‌های امنیتی و خانه‌های مسکونی را هدف می‌ذهند، هوا گرم شده روان است، ارتفاعات در اختیار طالبان است، اگر کم توجهی شود این ولسوالی سقوط خواهد کرد».

ولسوال نسی بدخشان می‌گوید که بخش بزرگی از نیازمندی‌های ولسوالی‌های پنج‌گانۀ دروازها از پل مرزی این ولسوالی برطرف می‌گردید که با بسته شدن این پل در پی افزایش تهدیدهای امنیتی از سوی کشور تاجیکستان، مردم این ولسوالی‌ها با مشکلات گسترده روبه‌رو هستند.

وی افزد که با بسته شدن پل مرزی میان تاجیکستان و افغانستان و وضعیت ناگوار امنیتی قیمت مواد غذایی در بازار این ولسوالی به‌شدت بالا رفته است و مردم این منطقه با دشواری‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند.

باشندگان محل هم با اظهار نگرانی از افزایش روز افزون نا امنی‌ها در این ولسوالی می‌گویند که در صورت سقوط این ولسوالی به‌دست گروه طالبان تمام پنج ولسوالی دروازها در معرض سقوط قرار می‌گیرند.

حمد اسماعیل سامی، یک‌تن از باشندگان ولسوالی نسی می‌گوید که در پی بی‌توجهی مسؤولان حکومتی، گروه طالبان در این ولسوالی پای‌گاه نیرومند ایجاد کرده‌اند و در سال جاری چندین عملیات خونین را در این ولسوالی راه‌اندازی نمودند.

به گفتۀ وی اگر این ولسوالی از وجود طالبان پاک‌‌سازی نشود، افزون بر این‌که مردم با مشکلات گستردۀ اقتصادی روبه‌رو می‌شوند، خطرسقوط دیگر ولسوالی‌های مرزی نیز به قوت تمام افزایش پیدا می‌کند.
با این حال مقام‌های محلی بدخشان می‌گویند که تمام برنامه‌های عملیاتی برای بیرون کردن ولسوالی نسی از کنترل طالبان روی دست گرفته شده‌است و به‌زودی این ولسوالی از وجود جنگ‌جویان طالب آزادی می‌شود.

نیک محمد نظری، سخن‌گوی والی بدخشان هم تایید می‌کند که طالبان از چند ماه به‌این طرف بخش‌های از این ولسوالی را تصرف کرده و هر از گاهی بر نیروهای دولتی حملاتی را انجام می‌دهند.
سخن‌گوی والی بدخشان می‌گوید که نیروهای امنیتی مستقر در نسی و نیروهای کمکی که قبلن به این ولسوالی فرستاده شده‌اند از این منطقه دفاع می‌کنند، او می‌گوید که برای رفع تهدیدهای امنیتی به‌زودی در این ولسوالی عملیاتی را اجرا می‌کنند.

وی افزود:«ما پلان‌های عملیاتی را روی دست داریم و به‌لحاظ نظامی زمان آن‌را اعلام نمی‌کنیم اما بر اساس این پلان ولسوالی‌های نا امن به‌شمول نسی تصفیه می‌شوند».
ولسوالی نسی یکی از پنج ولسوالی مرزی دروازها است که در مرز تاجیکستان واقع است و این ولسوالی از چند ماه به‌این طرف شدیدا نا امن شده است، منابع دولتی در محل می‌گویند که اگر این ولسوالی بدست طالبان سقوط کند، راه تصرف دیگر ولسوالی‌ها باز می‌شود.