728925

مسوولان محلی تخار: طالبان از جوانان این ولایت به گونۀ اجباری سربازگیری می‌کنند

neshananews

26 July 2021

گزارش: یحیی خیراندیش

به دنبال شدت جنگ در شمال کشور، تخار یکی از ولایت‌هایی است که همۀ ولسوالی‌های آن به استثنای شهر تالقان، مرکز این ولایت در نخستین حمله‌های تهاجمی طالبان به تصرف این گروه درآمد.

همزمان با توسعۀ جغرافیای جنگی طالبان در این ولایت که موجی از مقاومت‌های مردمی را به دنبال داشت، از سقوط شهر تالقان به دست این گروه جلوگیری شد و ده‌ها حملۀ تهاجمی طالبان در یک ماه گذشته بر این شهر از سوی نیروهای مقاومت مردمی عقب زده شده‌اند.

منابع محلی و امنیتی در ولایت تخار می‌گویند که فرماندهان طالبان برای مقابله با نیروهای مقاومت مردمی و نیروهای امنیتی روند سربازگیری اجباری از جوانان و نوجوانان را شدت بخشیده‌اند.

به گفتۀ آنان، شمار زیادی از جوانان و نوجوانانی که سن قانونی را تکمیل نکرده‌اند در پی فشار و تهدید طالبان سلاح برداشته و از سوی این گروه در خط‌های نخست نبرد جهت مقابله با نیروهای امنیتی اعزام می‌شوند.

خلیل اسیر، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت تخار می‌گوید که جنگ‌جویان گروه طالبان پس از این ‌که در ده‌ها حملۀ تهاجمی خود بالای شهر تالقان شکست خوردند، اکنون به دنبال سربازگیری اجباری از جوانان و نوجوانان این ولایت هستند.

به گفتۀ آقای اسیر، در پی حمله‌های هوایی نیروهای ارتش افغانستان به جنگ‌جویان طالبان در اطراف شهر تالقان تلفات سنگینی وارد شده و این گروه برای جلوگیری از تلفات بیش‌تر، از جوانان در خط‌های نخست نبرد استفاده می‌کنند.

آقای اسیر علاوه می‌کند که استفاده از جوانان و نوجوانان و همچنان استفاده از مردم ملکی به عنوان سپر «جنایت جنگی» شمرده می‌شود، اما طالبان برای رسیدن به هدف خود دست به این کار می‌زنند.

منابع محلی و شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌های تخار که از بیم طالبان نمی‌خواهند نام‌شان در این گزارش درج شود، می‌گویند که طی چند روز گذشته شمار زیادی از جوانانی که از سوی طالبان به اجبار مسلح شده بودند در جنگ با نیروهای امنیتی در خط‌ نخست نبرد جان باخته‌اند.

یکی از باشنده‌گان ولسوالی اشکمش به شرط افشا نشدن نامش می‌گوید که روز گذشته (یک‌شنبه، سوم اسد) چندین تن از جوانانی که از سوی طالبان به گونۀ اجباری به جنگ سوق داده شده بودند، در میدان جنگ کشته شده‌اند. به گفتۀ او، طالبان همه‌روزه مردم را تهدید می‌کنند که فرزندان خود را به صفوف این گروه جهت مقابله با نیروهای امنیتی به میدان‌های جنگ بفرستند.

منابع محلی در شمار زیادی از ولسوالی‌های تخار که در یک ماه گذشته به تصرف جنگ‌جویان گروه طالبان در آمده است، می‌گویند که ادامۀ سربازگیری‌های اجباری طالبان آنان را به ستوه آورده است و تلاش‌ آنان برای ترک محل جهت نجات از استبداد طالبان نیز بی‌نتیجه باقی مانده است.

باشنده‌گان محل همچنان می‌گویند که در بسیاری از نبردها و هنگام حمله‌های هوایی نیروهای ارتش، جنگ‌جویان طالبان از خانه‌های مردم به عنوان سنگر و پناهگاه و از مردم ملکی به عنوان سپر جنگی استفاده می‌کنند.

اخیراً در پی افزایش خشونت‌ها، سربازگیری‌های اجباری از سوی طالبان و تشدید نبردها در شمال، صدها خانواده از ولایت تخار به شهر کابل آواره شده‌اند و با عالمی از دشواری‌ها در گوشه و کنار این شهر شب و روز خود را سپری می‌کنند.

این آواره‌گان می‌گویند که جنگ‌جویان طالبان به هیچ کسی رحم نمی‌کنند و افزون بر توقف فعالیت همۀ نهادهای حکومتی و غیرحکومتی، بسیاری از کسب و کارهای شخصی نیز به دلیل ترس و وحشت حاکم ناشی از حضور طالبان در این ولایت، متوقف شده است.

به گفتۀ آواره‌گان تخار در کابل، پس از سقوط مناطق‌شان به دست جنگ‌جویان گروه طالبان، دوام زنده‌گی برای‌شان در این مناطق ناممکن شده است و اکنون با پناه آوردن به کابل در بی‌پناهی به ‌سر می‌برند.

مقام‌های امنیتی در تخار می‌گویند که از چند روز به این‌سو افزون بر دفع ده‌ها حملۀ تهاجمی طالبان بر شهر تالقان، مرکز این ولایت، میزان حمله‌های نیروهای هوایی ارتش بر مواضع طالبان نیز شدت گرفته و به جنگ‌جویان این گروه تلفات سنگین وارد شده است.

به گفتۀ مسوولان امنیتی و نیروهای مقاومت مردمی در تخار، در صورت افزایش حمایت‌های هوایی از نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی، این نیروها قادر خواهند شد تا افزون بر رفع تهدیدهای امنیتی بر مرکز این ولایت، مناطق از دست رفته را نیز از تصرف طالبان بیرون کنند.